OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vi söker en säkerhetsskyddssamordnare till kund inom samhällsviktig myndighet.
Uppdragsbeskrivning:
Hos vår kund ska varje avdelning utse minst en säkerhetsskyddssamordnare som har till uppgift att implementera och genomföra säkerhetsskyddsarbetet på en avdelning. Det strategiska arbetet med utveckling av ramverk och processer ansvarar den centrala säkerhetsskyddsfunktionen för.
Inom Teknikavdelningen finns redan säkerhetsskyddssamordnare på plats och teamet ska nu stärkas upp med ytterligare en person.
Kortfattad vad som ingår i dina arbetsuppgifter:
Implementera centrala styrande och stödjande dokument inom avdelningen.
Etablera en avdelningsspecifik säkerhetsskyddsorganisation i samverkan med biträdande säkerhetsskyddschef. Etablera en nära kontakt och samverkan med avdelningsledningen och håll avdelningsledningen informerad om säkerhetsskyddsarbetet.
Etablera säkerhetsskydd och säkerhetsskyddskrav som en naturlig del i avdelningens processer, verksamhetsplanering och budget.
Skapa processer för beredning och beslut till biträdande säkerhetsskyddschef eller annan beslutsfattare.
Rapportera underrättelser om händelser eller misstänkta händelser till säkerhetsskyddsfunktionen.
Samordna avdelningens arbete med destruktörer. Löpande kontroll av avdelningens destruktörer och liknande.
Etablera och förvalta avdelningsspecifikt säkerhetsdiarium i samverkan med OA Informationssäkerhet.
Etablera avdelningsspecifika processer för posthantering, kvittenser och inventering av säkerhetsskyddsklassificerade uppgifter.
Etablera kunskap och processer för behandling av säkerhetsskyddsklassificerade uppgifter (hantering).
Vid behov upprätta lokala processer och rutiner för signalskyddssystem och KSU-system på uppdrag av biträdande signalskyddschef.
Etablera processer för incidenthantering i informationssystem och för säkerhetskyddsklassificerade uppgifter i samverkan med OA Informationssäkerhet.
Säkerställ krav för fysisk säkerhet avdelningens lokaler eller anläggningar. Inklusive kravhantering i projekt och upphandlingar.
Säkerställ att avdelningens efterlevnad för personalsäkerhet.
Beställ säkerhetsprövningar för personal, konsulter och leverantörer.
Genomför avdelningsspecifika kommunikationsinsatser för att öka kunskap och medvetenhet om säkerhetsskydd.
Säkerställ att avdelningens efterlevnad vid exponering av verksamhet.
Bered projektsäkerhetsinstruktionen för beslut till biträdande säkerhetsskyddschef.
Bemanna rollen som projektskyddssamordnare vid medelstora och stora projekt. Alternativt tillse att rollen efterlevs av annan resurs inom projektet.
Kompetenskrav:
Relevant akademisk eller yrkesrelaterad utbildning inom t.ex. säkerhet, juridik eller IT.
Minst 5 års dokumenterad erfarenhet från säkerhetsskyddsarbete där relevant och aktuell lagstiftning tillämpats.
Minst 5 års dokumenterad erfarenhet från säkerhetsksyddsarbete inom samhällsviktig verksamhet (exempelvis: Polisen, Försvarsmakten, energisektorn, transportsektor).
Minst 5 års sammanlagd erfarenhet av att: Handlägga säkerhetsskyddsanalys eller motsvarande, Handlägga säkerhetsprövningar (samtliga delar), Genomfört utbildnig inom säkerhetsskydd, Genomfört säkerhetsskyddad upphandling (ink. lämplighetsprövning).
Minst 3 års dokumenterat arbete arbete med fysisk säkerhet och informationssäkerhet.
Meriterande
Minst 6 års sammanlagd erfarenhet av att: Handlägga säkerhetsskyddsanalys eller motsvarande, Handlägga säkerhetsprövningar (samtliga delar), Genomfört utbildnig inom säkerhetsskydd, Genomfört säkerhetsskyddad upphandling (ink. lämplighetsprövning).
Minst 6 års dokumenterat arbete arbete med fysisk säkerhet och informationssäkerhet.
Minst 6 års dokumenterad erfarenhet från stora och komplexa projekt.
Arbetstiden är heltid, tillsvidare med start efter godkänt säkerhetsprövning.
Din ansökan
Låter rollen intressant och passande? Ansök i så fall omgående för vi intervjuar löpande och rollen kan tillsättas innan sista ansökningsdatum.
Vi kan enbart ta emot och bearbeta din ansökan genom att du registrerar ditt CV i vår portal. Med avseende på GDPR kan vi ej ta emot ansökningar via e-post. Varmt välkommen med din ansökan! Uppdraget är en del av Quest Consulting personaluthyrning.
Om oss
Quest Consulting är ett auktoriserat konsultbolag med kollektivavtal, försäkringar, friskvård och tjänstepension. Vi är specialiserade inom IT, Teknik, HR, Administration och Ekonomi. Vår målsättning är att vara din personliga samarbetspartner och just därför är det så viktigt för oss att arbeta efter våra kärnvärden där våra ledord är att vara Personliga, Nyskapande och Professionella.