Säkerhetsskyddssamordnare

Säkerhetsskyddssamordnare

Arbetsbeskrivning

Vi söker en säkerhetsskyddssamordnare till kund inom samhällsviktig myndighet.

Uppdragsbeskrivning

Uppdraget är att genomföra samtliga delar i säkerhetsskyddslagen med särskilt fokus på vid exponering av säkerhetskänslig verksamhet i samband med upphandlingsförfarande som bland annat innehåller:

Särskild säkerhetsskyddsbedömning
Lämplighetsprövning
Säkerhetsskyddsavtal
Säkerhetsprövning
Utbildning


Kortfattad vad som ingår i dina arbetsuppgifter:

Ta fram Särskild säkerhetsskyddsbedömning när de är tillämpliga inom projekt, upphandlingar, förändringar och exponering av säkerhetskänslig verksamhet. Inklusive lämplighetsprövning.
Ta fram, implementera och följ upp projektsäkerhetsinstruktion för samtliga faser i projekt.
Var behjälplig i arbetet med avdelningens övergripande säkerhetsskyddsplan och befattningsanalys.
Upprätta vid behov befattningsspecifika analyser för projekt.
Ta fram avdelnings- och projektspecifika rutiner för behandling och skydd av säkerhetsskyddsklassificerade uppgifter.
Genomföra informationsklassificering i avdelningens linjeverksamhet och projekt.
Överlämna och arkivera säkerhetsskyddsklassificerade uppgifter
Säkerställa att linjeverksamhet och projekt har tillgång till godkänd destruktör för dokument och lagringsmedia enligt standard.
Säkerställa rutiner för behörighetshantering av säkerhetsskyddsklassificerade uppgifter.
Säkerställa att godkända lokaler där linjeverksamhet och projekt kan behandla säkerhetsskyddsklassificerade uppgifter finns.
Beställa godkända förvaringsenheter, vara verksamhetens skåpsadministratör för enheterna och avveckla vid projektslut.
Säkerställa bevakning, behörighetshantering och skydd av lokalerna under ombyggnationstiden.
Säkerställa att lokalens säkerhetsskydd dokumenteras så att verksamhetsutövaren kan genomföra ett godkännande/ ibruktagande.
Normalfallet genomförs säkerhetsprövning och utbildning inom området via den centrala säkerhetsskyddsfunktionen. Vid behov och på uppdrag av Strateg för personalsäkerhet genomföra säkerhetsprövningens samtliga moment för aktuella befattningar hos projekt, intressenter och leverantörer. Vid behov och på uppdrag av Strateg för personalsäkerhet Utbilda samtliga säkerhetsprövade befattningar
Vid behov på och uppdrag av den centrala säkerhetsskyddsfunktionen ingå säkerhetsskyddsavtal eller säkerhetsskyddsöverenskommelse vid projekt eller upphandlingar.
Vid behov på och uppdrag av den centrala säkerhetsskyddsfunktionen genomför lämplighetsprövning av leverantörer.
Ta fram säkerhetsskyddsinstruktion för leverantörer.
Kontrollera och löpande följa upp säkerhetsskyddet samt rapportera avvikelser till samtliga arbetsledande nivåer. 


 Personliga egenskaper som är viktiga för denna roll: god pedagogik, kommunikation, samarbetsförmåga och mycket hög integritet och säkerhetstänkande.

Med anledning av uppdragets art är arbetet till stor del beroende av tillgång till säkerhetsskåp och lokalt lagrad information. Det krävs därför en högre tillgänglighet och närvaro på plats än andra uppdrag. Viss administration och ett fåtal aktiviteter inom säkerhetsskyddsprocessen är möjliga att genomföra på distans.

Kompetenskrav:

Relevant akademisk eller yrkesrelaterad utbildning inom säkerhet, juridik eller IT. 
Minst 1 års erfarenhet från säkerhetsskyddsarbete där relevant och aktuell lagstiftning tillämpats.
Minst 1 års erfarenhet från säkerhetsksyddsarbete inom samhällsviktig verksamhet som exempelvis Polisen, Försvarsmakten, energisektorn, transportsektor
Minst 1 års erfarenhet av att handlägga säkerhetsskyddsanalys eller motsvarande, säkerhetsprövningar i samtliga delar, genomfört utbildnig inom säkerhetsskydd, genomfört säkerhetsskyddad upphandling inklusive lämplighetsprövning


Meriterande

Minst 3 års erfarenhet av att handlägga säkerhetsskyddsanalys eller motsvarande, säkerhetsprövningar i samtliga delar, genomfört utbildnig inom säkerhetsskydd, genomfört säkerhetsskyddad upphandling inklusive lämplighetsprövning
Minst 3 års erfarenhet från säkerhetsskyddsarbete där relevant och aktuell lagstiftning tillämpats.


Arbetstiden är heltid, tillsvidare med start efter godkänt säkerhetsprövning

Din ansökan

Låter rollen intressant och passande? Ansök i så fall omgående för vi intervjuar löpande och rollen kan tillsättas innan sista ansökningsdatum.



Vi kan enbart ta emot och bearbeta din ansökan genom att du registrerar ditt CV i vår portal. Med avseende på GDPR kan vi ej ta emot ansökningar via e-post. Varmt välkommen med din ansökan! Uppdraget är en del av Quest Consulting personaluthyrning.

Om oss

Quest Consulting är ett auktoriserat konsultbolag med kollektivavtal, försäkringar, friskvård och tjänstepension. Vi är specialiserade inom IT, Teknik, HR, Administration och Ekonomi. Vår målsättning är att vara din personliga samarbetspartner och just därför är det så viktigt för oss att arbeta efter våra kärnvärden där våra ledord är att vara Personliga, Nyskapande och Professionella.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Quest Consulting Sverige AB
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 18 december 2024
  • Ansök senast: 15 januari 2025

Liknande jobb


Redovisningsassistent

Redovisningsassistent

20 december 2024

Administratörer för kommande uppdrag på Saab

Administratörer för kommande uppdrag på Saab

20 december 2024