OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Statens servicecenters uppdrag är att erbjuda effektiv service till medborgare och myndigheter. Vi ansvarar för Sveriges lokala servicekontor där vi ger information och service från Skatteverket, Pensionsmyndigheten, Försäkringskassan och Arbetsförmedlingen. Vi bidrar även till en effektivare statsförvaltning genom att leverera administrativa tjänster och konsultstöd till statliga myndigheter inom ekonomi, lön och HR. Tillsammans är vi cirka 1400 anställda.
Servicekontoren finns över hela landet, från Trelleborg i söder till Kiruna i norr. Vårt huvudkontor finns i Gävle.
Hos oss får du bidra med din kompetens i arbetet för en effektivare statsförvaltning nära medborgaren.
Avdelningen för verksamhetsskydd ansvarar för det övergripande och samordnande säkerhetsarbetet inom myndighetens samtliga verksamhetsområden. I detta ingår bland annat informationssäkerhet, säkerhetsskydd, signalskydd, kris- och beredskapsplanering samt i övrigt skydd av organisation, personal och egendom. Avdelningen består av två enheter, enheten för strategisk säkerhet och enheten för operativ säkerhet. Avdelningen är efterfrågad i myndigheten och befinner sig i en spännande fas där det skapas möjligheter för medarbetarna att påverka utvecklingen.
Vi söker nu säkerhetsskyddshandläggare till enheten för strategisk säkerhet. Ditt stöd har ofta en avgörande betydelse för vår verksamhet och vi törs utlova att du sällan kommer att ha tråkigt på arbetet.
Huvudsakliga arbetsuppgifter
I rollen som säkerhetsskyddshandläggare kommer du att arbeta med säkerhetsskyddad upphandling, säkerhetsskyddsbedömningar, hålla säkerhetsprövningssamtal med leverantörer, och göra uppföljningar. Du kommer även att arbeta med allmänt säkerhetsskyddsarbete såsom att planera och hålla utbildningar, hålla i analyser samt medverka i säkerhetsskyddsanalysen. I ditt arbete har du en vilja och förmåga att ta till dig ny kunskap och delar med dig av dina erfarenheter.
Kvalifikationer
Vi söker dig som har:
• Gymnasieexamen inom administrativt program
• Goda kunskaper om säkerhetsskyddslagstiftningen
• Minst tre års arbetslivserfarenhet varav ett års erfarenhet inom säkerhetsskyddsområdet
Vidare ska du ha följande förmågor:
• Att samarbeta bra med andra och bidra positivt till arbetsgruppens arbetsklimat
• Att arbeta engagerat för att uppfylla mål
• Att prova nya perspektiv och nya idéer
• Att skapa struktur i ditt arbete
• Att vara förtroendeingivande
• Har mycket god förmåga att kommunicera på svenska i tal och skrift
Dessutom är det meriterande om du har:
• Erfarenhet av att genomföra säkerhetsskyddade upphandlingar
• Erfarenhet av att genomföra djupintervjuer eller säkerhetsprövningssamtal
• Eftergymnasial utbildning som vi bedömer relevant för tjänsten
• Erfarenhet av administrativt säkerhetsarbete
• Erfarenhet av att planera och genomföra utbildningar
Övrigt
Anställningen är 100 % och tillsvidare.
Vi tillämpar sex månaders provanställning.
Anställningen är placerad i Stockholm.
Anställningen innebär en del resande.
Välkommen med din ansökan innehållande CV och personligt brev senast 26 januari, 2021. I ditt CV ska det tydligt framgå år och månad för dina anställningar samt en kort beskrivning av dina arbetsuppgifter.
Intervjuer planeras att hållas under vecka 5-7, 2021.
Befattningen är placerad i säkerhetsklass och du måste därför vara svensk medborgare. En säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas.
Statens servicecenter verkar för en diskrimineringsfri arbetsplats med ökad mångfald och jämställdhet.
Vi har gjort medieval för våra annonser och undanber kontakter från medie- och rekryteringsföretag.