OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Kristinehamns historia vittnar om betydelsen av att vara rätt placerad. Då sattes världsmarknadspriset på järn här, innan det skeppades vidare ut i världen på Vänern. Idag är det en innovativ miljö samt närheten till Karlstad, Örebro, Göteborg och Stockholm som lockar. Kristinehamns kommun bjuder på en vacker och tillgänglig skärgårdsmiljö, en idyllisk stadskärna och möjligheten till ett aktivt och varierande fritidsliv för både barn och vuxna.
Vill du arbeta som säkerhetssamordnare i den vänliga och nyskapande skärgårdskommunen?
På uppdrag av kommundirektören är du som säkerhetssamordnare i Kristinehamns kommun med och leder, samordnar och utvecklar kommunens interna säkerhet och det brottsförebyggande arbetet. Du ansvarar också för utvecklingen av kommunens krisberedskap och krishantering. Dina arbetsuppgifter har sin grund i gällande lagkrav samt överenskommelserna mellan staten och kommunerna inom krisberedskap och civilt försvar. Säkerhetssamordnaren tillhör organisatoriskt Risk- och Säkerhetsstaben som lyder under Kommunledningsförvaltningen.
ARBETSUPPGIFTER
Som säkerhetssamordnare kommer du bland annat arbeta med att:
• ta fram, implementera och upprätthålla strategiska dokument och riktlinjer, så som krishanteringsplaner, kontinuitetsplaner med flera
• genomföra risk- och sårbarhetsanalyser
• ge stöd och råd i beredskapsfrågor till våra chefer
• ta fram och utveckla styrdokument för informationssäkerhet i samverkan med IT-säkerheten
• hantera den fysiska säkerheten i kommunens lokaler och anläggningar, samt personalsäkerhet
• vara rådgivande i informationsarbetet och stödja verksamheterna vid riskanalyser och informationsklassningar
• planera, organisera och driva processer både på egen hand och tillsammans med andra.
Kristinehamns kommun har en aktiv EST- grupp (effektiv samordning för trygghet) där säkerhetssamordnaren har en ledande roll. Du arbetar också med olycksförebyggande frågor i samverkan med räddningstjänsten.
Du är en god relationsbyggare och för att nå framgång i ditt arbete behöver du aktivt arbeta med samverkan med myndigheter, andra kommuner och organisationer. Relationen med andra kompetenser och nätverken är dina främsta verktyg.
Du kommer att ingå i kommunens krisledningsorganisation.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som är beredd att bygga upp en långsiktig och gedigen säkerhetskultur inom hela kommunorganisationen. Du har kunskap och erfarenhet av såväl praktiskt som strategiskt och förebyggande säkerhetsarbete som du förvärvat via utbildning och/eller erfarenhet och som arbetsgivaren bedömer relevant för tjänsten.
Du behöver ha en juridisk förståelse och goda kunskaper om relevant lagstiftning. Vi ser det som positivt om du har erfarenhet av att leda projekt och processer, samt att samordna aktiviteter från planering till genomförande. Har du dessutom förståelse för hur en kommun är uppbyggd och fungerar, med bredden av samhällsbärande verksamhet och den demokratiska komplexiteten, så kommer du snabbt in i arbetet.
Arbetet ställer krav på att du har god kunskap i såväl tal som skrift på svenska och engelska. Vi förutsätter att du kan hantera de vanligaste programmen i Office och du behöver ha B-körkort för att kunna förflytta dig i tjänsten.
Du är en noggrann och omdömesgill person med god förmåga att sätta komplicerade sakfrågor och skeenden i ett större sammanhang. Du är självgående, analytisk och jobbar strukturerat. Du uppskattar att ha många kontaktytor såväl internt som externt samt att jobba med medarbetare från olika enheter. Det är därför viktigt att du är tydlig och pedagogisk i din kommunikation och att du känner dig bekväm med att agera inför större grupper som föredragande, utbildare eller processledare. Du klarar krävande situationer och osäkra förhållanden och kan behålla ett lugn och agera även om en kris eller händelse uppstår.
Svenskt medborgarskap är ett krav då tjänsten är placerad i säkerhetsklass, vilket innebär att säkerhetsprövning och registerkontroll kommer att genomföras enligt bestämmelser i säkerhetsskyddslagen.
ÖVRIGT
Kommunledningsförvaltningen är kommunstyrelsens förvaltning. Vi har den övergripande uppgiften att stödja kommunstyrelsen samt att verkställa och följa upp dess beslut. Förvaltningen består av administrativa avdelningen, digitaliseringsavdelningen, ekonomi- och styrningsavdelningen, HR-avdelningen, kommunikationsavdelningen och planeringsavdelning. Tillsammans ska vi leda och samordna kommunens arbete.
Kristinehamns kommun är en arbetsplats med många medarbetare, som i sin tur genom arbete inom olika verksamheter möter många av kommunens invånare.
Vi arbetar för ett framgångsrikt ledar- och medarbetarskap genom dialog och samarbete. Arbetsmiljön påverkas av hur vi bemöter varandra och vi alla har ett ansvar för att bidra till en god arbetsmiljö och kommunikation. Våra ledord för medarbetarskap är delaktighet, ansvarstagande och kompetens vilket vi tror bidrar till en positiv och hälsosam arbetsmiljö som ger kraft, energi samt arbetsglädje på jobbet.
Som anställd hos oss kan du förvänta dig stöd för nya idéer, goda utvecklingsmöjligheter och att vi ger dig de verktyg du behöver för att kunna utföra ditt arbete på ett bra sätt.
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen och ha en god kommunikation med dig som söker jobb hos oss, ber vi dig att skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller i pappersformat.
Varmt välkommen med din ansökan!
Erbjudanden om rekryterings- och annonseringshjälp undanbedes.
Kontaktpersoner på detta företaget
Lönechef Lotta Rolfsson
0550-869 61
Vision Inger Svensson
0550-869 63
IT-chef Stellan Sjögren
0550-880 20
SACO Hans Hjelm
0550-880 25
Chef informationsenheten Lars Ahlqvist
0550-88003
DIK Torunn Öberg
0550-88171
Ekonomichef Morgan Persson
0550-880 24
Kanslichef Peter Eskebrink
0550-858 36
Personalchef Niclas Friman
0550-880 50
Vision Inger Svensson
0550-880 55