Säkerhetssamordnare med inriktning på samhällsskydd och beredskap

Säkerhetssamordnare med inriktning på samhällsskydd och beredskap

Arbetsbeskrivning

I Österåkers kommun arbetar vi för att ge invånarna den bästa kvaliteten på den service och de tjänster vi tillhandahåller. Hos oss är du med och gör skillnad, både för enskilda människor och för kommunen i stort. Du som arbetar hos oss kan vara säker på att få engagera dig i meningsfulla arbetsuppgifter. Vill du vara med på vår resa? Då är du varmt välkommen till Österåker.

Behovet av krisberedskap, samhällsskydd och civilt försvar ökar i samhället. Säkerhetssamordnaren är därför mycket viktig för Österåkers kommun, som satsar på utvecklingen av säkerhet- och trygghetsarbetet.

Säkerhetssamordnaren är placerad på Säkerhet- och trygghetsenheten under säkerhetschefens ledning och arbetar tillsammans med tre trygghetssamordnare. Arbetet spänner över ett mycket brett område som kontinuerligt utvecklas med nya uppdrag från både lokalt, regionalt och nationellt håll. Enheten har det övergripande och strategiska ansvaret för krisberedskap, samhällsskydd, säkerhetsskydd och civilt försvar samt för säkerhet- och brottsförebyggande trygghetsarbete med situationell och social prevention. 

Ditt nya jobb


I din roll som säkerhetssamordnare kommer du att utveckla och driva kommunens arbete med krisberedskap, samhällsskydd, säkerhetsskydd och civilt försvar, till stor del med utgångspunkt i lagstiftning, myndighetsuppdrag och politiska uppdrag. Som säkerhetssamordnare med inriktning på samhällsskydd och beredskap är du expert inom ditt ämnesområde, men verkar även som generalist inom säkerhetsområdet. Arbetet sker internt i nära samarbete med kommunens förvaltningar och bolag samt externt med olika aktörer inom området, t ex. länsstyrelsen, kommuner och andra myndigheter. 

Det ingår strategiska så väl som operativa arbetsuppgifter inom bland annat följande områden.


• Planera och samordna arbetet med krisberedskap, samhällsskydd, säkerhetsskydd och civilt försvar
• Planera, genomföra och följa upp utbildningar och övningar inom ansvarsområdet, t ex. kris- och krigsberedskapsområdet, samt andra kunskapshöjande insatser
• Systematiskt arbeta med kommunens risk- och sårbarhetsanalyser, kontinuitetsplaner och stödja förvaltningarna i arbetet
• Samordna säkerhetsskyddsarbetet genom t ex. säkerhetsskyddsanalyser, genomföra säkerhetsprövningar, registerkontroll och säkerhetsklassa personal, SUA-upphandlingar, säker kommunikation
• Utveckla kommunens krigsorganinsation och krigsplacering
• Utforma och implementera styrdokument av olika slag inom ansvarsområdet

Arbete utanför ordinarie arbetstid kan förekomma, t ex. som Tjänsteman i Beredskap (TiB), vid allvarliga händelser och andra aktiviteter. Även tjänsteresor kan förekomma i viss utsträckning.

Det kommer finnas möjligheter att påverka ditt arbetsområde beroende på dina erfarenheter och kunskaper.

Din profil

Krav:


• Relevant akademisk utbildning inom området alternativt utbildning eller erfarenhet med inriktning som arbetsgivaren bedömer likvärdig
• Mycket goda sak- och metodkunskaper inom krisberedskap, samhällsskydd och säkerhetsskydd
• God kunskap och erfarenhet av de lagar som styr en kommuns kris- och beredskapsarbete i fred, arbete med civilt försvar och höjd beredskap
• Erfarenhet av arbete med risk- och sårbarhetsanalyser, kontinuitetsplanering, säkerhetsskydd och civilt försvar
• Erfarenhet av hantering av kriser och/eller allvarliga händelser, både på strategisk och operativ nivå
• Mycket lätt för att kommunicera, uttrycka dig i tal och skrift anpassat till sammanhanget och olika målgrupper
• Van att bedriva omvärldsbevakning och följa utvecklingen inom ansvarsområdet

Meriterande:


• Utbildning i krisberedskap, säkerhetsskydd, totalförsvar eller liknande genom Myndigheten för samhällsskydd (MSB), Försvarshögskolan (FHS) eller motsvarande
• Erfarenhet av arbete med informationssäkerhet, Styrel, signalskydd, nödvatten, försörjningsberedskap och andra beredskapsområden
• Erfarenhet av att arbeta i offentlig verksamhet där politiska mål och prioriteringar är styrande och vägledande i arbetet 
• B-körkort

Som person är du ansvarstagande och van att på ett strukturerat sätt planera ditt arbete och följa upp genomförda insatser. Arbetet kräver även att du är flexibel och kan ställa om från strategiskt arbete till operativt händelsestyrt arbete om något plötsligt inträffar. I arbetet behöver du vara initiativrik och utåtriktad samt tycker om och är van vid att arbeta både självständigt och i nära samarbeten. Likaså behöver du ha förmåga att se helheter och ta hänsyn till flera perspektiv. Eftersom Säkerhet- och trygghetsenheten hanterar allvarliga händelser och känslig information av olika slag krävs att du är en stabil och stresstålig person med hög integritet. 

Stor vikt kommer att läggas vid dina personliga kompetenser.

Rollen är placerad i säkerhetsklass. Säkerhetsprövning och registerkontroll utförs inför anställning i enlighet med säkerhetsskyddslagen vilket kräver svenskt medborgarskap. 

Anställningens omfattning

 Heltid

Anställningsform

 Tillsvidare

Tillträde

 Enligt överenskommelse

Sista ansökningsdag

2022-05-08

Visst låter det spännande! Registrera din ansökan via knappen ”Ansök”. Vi kan tyvärr inte ta emot ansökningar på något annat sätt.

Gå gärna in och läs mer på osteraker.se

Österåkers kommun söker dig som har kompetens att bidra till våra verksamheter oavsett kön, könsidentitet eller könsuttryck, ålder, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, sexuell läggning eller funktionsnedsättning. Precis som vi har du också ett barnrättsperspektiv i ditt dagliga arbete, i enlighet med barnkonventionen.

Kontaktuppgifter till våra fackliga företrädare hittar ni på hemsidan.

Vi har inför denna rekrytering tagit ställning till de rekryteringskanaler vi önskar använda. Vi önskar därför att inte bli kontaktade för ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.


Tre mil till Stockholm, 1 100 öar, 93 mil kustlinje och ett lite härligare sätt att leva. Vi i Österåker är stolta över vår storstadsnära skärgårdsmiljö där det natursköna kulturlandskapet alltid finns nära. Centralorten Åkersberga utvecklas till en modern stad med småstadskaraktär. Här utvecklar vi ett långsiktigt hållbart samhälle där goda förutsättningar ges för människa, miljö och natur att samverka. Österåker kännetecknas av entreprenörsanda och en stark kultur av företagande.

Kontaktpersoner på detta företaget

Åsa Häger, Rektor
08-54081554
Johanna Allard, Utbildningsledare
08-540 815 53
Sara Schildt, Adm. Chef
08-54081710
Henrik Kempe, Rektor
08-540 810 45
Yvonne  Aili, Enhetschef
08-54081235
Lennart Froby, Samordnare
08-540 81234
Erica  Sundberg, Samordnare
08-54081245
Ulf  Carlqvist, SSR
08-540
Daniela  Balladares, VISION
08-54081225
Monika Smidestam, IT-chef
08 540 810 17

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Österåkers kommun
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 8 april 2022
  • Ansök senast: 8 maj 2022

Besöksadress

Österåker 18486 Österåker
None

Postadress

Hackstavägen 22
Åkersberga, 18486

Liknande jobb


Informationssäkerhetsstrateg

Informationssäkerhetsstrateg

21 november 2024

Säkerhetsexpert med erfarenhet av säkerhetsskyddad upphandling

Säkerhetsexpert med erfarenhet av säkerhetsskyddad upphandling

21 november 2024

20 november 2024

20 november 2024