OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Försäkringskassans vision är ett samhälle där människor känner trygghet om livet tar en ny vändning.
Försäkringskassan ansvarar för en stor del av de offentliga trygghetssystemen i Sverige som ger ekonomiskt skydd för familjer och barn, för personer med funktionsnedsättning samt vid sjukdom och arbetsskada. Vi är cirka 13 000 medarbetare på kontor i hela landet.
Vi behöver dig som vill arbeta utifrån vår vision och verksamhetsidé - alltid med engagemang för kundens situation och god kunskap om socialförsäkringen. Vi söker dig som har integritet, vill vara delaktig och alltid göra ditt bästa. Du är en god kollega som samarbetar med andra.
Vi erbjuder dig ett intressant och utvecklande arbete som spelar en viktig roll i människors liv.
Läs mer om vision och verksamhetsidé och om Försäkringskassan som arbetsgivare www.forsakringskassan.se/omfk och www.forsakringskassan.se/jobbahososs
Försäkringskassan söker Säkerhetsspecialist inom avdelningen verksamhetsstöd med inriktning på operativ säkerhet, med placering i Göteborgsområdet
Verksamhetsområde operativ säkerhet utför det taktiska och operativa säkerhetsarbetet inom Försäkringskassan och stödjer kundmötesorganisationen i säkerhetsfrågor. Operativ säkerhet är uppdelad i tre områden, nord, mitt och syd.
Arbetsuppgifter och ansvar
Som säkerhetsrådgivare ger du stöd till chefer på olika nivåer, följer upp säkerhetsnivåer och säkerhetsrutiner. Vidare hjälper du till i arbetet med att medvetandegöra och höja kunskap om viktiga säkerhetsfrågor. Du tar fram underlag som beskriver säkerhetsnivåer, risker och förbättringsområden inom säkerhetsområdet.
Du stödjer även chefer när det gäller kontakter med polis, hotbildsbedömningar och ta fram eventuella förslag till säkerhetshöjande åtgärder vid eventuella hot och våldssituationer. Du ska även vid behov kunna hjälpa till i annan region och med mer centrala arbetsuppgifter inom säkerhetsområdet.
Viktiga arbetsområden är:
• Stöd till chefer och medarbetare i kundmötesorganisationer, övriga funktioner och projektverksamhet
• Uppföljning
• Utbildning och information
• Framtagning av och detaljutformning av regelverk, riktlinjer och rutiner
• Incidenthantering
• Krisberedskap
• Informationssäkerhetsfrågor
Kvalifikationer
Vi söker dig som
• har högskoleexamen, med samhälls-, beteendevetenskaplig eller juridisk inriktning eller erfarenhet/kvalifikationer som bedöms likvärdiga
• har ett systematiskt och noggrant arbetssätt
• kan förstå och analysera komplexa frågor
• har god kommunikativ förmåga
• är stabil och har förmåga att skapa förtroende hos kunder och samverkanspartner
• samarbetar effektivt och stödjer kunder och samarbetspartner för att nå gemensamma mål
• har körkort för personbil
Det är meriterande om du har:
• erfarenhet av arbete med informationssäkerhetsfrågor helst inom myndighet eller större organisation/företag
• erfarenhet av ledarskap
Vi kommer att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Övrigt
En tjänst, tillsvidare, heltid, med tillträde enligt överenskommelse. Provanställning kan bli aktuellt. Försäkringskassan gör viss ekonomisk personkontroll innan anställning. Tjänsten är säkerhetsklassad. I denna rekrytering kan arbetspsykologiska test komma att användas som en del i urvalsarbetet.
Om du har frågor, kontakta
Rekryterande chef Nils Fridolf tel 010-118 07 63 eller mobil 0708-10 09 46 (för frågor om tjänsten). HR-specialist Louise Hult, tel. 010-119 55 14 (för frågor om rekryteringsprocessen). Fackförbundet ST Lena Eriksson, tel 010-113 41 43. SACO, Rita Lundström, tel 010-111 43 72. Seko: Tobias Schelin, tel 010-113 92 50.
Ansökan
Vi vill ha din ansökan med meritförteckning märkt med diarienummer 031973-2015 senast den 9 augusti 2015. Du behöver inte bifoga betygskopior och liknande till din ansökan, dessa tas med till en eventuell intervju. Skicka ansökan genom att klicka här nedan.
Försäkringskassan arbetar aktivt för att vara en myndighet fri från diskriminering.