OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Degerfors erbjuder en kombination av den lilla ortens fördelar med närhet till god kommunal service och friluftsliv och med kommunikationer som gör att du är i huvudstaden på mindre än två timmar. I Degerfors arbetar vi aktivt för entreprenörskap och växande företag, centrumutveckling och attraktiv boendemiljö. Arbetsgivaren Degerfors kommun har ca 700 medarbetare, fördelat på fyra förvaltningar. Vår personalpolitiska vision bygger på att vi trivs på jobbet! Degerfors kommun ska vara en attraktiv arbetsgivare och ska erbjuda goda förutsättningar för medarbetarna att känna trivsel, arbetsglädje, yrkesstolthet och engagemang.
Vill du vara med och forma Degerfors kommun?
Är du driven, modig och uthållig? Då har vi ett utvecklande och roligt arbete att erbjuda!
Vi söker just nu en säkerhetssamordnare som kommer arbeta både strategiskt och operativt med övergripande risk- och säkerhetsfrågor.
ARBETSUPPGIFTER
I den här rollen ingår du i kommunstyrelseförvaltningens ledningsgrupp. Här får du chansen att jobba med strategiska kris- och säkerhetsfrågor på kommunövergripande nivå. Du bidrar till omvärldsbevakning kopplat till krisberedskap och informationssäkerhet och bidrar på så sätt till att säkerhetsfrågor bedrivs med god kvalitet. En annan viktig del i ditt uppdrag är att samarbeta med olika funktioner både internt och externt såsom MSB, Länsstyrelsen, polisen.
Säkerhetssamordnaren ansvarar för att samordna och utveckla det systematiska arbetet inom områdena krisberedskap, säkerhet och mot våldsbejakande extremism.
För att lyckas i uppdraget behöver du vara analytisk, strategisk och organiserad samt ha en pedagogisk förmåga. En annan förutsättning är att du kan formulera texter på svenska på ett välstrukturerat och logiskt sätt. Relationsbyggande och en god samverkanskompetens är viktigt .
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har erfarenhet av säkerhetsarbete och som vill ha ett varierat arbete som spänner över ett brett kunskapsområde.
Akademisk examen med inriktning mot risk- och krishantering, statskunskap eller samhällsvetenskap. Högskole- eller YH-utbildning inom området eller annan utbildning som vi bedömer som likvärdig. Det kan t.ex. vara en utbildning inom risk management eller från säkerhetsarbete, polis eller militär. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.
Erfarenhet av säkerhets- och informationssäkerhetsarbete.
God IT vana och erfarenhet av att arbeta med Officepaketet.
God förmåga att uttrycka dig väl i svenska och engelska, både i tal och skrift.
Meriterande är:
Arbetslivserfarenhet av riskhantering/säkerhetsarbete på en strategisk nivå.
Kunskap om dataskyddsförordning och NIS-direktivet.
Vana av att driva projekt
Erfarenhet av arbete i en större organisation eller inom offentlig verksamhet.
Tjänsten är säkerhetsklassad och kräver svenskt medborgarskap. Även B-körkort är ett krav.