OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
På Familjebostäder tar vi inte bara omsorgsfullt hand om våra drygt 19 000 bostäder. Vi erbjuder även ett bekvämt och bekymmersfritt boende med hög grad av service. Dessutom bidrar vårt arbete och olika satsningar till Göteborgs Stads utveckling. Vi söker därför dig som tycker om vårt uppdrag och vår vision; Vi skapar morgondagens boende - tryggt, trivsamt och klimatvänligt, tillsammans med göteborgarna.
Familjebostäder är en del av Framtidenkoncernen som ägs av Göteborgs Stad. Läs mer på www.familjebostader.se
ARBETSUPPGIFTER
För Familjebostäder är personsäkerhet en prioriterad och angelägen fråga!
Som bostadsbolag har vi ett viktigt uppdrag att se till att våra bostadsområden är trygga och säkra för såväl hyresgäster som medarbetare. Detta märks bland annat genom att vi har nolltolerans mot kriminell verksamhet i våra bostadsområden.
Vi vill främja en god säkerhetskultur i vår organisation och för att vässa oss ytterligare och stärka vår kompetens utökar vi nu vår säkerhetsorganisation med en ny tjänst som säkerhetssamordnare.
Som säkerhetssamordnare hos oss kommer du att få ett omväxlande jobb med både strategiska, administrativa och operativa inslag:
• Samordna och ansvara för bolagets arbete avseende security risk management och personsäkerhetsprocessen i stort .
• Specialiststöd för bolagets chefer i säkerhetsrelaterade frågor och ärenden .
• Skapa och implementera processer och rutiner samt följa upp enligt styrdokument, policys och riktlinjer inom personsäkerhet.
• Genomföra analyser och planering inom områden såsom risk-, hot- och sårbarhetsanalys samt ta fram nödvändiga lägesbilder med åtgärdsplaner.
• Anordna och genomföra säkerhetsrelaterade utbildningar för bolagets personal.
• Vara delaktig i arbetet med krisberedskap, krishantering och kontinuitetsplanering .
• Delta i det koncerngemensamma säkerhetsarbetet.
• Bevaka och delta i nätverk, såväl interna som externa.
• Bidra till utveckling och ständig förbättring av vårt arbetssätt inom personsäkerhetsområdet.
• I uppdraget ingår även att hantera GDPR samt viss informationssäkerhet.
KVALIFIKATIONER
Vi ser gärna att du har en högskoleutbildning inom relevant område. För att lyckas i rollen behöver du ha kunskap och flerårig erfarenhet inom risk- och säkerhetsområdet och troligtvis har du arbetat som säkerhetssamordnare eller motsvarande. Du har god juridisk kunskap om aktuell lagstiftning och regelverk inom risk- och säkerhetsområdet. Du har erfarenhet av att omsätta strategier, styrdokument och lagkrav i operativ verklighet.
Du är drivande och analytiskt, och har ett strukturerat och praktiskt arbetssätt. Du har förmåga att skapa goda relationer och att samverka med andra. Du känner dig också bekväm i att arbeta självständigt. Du är kommunikativ och en god pedagog samt har förmåga att involvera och skapa delaktighet för säkerhetsfrågor i organisationen.
För oss är det dessutom mycket viktigt att du förstår och representerar Familjebostäders uppdrag och värdeord som är positiv, engagerad, pålitlig och samspelt.
ÖVRIGT
Säkerhetssamordnaren rapporterar till Säkerhetschefen och ni kommer att ha ett tätt samarbete. Du kommer att utgå från vårt kontor på Hisingen där vi är cirka 12 medarbetare, men du kommer att verka över hela bolaget.
Som en del av urvalsprocessen kommer vi att använda oss av personlighetstest
Som ett steg i att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen gör vi en bakgrundskontroll på slutkandidat
Familjebostäder är utsedda till ett av Sveriges Karriärföretag 2021 och 2022! Hos oss är stämningen trivsam och ambitionen hög. Vi erbjuder ett utmanande och ansvarsfullt arbete i ett expansivt företag som tillhör Sveriges största bostadskoncern. Som en del av staden arbetar vi aktivt för att bidra till att Göteborg ska bli en jämlik och hållbar stad. Så vill du jobba med något som är viktigt på riktigt? Sök då tjänsten som Säkerhetssamordnare hos oss!