OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
ARBETSUPPGIFTER Säkerhetssamordnaren är en nyckelperson i kommunens förebyggande arbete med riskhantering och krisberedskap. I uppdraget ingår att sprida ett säkerhetstänkande och skapa insikt om vikten av beredskap inför kritiska situationer inom alla delar av kommunens verksamhet. Planer och dokument ska upprättas enligt de lagar som styr beredskapsplaneringen. Arbetet sker i nära samverkan med räddningstjänsten, länsstyrelsens enhet för skydd och säkerhet samt krisberedskapsmyndigheten. Samordning görs gällande IT-säkerheten i kommunen. Samarbete sker även med kommunens förvaltningar, kringliggande kommuner samt andra myndigheter. Vid en kritisk händelse behåller säkerhetssamordnaren sin samordnande roll. I arbetsuppgifterna ingår också att tillsammans med försäkringsmäklaren samordna kommunens försäkringsskydd och handlägga skadeståndskrav mot kommunen. Allmänna utredningar kan även förekomma. Säkerhetssamordnaren är placerad på den administrativa avdelningen inom kommunledningskontoret. KVALIFIKATIONER Vi söker dig som har en adekvat utbildning inom området eller erfarenhet av liknande befattning. Du bör ha god kunskap om den kommunala verksamheten. Vi vill att du har en god pedagogisk förmåga och har lätt för att samarbeta. Du får gärna ha en beteendevetenskaplig bakgrund. Du ska ha stark integritet och ha kunskapen att arbeta strategiskt. Du bör agera inspiratör och vara duktig på att kommunicera. Övrigt: Tjänsten är säkerhetsklassad, därför måste du vara svensk medborgare.