Säkerhetskoordinator

Säkerhetskoordinator

Arbetsbeskrivning

Förvaltningsavdelningen söker strukturerad och driven säkerhetskoordinator till helt ny roll.

Sollentuna Kommunfastigheter AB (SKAB) är ett bolag i Sollentuna kommunkoncern. Vi förvaltar och utvecklar kommunens fastigheter till exempel skolor och äldreboenden samt kulturfastigheter som Edsbergs slott, torp och lantbruk. 

Vi står inför ett utvecklingsprojekt avseende fastighetsrelaterad säkerhet. Ansvaret har tidigare varit decentraliserat till varje verksamhet, men nu behöver vi samordna och strukturera ansvaret för lås-, larm- och brandskydd i lokaler för kommunens verksamheter. Vi kommer också behöva identifiera och hantera underhållsbehovet för de säkerhetstekniska systemen samt planera långsiktigt.

Arbetsuppgifter
Som säkerhetskoordinator hos oss kommer du hantera operativa frågeställningar och uppgifter inom lås- larm och brandskyddsarbete som i dagsläget och löpande uppstår med anledning av lokalanvändningen inom kommunens verksamheter. Arbetet innebär även administrativa uppgifter så som exempelvis nyckelhantering, hantering passagebrickor, övervakning / styrning av larmsystem, övervakning systematiskt brandskyddsarbete och rapporthantering.

Viktig del i arbetet är att säkerställa att drift och skötsel av säkerhetstekniska system utförs enligt gällande lagar, policyer och för kommunens verksamheters bästa. Du ansvarar för uppföljning av systematiskt brandskyddsarbete som utförs av fastighetsägare och verksamheter.

Du kommer att ha en rådgivande funktion för att ge kommunens verksamheter stöd och utbildning avseende säkerhetsteknik, skadeförebyggande arbete och brandskydd.

Inom SKAB är det viktigt att alla medarbetare bidrar till utvecklingsarbete för att förbättra processerna inom sina ansvarsområden och du bör se det som en naturlig del av arbetet.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har relevant eftergymnasial utbildning eller motsvarande på annat sätt förvärvad kunskap genom arbetslivserfarenhet. Utöver detta behöver du god svenska i tal och skrift, god vana av att använda digitala system och B-körkort. Meriterande är att du har erfarenhet av inbrottslarm, passersystem, brandskydd och ärendehantering med därtill tillhörande digitala system och kunskaper i passersystem typ RCO eller liknande.

I denna tjänst kommer du, tillsammans med en kollega, att bygga upp ett nytt arbetsområde inom SKAB samt planera och arbeta långsiktigt med arbetsuppgifterna. Vi tror att du arbetar strukturerat, har god förståelse för de fackmässiga aspekterna av arbetet, förmåga att själv driva dina processer och arbetar bra med andra människor. Stor vikt kommer läggas vid dina personliga egenskaper.   

Vi erbjuder
På Sollentuna kommunfastigheter jobbar idag 33 personer på 4 olika avdelningar. Tillsammans skapar vi trygga och inspirerande miljöer för Sollentunas äldre, barn och unga. Hos oss får du goda möjlig­heter att växa och utvecklas tillsammans med engagerade och kunniga medarbetare.

Du får stora chanser att vara med att bygga upp ett ungt företag i Sollentuna kommunkoncern och får chansen att vara med i utvecklingen av ett nytt ansvarsområde.

Arbetet ger dig stora möjligheter till professionell utveckling och stort eget ansvar. Inom Sollentuna Kommunfastigheter råder en nybyggaranda där positiv stämning, god samverkan och professionellt utbyte sker mellan arbetskamraterna.

För oss är det viktigt att våra medarbetare har ett hållbart arbetsliv och kan kombinera ett professionellt arbete med familj och fritid. Vi arbetar också för att alla medarbetare får utvecklas i sin roll och att kompetenser tas till vara. Vi tillämpar flextid, erbjuder kompetensutveckling, friskvårdsbidrag och semesterväxling.

Övrigt
Då anställningen är placerad i säkerhetsklass krävs svenskt medborgarskap. För anställning krävs godkänt resultat i säkerhetsprövningen.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Sollentuna kommun
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 26 mars 2024
  • Ansök senast: 16 april 2024

Liknande jobb