Säkerhetshandläggare

Arbetsbeskrivning

Vill du att varje dag ska vara den viktigaste? Vi spelar en central roll i att upprätthålla rättssäkerheten i vårt samhälle. Gå in på www.aklagare.se och läs mer om vår spännande verksamhet, personligheterna vi söker och de karriärvägar som öppnas.

Diarienummer ÅM-A 2016/1165

Åklagarmyndigheten söker en säkerhetshandläggare.

Åklagarmyndigheten som arbetsgivare

Som en del av Åklagarmyndigheten får du över 1 300 kollegor över hela landet. Vi har en central roll inom rättsväsendet och bidrar alla till att upprätthålla rättssäkerheten i vårt samhälle – oavsett vilka våra arbetsuppgifter är. Det gör varje dag till den viktigaste.

Din viktiga vardag

Du möter en modern och platt organisation, med fokus på det goda ledarskapet, där alla hjälps åt över kompetensgränserna. Vi är övertygade om att olikheter berikar och strävar därför efter en personalsammansättning som speglar samhällets mångfald.

Som säkerhetshandläggare är du underställd säkerhetschefen och ska arbeta med operativt säkerhetsarbete för myndighetens Stockholmsbaserade verksamheter. Arbetet omfattas av tillsammans med verksamhetschefer genomföra riskanalyser, utarbeta planer, genomföra utbildning och samordna arbetet inom hela säkerhetsområdet. Som säkerhetshandläggare stödjer du verksamhetschefer med handläggning av operativa säkerhetsärenden. Tyngdpunkten ligger där på personsäkerhetsuppgifter såsom hot- och våldssituationer mot egen personal. Vid behov kan du som resurs användas över hela landet. Ansvar för tilldelad strategisk uppgift kan förekomma. Vissa resor samt nationell beredskapstjänst ingår som en del i arbetsuppgifterna. Säkerhetsenheten tillämpar förtroendearbetstid. Arbetsplatsen är på Huvudkontoret, Stockholm.

Dina kvaliteter och kvalifikationer

Vi söker dig som har bred kompetens inom hela säkerhetsområdet. För tjänsten ställer vi krav på gymnasieexamen och flerårig erfarenhet av arbete med operativt säkerhetsarbete, gärna inom myndighetsvärlden. Specialistkompetens inom personsäkerhet eller riskhantering är meriterande. Det är även meriterande om du har erfarenhet av strategiskt och operativt säkerhetsarbete inom rättsväsendet samt en eftergymnasial säkerhetsutbildning.

Personliga egenskaper som efterfrågas är mycket god samarbetsförmåga, omdömesgill och att du kan arbeta under pressade situationer. Som person är du mycket ordningsam, duktig på administration och van vid självständigt arbete. Tjänsten innebär även att informera och utbilda medarbetare i säkerhet varför det ställs krav på god pedagogisk förmåga samt god förmåga att uttrycka sig i tal och skrift.

Arbetspsykologiska tester kan komma att genomföras.

Tjänsten som säkerhetshandläggare är säkerhetsklassad och ställer krav på svenskt medborgarskap. Bakgrundkontroll och registerkontroll kommer att ske.

Vi tillämpar provanställning i 6 månader.

Välkommen med din ansökan!

Kontaktpersoner på detta företaget

Linda Billfalk Åkerlund, facklig kontaktperson Saco-S
070-315 56 38
Pia Tanttu, facklig kontaktperson ST
010-562 54 37
Sofia Forsberg, personalhandläggare
010-562 50 48
Stephan Uttersköld, IT-utvecklingschef
010-562 57 52
Ulf Ållebrand, ekonomidirektör
010-562 51 30
Erika Lejnefors, facklig kontaktperson Saco-S
010-562 70 91
Maria Palmquist, facklig kontaktperson ST
010-562 65 23
Mikael Svensson, säkerhetschef
010-562 50 91
Maria Schütt, enhetschef
010-562 50 76
Karin Rosander, Informationsdirektör
010-562 50 10

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Åklagarmyndigheten Huvudkontoret
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Individuell lönesättning
  • Heltid Provanställning 6 månader
  • Publicerat: 18 augusti 2016

Besöksadress

Östermalmsgatan 87 C
None

Postadress

Box 5553
Stockholm, 11485

Liknande jobb


Informationssäkerhetsstrateg

Informationssäkerhetsstrateg

21 november 2024

Säkerhetsexpert med erfarenhet av säkerhetsskyddad upphandling

Säkerhetsexpert med erfarenhet av säkerhetsskyddad upphandling

21 november 2024

20 november 2024

20 november 2024