Säkerhetsskyddschef tillika beredskapssamordnare

Säkerhetsskyddschef tillika beredskapssamordnare

Arbetsbeskrivning

Pajala kommun är den stora (till ytan) lilla kommunen belägen i norrskenet och midnattssolens land – Tornedalen, i östra Norrbotten. Dag och natt, året om, arbetar vi i samhällets tjänst på uppdrag av kommunmedborgarna. Med Pajala kommuns värdegrund ”jag finns till för Pajalas medborgare”; ”jag är professionell” och ”jag möter alla människor med öppenhet och respekt” arbetar vi för att göra skillnad. Vill du också göra skillnad? Då ska du jobba med oss!

Är du redo att göra skillnad i samhället? Vill du vara med och stärka vår krisberedskap och arbeta för en tryggare framtid?
Pajala kommun söker nu en beredskapssamordnare tillika säkerhetsskyddschef med arbetsplats i kommunstaben/kommunstyrelseförvaltningen. Som beredskapssamordnare blir du ledande och sammanhållande i vårt arbete med krisberedskap och civilt försvar. Du kommer att få möjlighet att utveckla styrande dokument, genomföra risk- och sårbarhetsanalyser och säkerhetsskyddsanalyser och leda utbildningar och övningar som stärker kommunens beredskap vid samhällsstörningar under alla beredskapslägen. Är du driven, analytisk och har förmågan att arbeta strategiskt? Då kan detta vara rollen för dig!
Vi erbjuder dig en central roll med stora möjligheter att påverka och utveckla kommunens säkerhet- och beredskapsarbete, en spännande tjänst där ingen dag är den andra lik samt möjligheten att göra skillnad för Pajala kommun och dess invånare.


ARBETSUPPGIFTER
I ditt uppdrag ingår att:
• skriva, utveckla och följa upp styrande dokument inom säkerhetsskydd, krisberedskap och civilt försvar,
• planera, genomföra och utvärdera kommunens arbete med risk- och sårbarhetsanalyser samt kontinuitetshantering,
• planering, genomförande och uppföljning av säkerhetsskyddsanalyser och -planer
• kravställning och rådgivning i frågor som rör säkerhetsskydd, internt såväl som externt
• personalsäkerhet inom ramen för säkerhetsskydd; bland annat att genomföra säkerhetsprövningar
• leda utbildningar och övningar som utvecklar kommunens förmåga inom civilt försvar, krisberedskap och säkerhetsskydd
• delta i utvecklingen av kommunens geografiska områdesansvar,
• representera kommunen i regionala och nationella nätverk och arbetsgrupper inom civilt försvar, krisberedskap och säkerhetsskydd
• vid samhällsstörningar ingår du även i kommunens krisledningsstab.


KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har akademisk examen, gärna inom statsvetenskap eller motsvarande. Akademisk utbildning alternativt YH-utbildning med inriktning mot krisberedskap, riskhantering och samhällsskydd eller annan utbildning som arbetsgivaren finner likvärdig är mycket önskvärt. Vi ser det som mycket meriterande om du har erfarenhet av liknande arbete, så även dokumenterad kompetensutveckling inom området. Tidigare arbete i en politiskt styrd organisation är även det meriterande.
Du har mycket goda kunskaper i svenska, både i tal och skrift, samt goda kunskaper i engelska. Dina IT-kunskaper är goda. B-körkort är ett krav.
Som person har du hög integritet och förmåga att arbeta både självständigt och i samverkan med andra. Tjänsten innebär mycket ensamarbete och du bör därför ha goda erfarenheter av att själv leda och prioritera ditt arbete, samt en hög grad av stresstålighet. Du har förmågan att se samband i ett större sammanhang men kan också omsätta det till praktisk handling för att uppnå önskat resultat. Då interna och externa kontakter är en del av tjänsten, är god samarbetsförmåga av största betydelse. Du har även förmågan att anpassa ditt sätt att förmedla budskap till mottagaren på ett tydligt sätt. I tjänsten förekommer ibland också kontakt med media, varför erfarenhet av detta är ett plus.

Vi kommer att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Resor inom länet men även nationellt förekommer i tjänsten

Tjänsten är placerad i säkerhetsklass vilket innebär krav på svenskt medborgarskap och godkänd säkerhetsprövning innan påbörjad anställning i enlighet med Säkerhetsskyddslagen (2018:585).

ÖVRIGT
Vi tar endast emot digitala ansökningar.

Pajala kommun ingår i förvaltningsområdet för meänkieli och finska, därför är det meriterande om du har kunskap i något eller båda av dessa språk.

Vi jobbar aktivt för jämställdhet och mångfald på våra arbetsplatser. Därför ser vi gärna sökande som bidrar till detta.

Pajala kommun har tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför kontakt med mediesäljare, annons- och rekryteringsföretag.

För mer information om oss och vår kommun besök https://www.pajala.se/invanare/bygga-bo-miljo/valkommen-hit/
Vi erbjuder även inflyttarservice för dig som är ny i Pajala

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Pajala kommun, Stabsfunktionen
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 22 oktober 2024
  • Ansök senast: 11 november 2024

Liknande jobb


Handläggare för statlig ersättning, Socialförvaltningen centrum

Handläggare för statlig ersättning, Socialförvaltningen centrum

20 december 2024

Sakkunnig till enheten för politisk beredning och samordning

Sakkunnig till enheten för politisk beredning och samordning

19 december 2024

16 december 2024

18 december 2024