OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Den nya Polismyndigheten bildades den 1 januari 2015. Polismyndigheten ersätter tidigare 21 fristående polismyndigheter, Rikspolisstyrelsen och Statens kriminaltekniska laboratorium. Myndigheten har blivit en enrådighetsmyndighet vilket innebär att den leds av en chef som inför regeringen ensam bär ansvaret för myndighetens verksamhet. Myndigheten består av drygt 28 500 medarbetare och är organiserad i sju regioner, ett antal gemensamma avdelningar samt ett kansli.
VILL DU VETA MER?
Besök gärna polisens webbplats www.polisen.se
Arbetsbeskrivning
- Säkerhetsskydd är ett prioriterat arbetsområde. Med säkerhetsskydd menas skydd mot spioneri, sabotage och andra brott som kan hota rikets säkerhet, skydd av uppgifter som omfattas av sekretess enligt offentlighets och sekretesslagen, skydd mot terroristbrott även om brotten inte hotar rikets säkerhet.
Förutom säkerhetsskydd, enligt säkerhetsskyddslagen, kommer du att arbeta med:
- Skydd av medarbetare vilket innefattar att utgöra stöd och rådgivare till chefer vid hot och våld mot medarbetare.
- Skydd av egendom vilket innefattar tillträdesskydd ( inpasseringssystem, skalskydd, larm, kravställare kameraövervakning, besökhantering, kontroll av entreprenörer m.fl., behörighetskort, utbildning).
- Skydd av information vilket innebär rådgivande avseende skydd av information i skrift och bild som är av betydelse för säkerhetskänslig verksamhet.
- Anställning och uppdrag vilket innefattar säkerhetsprövning (registerkontroll, säkerhetssamtal, utbildning i samband med säkerhetsskyddad upphandling med säkerhetsskydds avtal).
- Verksamhetsskydd i övrigt (risk och sårbarhetsanalys, säkerhetsanalyser vid t ex ny- och ombyggnad, behandla, rådgivande eller utföra åtgärder vid incidentrapportering (POINT), säkerhetsskåp, hantera känslig information om medarbetare).
Kvalifikationer:
- Du har kunskap om och förståelse för polismyndighetens behov av säkerhets och verksamhetsskydd.
- Du har en utbildning inom säkerhet/riskhantering, juridik, IT, eller annat för uppdraget relevant område, och/eller motsvarande erfarenhet av arbete med säkerhet/riskhantering.
- Du har god, bred och aktuell kunskap om säkerhetsområdets regelverk från offentlig verksamhet.
- Du har körkort med behörighet B
- Du kommunicerar tydligt både muntligt och skriftligt på svenska och engelska
- Du har god datavana
Meriterande:
- Tidigare erfarenhet av arbete inom polisen
- Tidigare erfarenhet från arbete med myndighetsutövning
Personliga egenskaper:
- Du är en trygg och stabil person, även i krissituationer.
- Du har en hög integritet och högt säkerhetstänk.
- Du är lyhörd och förtroendeskapande och har en god samarbetsförmåga.
- Du är resultatinriktad, drivande och har ett starkt utvecklingsfokus.
Ansökan
Säkerhetsprövning kommer att ske enligt säkerhetsskyddslagen (1996:627). Anställningen kräver svenskt medborgarskap.
Välkommen med din ansökan senast den 7 juni 2016. Ange i din ansökan var du såg annonsen. Vi tar endast emot bilagor i pdf- och doc-format. Skicka din ansökan via e-post till registrator.ost@polisen.se eller till adressen: Polismyndigheten, Registrator, Box 345, 581 03 Linköping. Har du skyddad identitet, referenser eller liknande information som du själv bedömer som olämplig att lämna ut, ta kontakt med ansvarig rekryterare. Märk din ansökan med ärende nr: A218.143/2016 i mailets ärendemening.
Varmt välkommen med din ansökan!