OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Tillsvidareanställning, på heltid, med tillträde enligt överenskommelse.
I vår kommun är varje medarbetare viktig på riktigt och vår ledstjärna är ett bättre Östersund för alla. Östersunds Kommun har mer än 5 600 personer anställda i sju förvaltningar. Vi verkar inom 400 olika yrken och jobbar mot ett gemensamt mål: att göra medborgarnas liv rikare, enklare och tryggare.
Vård- och omsorgsförvaltningen är en av Östersunds kommuns största förvaltningar och består av sektor Hemtjänst & SÄBO, sektor Funktionshinder samt staben, som i sin tur består av sex enheter. En av dessa enheter är Enheten för Infrastruktur vilken nu söker en säkerhetssamordnare.
Enheten för infrastruktur ska ge stöd till Vård- och omsorgsnämndens verksamheter gällande bland annat lokaler, säkerhet, verksamhetssystem och välfärdsteknik. I enhetens uppdrag ingår även att ge stöd till nämndens målgrupper vid användning av olika tekniska produkter inom vård och omsorg.
Arbetsuppgifter:
Som säkerhetssamordnare är dina huvudsakliga arbetsområden inom skal- och brandskydd, personskydd (inklusive utbildningar och förebyggande arbete inom hot och våld), försäkringsärenden och skadeståndsanspråk. Andra arbetsområden som också förekommer är krisberedskap, informationssäkerhet och dataskydd, konsekvensbedömningar och PUB-avtal, brottsförebyggande arbete samt systematiskt förbättringsarbete i säkerhetsfrågor. Du ansvarar för att ta fram styrdokument, revidera befintliga riktlinjer/rutiner och utbilda chefer samt medarbetare inom olika delar av säkerhetsområdet. Du kommer även att hantera incidenter utifrån Arbetsmiljölagen, NIS-direktivet samt Dataskyddsförordningen.
I tjänsten arbetar du i team med förvaltningens andra säkerhetssamordnare. Du kommer arbeta självständigt i din funktion, samtidigt som du samspelar med övriga enheter och förvaltningar inom kommunen. I din samverkan med såväl interna som externa aktörer har du fokus på att verka för trygghet och säkerhet för våra medborgare.
I rollen som säkerhetssamordnare är du rådgivande och stöttande inom olika typer av säkerhetsfrågor till förvaltningens alla verksamheter, inklusive externa utförare av hemtjänst och särskilda boenden samt de förtroendevalda.
Kvalifikationer:
Du ska ha en:
- Akademisk examen från högskola/universitet eller erfarenheter/kvalifikationer som av arbetsgivaren bedöms som likvärdiga.
- Dokumenterad yrkeserfarenhet inom säkerhetsområdet. Meriterande är erfarenhet av utredningar, risk- och sårbarhetsanalyser samt att självständigt driva utvecklingen framåt.
- God kunskap om lagstiftningen inom säkerhets- och säkerhetsskyddsområdet.
Som person bör du:
- Ha en god förmåga att kunna växla mellan arbetsuppgifter.
- Ha en god kommunikativ förmåga, både i skrift och tal.
- Ha en god pedagogisk förmåga där du trivs med att utbilda både enskilda och större grupper samt att du kan samarbeta med andra.
- Ha en god förmåga att kunna strukturera och organisera ditt arbete.
Det är meriterande om du:
- Har en god förståelse för politiskt styrd organisation.
- Har erfarenhet av upphandling, avtal, PUB-avtal samt projektarbete
- Ha kunskap om kommunal lagstiftning.
Utöver den formella kompetensen så läggs också stor vikt vid personlig lämplighet samt intresse och engagemang för att arbeta i team. Intervjuer kommer att ske löpande under ansökningstiden.
Bifoga CV och personligt brev i din ansökan. Betyg/intyg behöver inte skickas med. Uppvisande av detta blir aktuellt vid eventuell intervju.
Inför rekryteringsarbetet har Östersunds kommun tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför kontakt med mediesäljare.