OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Är du redo för en större uppgift? Vi söker nu självständiga och kommunikativa personer för anställning som säkerhetshandläggare till vårt team på Säkerhetsavdelningen i region Öst. Hos oss kommer du tillsammans med engagerade och trevliga kollegor utvecklas och få erfarenheter för livet, samtidigt som ditt arbete bidrar till att öka tryggheten och minska brottsligheten i Sverige. Arbetet är spännande, utvecklande och tillsammans löser vi de uppdrag som finns.
Beskrivning av arbetsplats
Polismyndigheten består av cirka 30 000 medarbetare och är organiserade i sju regioner och åtta avdelningar. Polisregionerna är indelade i polisområden med stödenheter såsom regional underrättelseenhet, utredningsenhet, operativ enhet samt ett regionskansli. Säkerhetsavdelningen är en av åtta avdelningar. Säkerhetsavdelningen är organiserad i en operativ del med åtta ansvarsomården och en stödjande del med fyra ansvarsområden. Säkerhetsavdelningen ansvarar för verksamhetsskydd och säkerhetsskydd.
Säkerhetsavdelningen hanterar ärenden inom myndigheten som omfattar skydd av fysiska lokaler, medarbetare, hantering av säkerhetsprövningar och säkerhetsärenden vid anställning och uppdrag, samt skydd av information.
Arbetsuppgifter
Som säkerhetshandläggare kommer du att arbeta med verksamhets-, och säkerhetsskyddsärenden på regional nivå. I uppdraget ingår att ge stöd, rådgivning och att vara kravställare i frågor som rör skydd av medarbetare och personalsäkerhet. Arbetet leds av en regional säkerhetschef.
Huvudsakliga arbetsuppgifter:
· Skydd av medarbetare och personalsäkerhet
· Säkerhetsskydd och riskhantering
· Incidenthantering
· Risk- och sårbarhetsanalyser
· Representera Säkerhetsavdelningen inom polisregionen
· Delta i nationella projekt inom Polismyndigheten
· Utbilda internt i säkerhetsfrågor
· Utbilda och skapa förståelse för polisens säkerhetsarbete på flera olika nivåer.
Resor förekommer i tjänsten
Kvalifikationer
Detta är en möjlighet för dig som har:
· för området relevant högskoleutbildning och/eller motsvarande eftergymnasial utbildning alternativt förvärvade erfarenheter som myndigheten bedömer är relevant
· vi ser gärna att du har minst 2 års relevant arbetslivserfarenhet inom exempelvis juridik, offentlig förvaltning, statsrätt, offentligrätt, förvaltningsrätt eller motsvarande som myndigheten bedömer är relevant
· mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska, då arbetet kräver att du kan författa myndighetsbeslut och skrivelser
· god datavana
· B-körkort då resor förekommer i tjänsten
Vi ser det som meriterande om du utöver ovan även har:
· dokumenterad erfarenhet av säkerhetsrelaterat arbete
· erfarenhet av att hålla utbildningar eller genomföra presentationer
· utbildning och/eller kunskap om lagar och förordningar som reglerar säkerhetsskyddsområdet
· arbetat med säkerhetsfrågor utifrån säkerhetsskyddslagen
· erfarenhet av att hålla förhör, intervjuer eller samtal
Personliga egenskaper
För att passa i rollen behöver du vara självständig med en god förmåga att tolka, utvärdera och hantera komplex och skyddsvärd information och utifrån det kunna göra urval och prioriteringar. Du är noggrann med hög integritet, är trygg i dig själv och litar på din egen förmåga i att göra bedömningar, driva processer och ta egna initiativ. Har förmåga att tempoväxla för att lösa avdelningens uppdrag och att arbeta agilt.
Då rollen innebär många kontaktytor ser vi det som en självklarhet att du har en mycket god kommunikativ förmåga. Vidare är du en flexibel lagspelare som har lätt för att samverka med andra på ett smidigt sätt.
Vi kommer att lägga stor vikt vid personliga egenskaper.
Har du frågor om uppdraget är du välkommen att kontakta rekryterande chef: Säkerhetsavdelningen, region Öst Jimmy Liljebäck, tfn 070-398 94 07, jimmy.liljeback@polisen.se
Undrar du något om rekryteringsprocessen kontakta ansvarig HR-konsult:
Maria De Geer, tfn 072-224 85 78, maria.de-geer@polisen.se.
Fackliga företrädare
Fredrik Bergh, SACO, tfn 010-563 91 37
Sofia Ask, Polisförbundet, tfn 010-563 87 10
Johan Gertz, Fackförbundet ST, tfn 010-56 770 92
Karna Tillheden, SEKO Polisen, tfn 010-561 66 27
Övrig information
Anställningsform: Tillsvidareanställning med provanställning om sex månader
Arbetsort: Linköping
Arbetstid: Flextid
Tillträde: Enligt överenskommelse
Funktion: Handläggare säkerhet
Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) genomförs innan beslut om anställning fattas. I vissa fall krävs svenskt medborgarskap men du får gärna ha utländsk bakgrund. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. Läs mer om krigsplacering och säkerhetsprövning under https://polisen.se/krigsplacering och https://polisen.se/sakerhetsprovning
Välkommen med din ansökan i form av CV och personligt brev via e-post till jobb.na@polisen.se senast den 10 mars 2021. I ditt personliga brev och CV vill vi att du beskriver på vilket sätt du uppfyller våra efterfrågade krav och meriter. Märk din ansökan med ref.nr. A109.122/2021 i mailets ärendemening.
Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi dig att du skickar din ansökan uppmärkt med ref.nr A109.122/2021 via mail till rekryterande chef eller HR-konsult, alternativt via papperspost till adressen: Polismyndigheten, Registratorskontoret, 106 75 Stockholm.
Polismyndigheten kommer att behandla dina personuppgifter i enlighet med reglerna i EU:s dataskyddsförordning (2016/679) och annan tillämplig dataskyddsreglering. Du kan läsa mer om vår hantering av personuppgifter på www.polisen.se/personuppgifter/rekrytering
Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.
Varmt välkommen med din ansökan!