OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Det vi gör på Skatteverket har betydelse för företagaren, individen, andra myndigheter, samhällsfunktioner och Sverige. Vi ska skapa förutsättningar i kundens vardag och underlätta med digitala tjänster. Vår övergripande ambition är att Skatteverket ska fortsätta att ligga i framkant och vara ett föredöme inom svensk statsförvaltning. Framtiden är inget som ska upptäckas utan något vi gemensamt, tillsammans med andra, är med och skapar. Vi har stora möjligheter att göra skillnad.
Dina arbetsuppgifter som säkerhetsskyddshandläggare
Som säkerhetsskyddsspecialist ingår du i ett team med bred kompetens som är Skatteverkets specialister inom området. Arbetet leds av en funktionsansvarig.
Arbetet omfattar en kontinuerlig utveckling av säkerhetsskyddsprocessen genom att utveckla metodstöd, utbilda och både leda och genomföra analyser inom området. Informationssäkerhet i säkerhetsskydd ingår som en del av ditt arbete.
På Skatteverket bedrivs många olika framtidsprojekt för att utveckla och digitalisera verksamheten. Detta ställer höga krav på en god informationssäkerhet och ett tillräckligt säkerhetsskydd. Du kommer att omsätta dina kunskaper i säkerhetsskydd och informationssäkerhet till verksamhetens nya arbetsmetoder och synsätt.
Som säkerhetsskyddsspecialist kommer du i hög grad att samarbeta med inköpsenheten, rättsavdelningen och IT-avdelningens ansvarsområde för IT-säkerhet och säkerhetsarkitektur.
Du kommer att handlägga säkerhetsskyddade upphandlingar (SUA), stödja verksamheten och kollegor i säkerhetsskyddssäkerhetsfrågor, administrera registerkontroller och säkerhetsprövning av personal, samt följa upp säkerhetsskyddet i verksamheten. I arbetet ingår även följa upp leverantörer genom bl.a. genom platsbesök vilket kan innebära enstaka resor i tjänsten.
Du samverkar även med andra myndigheter och organisationer kring säkerhetsskydd och informationssäkerhet inom offentlig sektor.
Säkerhetsenheten arbetar med målsättningen att vara i framkant med vårt säkerhetskyddsarbete. På säkerhetsenheten är vi idag 40 medarbetare, fördelade på två sektioner. Enheten ansvarar för styrning, samordning, stöd och uppföljning av säkerhetsarbetet inom hela Skatteverket.
Säkerhetsenhetens ansvarar för informationssäkerhet, fysisk säkerhet, säkerhetsrådgivning, krisberedskap och tjänsteman i beredskap, säkerhetsskydd, incidenthantering, civilt försvar, signalskydd och internutredningar.
Säkerhetsskyddsspecialisterna tillhör sektion 1 och rapporterar till sektionschefen.
Vi erbjuder dig en arbetsplats
• med samhällsviktiga, intressanta och utvecklande arbetsuppgifter
• som är till nytta för medborgare och företag
• med öppenhet, respekt, gott bemötande och mångfald
• som stimulerar till kreativitet, lärande och utveckling
• med en god balans mellan arbete och fritid.
Vi söker dig som
• har universitets-/högskoleutbildning om minst 120p/180 hp inom relevant område, alternativt har en avslutad KY-utbildning/YH-utbildning inom säkerhetsområdet i kombination med en aktuell och relevant arbetslivserfarenhet om minst ett år alternativt har minst tre års aktuell och relevant arbetslivserfarenhet som vi bedömer likvärdig
• har något års aktuell och relevant arbetslivserfarenhet inom säkerhetsskydd
• har kunskap om de lagar och förordningar som reglerar säkerhetsskyddsområdet
• är analytisk
• har god samarbetsförmåga
• har stor personlig integritet
• är ansvarstagande
• talar och skriver sakligt och på ett sätt som är lätt att förstå
Det är meriterande om du har arbetat med liknande arbetsuppgifter inom offentlig förvaltning/statlig myndighet. Det är även meriterande om du har erfarenhet av upphandling eller är dokumenterat utbildad i informationssäkerhet.
Du ska också uppfylla kriterierna i Skatteverkets medarbetarpolicy.
När vi anställer lägger vi stor vikt vid personliga egenskaper och förmågor.
Du måste vara svensk medborgare eftersom arbetsuppgifterna inom anställningen är placerade i säkerhetsklass. Vi kommer att göra en säkerhetsprövning enligt säkerhetsskyddslagen (1996:627).
Anställningen är tills vidare. Vi kan tillämpa provanställning i sex månader.
Välkommen med din ansökan till oss!
Vill du veta mer om Skatteverkets rekryteringsprocess?