OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Statens servicecenters uppdrag är att erbjuda effektiv service till medborgare och myndigheter. Vi ansvarar för Sveriges lokala servicekontor där vi ger information och service från Skatteverket, Pensionsmyndigheten, Försäkringskassan och Arbetsförmedlingen. Vi bidrar även till en effektivare statsförvaltning genom att leverera administrativa tjänster och konsultstöd till statliga myndigheter inom ekonomi, lön och HR. Tillsammans är vi cirka 1500 anställda.
Servicekontoren finns över hela landet, från Trelleborg i söder till Kiruna i norr. Vårt huvudkontor finns i Gävle.
Hos oss får du bidra med din kompetens i arbetet för en effektivare statsförvaltning nära medborgaren.
Vill du vara med på vår myndighets säkerhetsresa? Vi söker nu säkerhetsskyddshandläggare. Ditt stöd har ofta en avgörande betydelse för vår verksamhet och vi törs utlova att du sällan kommer att ha tråkigt på arbetet. Vi står inför många nya utmaningar, våra uppdrag växer, frågeställningarna blir mer komplexa och säkerhetskraven högre. Vi söker dig som vill vara med på vår spännande resa. Hos oss får du ett omväxlande arbete med mycket frihet under ansvar. Du välkomnas till en arbetsgivare där du tillsammans med dina kollegor får möjlighet att vara med och påverka ditt arbete och vår utveckling.
Avdelningen för verksamhetsskydd ansvarar för det övergripande och samordnande säkerhetsarbetet inom myndighetens samtliga verksamhetsområden. Vi är idag c:a 35 medarbetare och växer. Avdelningen har tre enheter, du tillhör enheten för informationssäkerhet och säkerhetsskydd.
Huvudsakliga arbetsuppgifter
I rollen som säkerhetsskyddshandläggare kommer du att arbeta med säkerhetsskyddad upphandling, säkerhetsskyddsbedömningar, hålla säkerhetsprövningssamtal med leverantörer, och göra uppföljningar. Du kommer även att arbeta med allmänt säkerhetsskyddsarbete såsom att planera och hålla utbildningar, samt medverka i säkerhetsskyddsanalysen. I ditt arbete har du en vilja och förmåga att ta till dig ny kunskap och dela med dig av dina erfarenheter.
Kvalifikationer
Vi söker dig som har:
• Gymnasieexamen inom ett högskoleförberedande program
• Goda kunskaper om säkerhetsskyddslagstiftningen
• Minst tre års arbetslivserfarenhet varav ett års erfarenhet inom säkerhetsskyddsområdet
Vidare ska du ha följande förmågor:
• Att samarbeta bra med andra och bidra positivt till arbetsgruppens arbetsklimat
• Att arbeta engagerat för att uppfylla mål
• Att skapa struktur i ditt arbete
• Att vara förtroendeingivande
• Har mycket god förmåga att kommunicera på svenska i tal och skrift
Dessutom är det meriterande om du har:
• Erfarenhet av att genomföra säkerhetsskyddade upphandlingar
• Erfarenhet av att genomföra djupintervjuer eller säkerhetsprövningssamtal
• Utbildning som vi bedömer relevant för tjänsten
• Erfarenhet av administrativt säkerhetsarbete
• Erfarenhet av att planera och genomföra utbildningar
Övrigt
Anställningen är 100 % och tillsvidare.
Vi tillämpar sex månaders provanställning.
Anställningen är placerad i Stockholm.
Anställningen innebär en del resande.
Välkommen med din ansökan innehållande CV och personligt brev senast 14 augusti, 2022. I ditt CV ska det tydligt framgå år och månad för varje anställning samt en kort beskrivning av arbetsuppgifterna. Intervjuer planeras att påbörjas under vecka 34-35.
För anställning krävs godkänt resultat vid säkerhetsprövning med registerkontroll samt krav på svenskt medborgarskap enligt säkerhetsskyddslagen.
Statens servicecenter verkar för en diskrimineringsfri arbetsplats med ökad mångfald och jämställdhet.
Vi har gjort medieval för våra annonser och undanber kontakter från medie- och rekryteringsföretag.