OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Tillsvidare på heltid med tillträde enligt överenskommelse. Tjänsten kan även innebära uppdrag som tjänsteman i beredskap (TiB).
Utrymme för utveckling - på riktigt!
Östersunds Kommun har mer än 5 600 personer anställda i sju förvaltningar. Vi verkar inom 400 olika yrken och jobbar mot ett gemensamt mål: att göra medborgarnas liv rikare, enklare och tryggare.
Vård- och omsorgsförvaltningen är den största av förvaltningarna i Östersunds kommun och arbetar på uppdrag av Vård- och omsorgsnämnden. Förvaltningen ansvarar för verksamhet inom socialtjänst och kommunal hälso- och sjukvård. De främsta målgrupperna är äldre personer och personer med funktionsnedsättning samt deras anhöriga.
Enheten för infrastruktur är organiserad inom Vård- och omsorgsförvaltningen och ska ge stöd till Vård- och omsorgsnämndens verksamheter när det gäller olika infrastrukturfrågor. Stödet gäller såväl lokaler, säkerhet, fordon, verksamhetssystem och välfärdsteknik. I enhetens uppdrag ingår även att ge stöd till nämndens målgrupper vid användning av olika tekniska produkter inom vård och omsorg.
Enheten består av enhetschef, administratörer, tekniker, säkerhetssamordnare, lokalsamordnare, systemförvaltare samt projekt- och utvecklingsledare IT och digitalisering.
ARBETSUPPGIFTER
Som säkerhetssamordnare är dina huvudsakliga arbetsområden är inom krisberedskap, informationssäkerhet samt brottsförebyggande arbete. Andra arbetsområden som också förekommer är försäkringsärenden, brandskydd och personskydd. Du ansvarar för att ta fram styrdokument, revidera befintliga riktlinjer/rutiner och utbilda chefer samt medarbetare inom olika delar av säkerhet. Du kommer även att hantera incidenter utifrån Arbetsmiljölagen, NIS-direktivet samt Dataskyddsförordningen.
I tjänsten arbetar du i team tillsammans med förvaltningens andra säkerhetssamordnare. Du kommer att få arbeta självständigt i din funktion, samtidigt som du samspelar med många olika enheter inom kommunen. I din samverkan med såväl interna som externa aktörer så har du hela tiden fokus på att verka för trygghet och säkerhet för våra medborgare.
I rollen som säkerhetssamordnare är du rådgivande och stöttande inom olika typer av säkerhetsfrågor till förvaltningens alla verksamheter inklusive de förtroendevalda.
KVALIFIKATIONER
Du ska ha en
- Akademisk examen från högskola/universitet eller erfarenheter/kvalifikationer som av arbetsgivaren bedöms likvärdiga.
- Dokumenterad yrkeserfarenhet inom säkerhet. Meriterande är erfarenhet av utredningar, risk- och sårbarhetsanalyser samt att självständigt driva utvecklingen framåt.
- God kunskap om lagstiftningen inom säkerhets- och säkerhetsskyddsområdet
Som person bör du
- Ha en god förmåga att kunna växla mellan arbetsuppgifter.
- Ha en god kommunikativ förmåga där du trivs med att utbilda både enskilda och större grupper.
- Ha en god pedagogisk förmåga och samarbetar/samverkar enkelt med andra.
- Ha en god förmåga att kunna strukturera och organisera ditt arbete.
Det är meriterande om du
- Har god förståelse för politisk styrd organisation.
- Har erfarenhet av upphandling, avtal samt PUB-avtal.
- Har kunskap om kommunal lagstiftning.
Utöver den formella kompetensen så läggs också stor vikt vid personlig lämplighet.
Bifoga CV och personligt brev i din ansökan. Betyg/intyg behöver inte skickas med. Uppvisande av detta blir aktuellt vid eventuell intervju.
Inför rekryteringsarbetet har Östersunds kommun tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför kontakt med mediesäljare.