OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Ulricehamns kommun är inne i en fortsatt tillväxtfas. På bara några år har vi gått från liten till större, utan att tappa vår identitet. I nära samarbete med medarbetare och invånare gör vi mesta möjliga samhällsnytta. För kommunen som arbetsgivare innebär det en unik bredd i uppdragen med goda möjligheter till utveckling för dig som anställd.
Vill du vara med och skapa framtiden med oss?
I Ulricehamns kommunledningsstab ingår funktionerna ekonomi, HR, kommunikation, planering och kansli. Arbetet består av såväl strategiska utvecklingsfrågor som operativt stöd till verksamheterna.
Kanslifunktionen är den del av kommunledningsstaben där bland annat krisberedskaps- och säkerhetsfrågor är placerade. I övrigt arbetar kanslifunktionen med juridiska ärenden, utredningar för hela förvaltningen och är ett administrativt stöd till den politiska ledningen. I kanslifunktionen ingår även överförmyndarverksamhet, IT-strateg, folkhälsostrateg, planeringsstrateg, projektledning och kvalitetsutveckling.
Välkommen till oss!
ARBETSUPPGIFTER
Säkerhetssamordnaren ansvarar för kommunens arbetsuppgifter och åtgärder inför och vid extraordinära händelser i fredstid och höjd beredskap.
Säkerhetssamordnarens uppdrag betyder att denne;
• ingår i kommunens krisledningsstab med ansvar för att krisledningsstaben har rätt förutsättningar att fullgöra sitt uppdrag.
• ansvarar för kommunens interna säkerhetsarbete och fungerar som kommunens kontaktperson på strategisk nivå gällande brottsförebyggande arbete och våldsbejakande extremism.
• samordnar det lokala brottsförebyggande rådet med planering, genomförande och deltagande i olika aktiviteter kopplat till lokalt brottsförebyggande arbete.
• ingår i kommunens organisation för tjänsteman i beredskap under icke kontorstid, samt är tjänsteman i beredskap under kontorstid.
• leder de interna utredningar som föranleds bland annat genom kommunens visselblåsarfunktion.
Säkerhetssamordnaren ingår även i Ulricehamns och Tranemo kommuners gemensamma informationssäkerhetsgrupp.
KVALIFIKATIONER
Vi söker kandidater med högskoleutbildning och/eller annan relevant utbildning inom säkerhetsområdet som arbetsgivaren bedömer relevant för tjänsten.
Vi ställer också krav på erfarenhet av säkerhetsarbete inom offentlig verksamhet.
Vi ser gärna att sökande har tidigare arbetslivserfarenhet från arbete med samhällets krisberedskap eller från arbete inom försvaret och/eller polisen. Vi ser det även som meriterande med tidigare erfarenhet av att hålla utbildningar /föredragningar och av arbetsledning.
Vidare efterfrågar vi god kunskap om för uppdraget relevant lagstiftning, god kunskap och erfarenhet av arbete i Microsoft Office 365, god kommunikativ förmåga i både tal och skrift samt vana att skriva rapporter, utredningar och sammanställningar.
Ulricehamn kommuns säkerhetssamordnare är pålitlig, omdömesgill, flexibel och har god förmåga att hantera såväl strategiska som operativa arbetsuppgifter. Personliga egenskaper som vi ser positivt på är god samarbetsförmåga, ett relationsskapande förhållningssätt och en person som trivs med att arbeta både självständigt och i grupp.
B-körkort är ett krav för tjänsten.
ÖVRIGT
Anställningen kommer att bli aktuell för placering i säkerhetsklass varför svenskt medborgarskap är ett krav. Säkerhetsprövning med registerkontroll och säkerhetssamtal kommer att göras före anställning.
Vänligen observera att enligt offentlighetsprincipen är ansökningshandlingar allmänna offentliga handlingar som lämnas ut på begäran.
Kontaktpersoner på detta företaget
Tf kanslichef Anita Dalengren
0321-595012
Assistent Mona Brolin
0321-595015
Kanslichef Pehr Johansson
0766-43 50 12
Kanslichef, Ulricehamns kommun Pehr Johansson
0321-595012