OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vi söker dig som är specialist inom säkerhetsskydd gärna med erfarenhet av fysiskt skydd och/eller säkerhetsskyddad upphandling.
Har du även en kommunikativ förmåga och kan samarbeta med andra, då är det dig vi söker. Skatteverkets säkerhetsarbete befinner i sig i ett expansivt och utvecklande skede. Var med och bidra med dina kunskaper och erfarenheter på vår utvecklingsresa inom säkerhet. Var med och gör samhället möjligt!
Om jobbet
Som säkerhetskyddspecialist ingår du i ett team med bred kompetens som är Skatteverkets specialister inom området. Du kommer samordna Skatteverkets analysarbete av säkerhetskänslig verksamhet för att säkerställa myndighetens funktion i såväl fredstid som höjd beredskap och krig. I arbetet ingår även att följa upp verksamheter och leverantörer genom platsbesök vilket kan innebära enstaka resor i tjänsten.
På Skatteverket bedrivs många olika framtidsprojekt för att utveckla och digitalisera myndigheten. Detta ställer höga krav på informationssäkerhet såväl som säkerhetsskydd.
Säkerhetsenheten ansvarar för planering, ledning och uppföljning av säkerhetsarbetet inom hela Skatteverket. Ansvarsområden rymmer bland annat informationssäkerhet, fysisk säkerhet, säkerhetsrådgivning, krisberedskap, tjänsteman i beredskap, säkerhetsskydd, incidenthantering, civilt försvar, signalskydd, behörighetsstyrning och internutredningar.
Verksamhetssektionen hanterar utöver säkerhetsskydd, kontinuitetsplanering, RSA-arbete, krisledning samt Skatteverkets signalskydd.
Du tillhör verksamhetssektionen på säkerhetsenheten. På enheten är vi idag mer än 60 medarbetare med placering över hela landet.
Om dig
För att göra ett bra jobb och trivas hos oss på Skatteverket behöver du vara lyhörd, tänka nytt och ta ansvar. Du ska också leva upp till vår https://skatteverket.se/medarbetarpolicy.
I det här jobbet ska du:
- ha mycket god förmåga att ta initiativ, arbeta självständigt och göra egna bedömningar, men även snabbt kunna skifta fokus om läget så kräver
- ha en god samarbetsförmåga då vi jobbar tätt i mindre specialistteam och dagligen samverkar med skatteverkets verksamhet, projektledare och chefer
- ha personlig integritet och vara ansvarstagande
- ha god kommunikativ förmåga och kunna uttrycka dig på ett tydligt och enkelt sätt
- ha förmåga att se till helheten och kunna omsätta det enskilda till ett större sammanhang
- kunna analysera informationsflöden, se samband och avgränsa.
Du ska även ha:
- universitets-/högskoleutbildning inom ett för tjänsten relevant område, alternativt relevant och aktuell arbetslivserfarenhet
- ha aktuell och bred erfarenhet inom fördjupad säkerhetsskydd
- god kunskap om de lagar och förordningar som reglerar säkerhetsskyddsområdet.
Det är önskvärt om du har aktuell och bred erfarenhet inom nedanstående områden:
- RSA och kontinuitetshantering
- Krisledning
- Totalförsvarsplanering
- Signalskydd
Bra att veta
Anställningen är tillsvidare och kan inledas med provanställning i sex månader.
En anställning hos oss kan innebära placering i säkerhetsklass. En säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) kan därför komma att genomföras före beslut om anställning. För en del av våra arbetsuppgifter i säkerhetsklass krävs svenskt medborgarskap.
På https://skatteverket.se/jobb kan du exempelvis läsa om vår samhällsbärande roll, fördelarna med att jobba hos oss och hur det går till när du söker våra jobb.
När du ansöker bifogar du ditt cv. Vi använder inte personligt brev i våra rekryteringar och du ska därför inte bifoga det i din ansökan.
Välkommen med din ansökan!
Skatteverket har en samhällsbärande roll. Vårt arbete berör alla privatpersoner och företag och genom vårt uppdrag bidrar vi till ett väl fungerande samhälle. Vår utveckling är kunddriven och vi samverkar med andra för att skapa effektiva lösningar. Tillsammans gör vi samhället möjligt.