Säkerhetsskyddssamordnare till krisberedskapsenheten

Arbetsbeskrivning

Vill du vara med och utveckla Socialstyrelsens arbete inom den nya beredskapsstrukturen?

Socialstyrelsen är sedan 1 oktober 2022 sektorsansvarig myndighet för beredskapsarbetet inom sektorn hälsa, vård och omsorg. Det innebär att myndigheten fått ett utökat ansvar att stärka samordningen och driva på utvecklingen av beredskapen vid fredstida kriser, höjd beredskap och krig.

Vi söker nu dig som vill arbeta som säkerhetsskyddssamordnare på enheten för krisberedskap. I din roll kommer du stödja krisberedskapschefen att tillse att verksamheten bedrivs enligt säkerhetsskyddslagstiftningen och myndighetens interna regler, bland annat genom att verka för ökad kunskap och ökat säkerhetsmedvetande på enheten. Du deltar med specialistkompetens i interna och externa uppdrag och kan både bidra med förslag till lösningar här och nu och mer långsiktigt för att säkerställa att våra interna arbetssätt och rutiner är utformade så att vår verksamhet bedrivs på ett säkert sätt. Du kommer att vara enhetens kontaktperson gentemot myndighetens säkerhetsskyddsorganisation och delta i arbetet med säkerhetsskyddsanalyser och särskilda säkerhetsskyddsbedömningar och med utformning och implementering av beslutade säkerhetsskyddsåtgärder. I rollen ingår även att vara ansvarig för säkerhetsskyddsfrågorna i myndighetens beredskapsorganisation samt att företräda enheten i för tjänsten relevanta nätverk. Du kommer också ansvara för enhetens administration av säkerhetsskyddad information och säkerhetsskåp. Du rapporterar direkt till krisberedskapschefen och ingår i generaldirektörens stab och i myndighetens beredskapsorganisation.

Vi söker dig som har


• akademisk examen inom relevant område eller motsvarande erfarenhet som myndigheten finner relevant
• goda kunskaper om lagar och förordningar inom området säkerhetsskydd
• erfarenhet av arbete med säkerhetsskyddsanalyser och säkerhetsskyddsåtgärder
• kännedom om den svenska beredskapsstrukturen
• god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska.

För att lyckas i rollen är det viktigt att du har god kommunikations- och samarbetsförmåga. Du är strategisk och har ett brett perspektiv på frågor samt har förmåga att väga samman komplex information och prioritera därefter. Vidare har du ett intresse för samhällsfrågor, särskilt inom området civilt försvar och totalförsvar. Vid rekryteringen kommer vi att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper.

 Det är meriterande om du har


• erfarenhet av arbete inom området krisberedskap och civilt försvar
• erfarenhet av arbete och/eller samarbete i frågor som berör civilt eller militärt försvar
• erfarenhet från arbete på statlig myndighet
• vana att planera och genomföra informations- och utbildningsinsatser
• erfarenhet av stabsarbete.

Anställningsinformation

Anställningen är tillsvidare på heltid med sex månaders provanställning. Placeringen är på krisberedskapsenheten i Stockholm. Din tjänstetitel är utredare.

Befattningen är placerad i säkerhetsklass och en säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas. Du måste vara svensk medborgare, men får gärna ha utländsk bakgrund.

Välkommen med din ansökan senast den 19 april 2023. I denna rekryteringsprocess använder vi urvalsfrågor som ett verktyg för ett första urval för att kunna göra en rättvis och likvärdig bedömning av alla sökanden. Vi ber dig därför svara på frågorna så utförligt som möjligt så att vi kan avgöra hur väl du matchar den bakgrund och kompetens vi efterfrågar. Du behöver inte skicka in ett personligt brev.

Socialstyrelsen strävar efter en personalsammansättning som speglar samhällets mångfald. Vi erbjuder ett meningsfullt arbete och många kunniga kollegor som vill bidra till ett viktigt samhällsuppdrag. Vi erbjuder dessutom bra villkor för bland annat friskvård, flexibel arbetstid, semester och pension.

Om du har frågor om tjänsten, kontakta Taha Alexandersson. Vid frågor om rekryteringsprocessen, kontakta personalspecialist Hedvig Olsson. Fackliga företrädare är Carl-Erik Flodmark för SACO och Pablo Canales för ST. Samtliga nås på telefonnummer 075-247 30 00.


God vård och omsorg bygger på kunskap. Därför finns vi. Socialstyrelsen är Sveriges kunskapsmyndighet för vård och omsorg. Genom
samarbete, oberoende experter och pålitlig kunskap styr, stödjer och utvecklar vi hälso- och sjukvården och socialtjänsten. Det gör vi för
att människor i Sverige ska få tillgång till god vård och omsorg på lika villkor, oavsett vem man är och var i landet man bor.

Kontaktpersoner på detta företaget

Kristina Bränd Persson, enhetschef
075-247 3096
Elisabeth Roxmalm, personalspecialist
075-247 3309
Beatrice Hopstadius, enhetschef
075-247 3670
Beatrice Hopstadius, tf enhetschef
075-247 3670
Pernilla Ek, enhetschef
075-247 3032
Erik Höglund, avdelningschef
075-247 3872
Eva  Wallin, enhetschef
075-247 3470
Elisabeth Roxmalm, personalspecialist
075-247 3309
Georg  Lagerberg, enhetschef
075-247 3607
Helena  Scarabin, enhetschef
075-247 4055

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Socialstyrelsen
  • 1 plats
  • 6 månader eller längre
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 5 april 2023
  • Ansök senast: 19 april 2023

Besöksadress

Rålambsvägen 3, Västerbroplan
None

Postadress

Rålambsvägen 3
Stockholm, 10630

Liknande jobb


Informationssäkerhetsstrateg

Informationssäkerhetsstrateg

21 november 2024

Säkerhetsexpert med erfarenhet av säkerhetsskyddad upphandling

Säkerhetsexpert med erfarenhet av säkerhetsskyddad upphandling

21 november 2024

20 november 2024

20 november 2024