OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vill du vara med och driva utvecklingen av Örebro kommuns övergripande arbete med krisberedskap och civilt försvar tillsammans med kollegor? Och även delta i kommunens övriga säkerhetsarbete? Då finns nu chansen att söka till oss på Säkerhetsavdelningen! Välkommen med din ansökan!
Om tjänsten
Uppdraget som säkerhetssamordnare är i huvudsak fokuserat på att stärka kommunens förmåga att förebygga och hantera svåra samhällsstörningar och höjd beredskap. I tjänsten ingår att vara del i kommunens funktion för tjänsteperson i beredskap samt att kunna tjänstgöra operativt i kommunens ledningsfunktioner vid extraordinära händelser och höjd beredskap.
I rollen som säkerhetssamordnare arbetar du med att utveckla och samordna kommunens arbete med krisberedskap och höjd beredskap enligt lagen (2006:544) om kommuners och regioners åtgärder inför och vid extraordinära händelser i fredstid och höjd beredskap. I arbetsuppgifterna ingår bland annat krisberedskap och civilt försvar, identifiera och analysera risker, att genomföra övningar och utbildningar samt säkerhetsskydd. I uppdraget ingår även att du inom ditt kompetensområde ska vara en styrande central funktion men också ett kvalificerat stöd för den övriga organisationen. Du ingår i ett team på säkerhetsavdelningen som tillhör kommunledningsförvaltningen och samarbetar med alla delar av kommunens egen organisation och externa aktörer både lokalt, regionalt och nationell.
Exempel på arbetsuppgifter:
• utarbeta styrdokument
• planera, utbilda och öva kommunens centrala krisledning
• utveckla och införa kunskapsbaserade metoder
• vägleda och stödja förvaltningarna i deras krishanteringsarbete
• ingå i arbetet med säkerhetsskydd
• ingå i gruppen TIB (Tjänsteperson i beredskap)
• delta i säkerhetsavdelningens övriga arbete
Om arbetsplatsen
Säkerhetsavdelningen är en övergripande funktion som finns i Kommunledningsförvaltningen direkt under kommunstyrelsen. Avdelningen svarar för det övergripande och strategiska arbetet inom bland annat krishantering, civilt försvar, riskhantering, brottsförebyggande, säkerhetsskydd, brandskydd m.m. Arbetsplatsen finns i Stadsbyggnadshusen på väster i Örebro i en grupp med 12 medarbetare.
Läs mer om hur det är att jobba i Örebro kommun på www.orebro.se/jobb.
Kvalifikationer
För att lyckas i rollen behöver du ha en utvecklad förmåga att se helheter samtidigt som du kan omsätta övergripande perspektiv och resonemang i praktisk handling. Du ska ha mycket god självkännedom och lätt för att samarbeta, entusiasmera och bygga relationer samt förmåga att arbeta både strategiskt och operativt. Arbetsuppgifterna kräver att du är analytiskt lagd och har ett strukturerat arbetssätt. Det är också viktigt att du har förmåga att arbeta under påfrestande förhållanden och hög press. Du uttrycker dig väl i tal och skrift och är bekväm med att tala inför grupper.
Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.
Krav:
• kandidatexamen om minst 180 hp alternativt annan vidareutbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig
• dokumenterad erfarenhet inom något av områdena samhällssäkerhet, riskhantering, krisberedskap eller arbete med civilt försvar
• erfarenhet av att arbeta både strategiskt och operativt
• B-körkort
Meriterande:
• utbildning i säkerhetsskydd
• försvarshögskolans högre kurs i samhällets krisberedskap och totalförsvar
• praktisk erfarenhet av arbete i krisledningsstab
• erfarenhet av arbete med krishantering på strategisk och/eller operativ nivå
• utbildning inom signalskydd
• erfarenhet av arbete i offentlig förvaltning
Omfattning och tillträde
Anställningsform: tillsvidareanställning
Sysselsättningsgrad: 100%
Tillträde: enligt överenskommelse
Antal tjänster: 1
Övrig information
Tjänsten är placerad i säkerhetsklassad verksamhet och säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att ske innan anställning i enlighet med säkerhetsskyddslagen. Då tjänsten är säkerhetsklassad krävs svenskt medborgarskap.
I uppdraget ingår viss beredskapstjänstgöring utanför ordinarie kontorstider.
Intervjuer kan komma att ske digitalt. På orebro.se/jobb/digitalaintervjuer kan du läsa mer om våra digitala intervjuer och hur du kan förbereda dig.
Ansökan
Sista ansökningsdag är 2 juni.
Välkommen med din ansökan!
Skyddade personuppgifter? Läs mer om hur du ansöker på orebro.se/jobb/skyddadepersonuppgifter
Kontaktpersoner på detta företaget
Peter Örbring, Enhetschef
019- 21 38 74
Kerstin Awad, Distriktsköterska
019-21 49 44
Eva Cading, Enhetschef Barn och familj
019-21 27 11
Ann-Sofie Vennerstrand, Rektor
019-21 20 52
Emelie Rådström Sipinen, Enhetschef
019-21 25 35
Peter Thermaenius, Rektor
070-631 44 90
Mona Hansen, Förskolechef
019-21 40 84
Johanna Gancarz, Utvecklingsledare
019-21 32 23
Mona Öhrn, Kontorschef
076-551 39 76
Anna Lorinius, Rektor
019-21 49 67