OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Säkerhetsavdelningen bedriver ett strategiskt och långsiktigt arbete mot kommunkoncernens samtliga enheter och avdelningar i syfte att skapa en stadsdel där alla som bor, arbetar eller besöker kommunen upplever hög känsla av trygghet.
Säkerhetsavdelningen, som organisatoriskt är en del av Kommunstyrelsens kontor, rapporterar till Säkerhetschefen. På säkerhetsavdelningen finns idag nio medarbetare som har olika ansvarsområden, dessa är utöver brottsförebyggande, arbete mot välfärdsbrott och organiserad brottslighet, civilt försvar och krisberedskap, säkerhetsskydd, fysisk säkerhet (t.ex. lås och larm), dataskydd/GDPR samt informationssäkerhet.
Dina arbetsuppgifter
I rollen som brottsförebyggande säkerhetssamordnare, med utgångspunkt i lagen om kommunens brottsförebyggande ansvar, ska du verka för att brottsligheten ska minska och den upplevda tryggheten ska öka i Södertälje kommun.
Säkerhetssamordnarens arbete är att på ett tydligt vis planera, genomföra samt följa upp planlagd verksamhet. En stor del av arbetet kommer ske i samverkan med interna samt externa samverkanspartners i syfte att uppnå uppsatta mål. I rollen som säkerhetssamordnare kommer man även verka som en rådgivande och stödjande funktion i organisationens alla säkerhetsfrågor.
Arbetet är till stor del strategiskt, men även operativt arbete kommer att förekomma. Kommunens brottsförebyggande arbete sker utifrån evidens och kunskapsbaserat arbetssätt enligt metoden EST (Effektiv samordning för ökad trygghet). Södertälje kommun vill på sikt utveckla förmågan att analysera och prioritera insatser, förbättra lägesbild samt uppföljning kopplat till det planerade och strategiska brottförebyggande arbetet.
Det förväntas att du håller dig uppdaterad och bevakar utvecklingen inom det brottsförebyggande fältet i syfte att utveckla den egna arbetsmetodiken. Brott mot välfärden, det ökande skjutvapenvåldet och allt yngre våldsverkare är särskilda utmaningar i din framtida roll. Du kommer att vara en aktiv del i kommunkoncernens arbete mot organiserad brottslighet, som kallas Pax (läs mer här: www.sodertalje.se/pax).
Det kommer att finnas stora möjligheter att påverka kommunens brottsförebyggande arbete och bidra till samhällsutvecklingen. Du kommer att ha ett omväxlande arbete med professionella och stöttande kollegor.
Beredskapstjänstgöring som TiB (Tjänsteperson i Beredskap) kan komma att ingå i tjänsten.
Vem är du?
Personliga egenskaper:
Som person är du driven och analytisk med förmåga att på ett strukturerat sätt planera, genomföra samt följa upp strategiskt arbete utifrån uppsatta mål. Du ska ha en god förmåga att jobba självständigt. En stor det av arbetet sker dock i samverkan både inom kommunkoncernen, med andra myndigheter och organisationer vilket ställer höga krav på din förmåga att vara kommunikativ och lyhörd mot din omgivning.
Krav:
- Högskole- eller universitetsutbildning t.ex. inom kriminologi, brottsförebyggande arbete, säkerhetsarbete, beteendevetenskap (eller annan utbildning i kombination med arbetslivserfarenhet som arbetsgivaren anser relevant).
- Minst två års arbetslivserfarenhet inom det brottsförebyggande området, gärna inom en kommun eller annan statlig myndighet.
- Erfarenhet av att följa upp planerat arbete.
- God förmåga att uttrycka sig i formell svenska i både tal och skrift.
- Goda kunskaper i Officepaketet.
- B-körkort för personbil.
Meriterande:
- Erfarenhet av samverkansarbete med interna och externa parter.
- Erfarenhet av projektledning och planering av strategiskt arbete.
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Vi erbjuder dig
Varje dag går ca 6 000 personer till sitt jobb i Södertälje kommun. Vi har många olika roller hos oss och vill erbjuda dig ett meningsfullt jobb där du får möjlighet att bidra till samhället och samtidigt känna glädje. Som medarbetare hos oss får du möjlighet att utvecklas och sätta avtryck på riktigt.
Som anställd i Södertälje kommun erbjuds du bl.a. trygga anställningsvillkor, ett generöst friskvårdsbidrag samt möjlighet att byta semesterdagstillägget mot extra lediga dagar. Inom vissa verksamheter finns även möjlighet till viss flexibilitet avseende arbetstid och arbetsformer. Vi har ett stort utbud av utbildningar och kompetenshöjande insatser för dig som medarbetare.
För mer detaljerad information kring våra förmåner läs HYPERLINK "https://www.sodertalje.se/kommun-och-politik/jobba-hos-oss/formaner/"gärna HYPERLINK "https://www.sodertalje.se/kommun-och-politik/jobba-hos-oss/formaner/"mer på vår externa hemsida.
Arbetsplatsen finns i Södertälje Stadshus. Här har du nära till Södertälje centrum, pendeltåg, bussar och en fantastisk utsikt över staden och kanalen.
Anställningen är tillsvidare och omfattar heltid.
Välkommen till oss!
Urval och intervjuer kan komma att ske löpande under ansökningstiden.
Bakgrundskontroller görs regelbundet på samtliga våra anställda.
En anställning hos oss kan innebära placering i säkerhetsklass. En säkerhetsprövning med registerkontroll enligt Säkerhetsskyddslagen (2018:585) kan därför komma att genomföras före beslut om anställning. För en del av våra arbetsuppgifter i säkerhetsklass krävs svenskt medborgarskap.
Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.