Säkerhetsspecialist inom området beredskap till Säkerhetsstaben

Säkerhetsspecialist inom området beredskap till Säkerhetsstaben

Arbetsbeskrivning

Varje år fattar Försäkringskassan 21 miljoner beslut och betalar ut cirka 230 miljarder kronor, som påverkar människors liv och hela samhället.
Det är allas skattepengar vi har hand om. Det är ett stort ansvar. Därför sätter vi oss in i varje ärende, följer lagar och regler, informerar och vägleder, bryr oss och visar omtanke. Det är ett jobb för dig som vill vara med och ta ansvar. Välkommen till Försäkringskassan.

Säkerhetsstaben har ansvaret för ledning, styrning, samordning och uppföljning av säkerhetsarbetet inom Försäkringskassan. Säkerhetsstabens ansvar inrymmer bland annat informations-, person- och fysisk säkerhet samt krisberedskap, kontinuitetsplanering, säkerhetsskydd och incidenthantering. Säkerhetsarbetet utgår från Försäkringskassans ledningssystem för säkerhet, vilket också Säkerhetsstaben ansvarar för att utveckla och förvalta.

Ansvar och arbetsuppgifter
Alla medarbetare inom Säkerhetsstaben har en primär inriktning inom några av stabens ansvarsområden. Tjänsten som säkerhetsspecialist och verksamhetsutvecklare är i första hand inriktad på arbete inom området beredskap: kris, kontinuitet och civilt försvar. Försäkringskassan är föreslagen att bli sektorsansvarig myndighet för ekonomisk säkerhet och i den rollen ska myndigheten hålla ihop planeringen för höjd beredskap.

Som säkerhetsspecialist och verksamhetsutvecklare ska du stödja organisationen inom säkerhetsområdet på flera olika sätt. Du kommer att arbeta med en stor bredd av uppgifter, exempelvis i form av att utforma kravnivåer för säkerhet, planera och genomföra granskningar, incidentanalys, uppföljning och delta i utvecklingsprojekt. Särskilt viktiga uppgifter är att bidra till utvecklingen av vårt beredskapsarbete. Du kommer även att genomföra informations- och utbildningsinsatser och riskanalyser. Du kommer att samverka och representera staben internt men också med andra myndigheter och organisationer.

Vi söker dig som


• har examen från högskola/universitet eller erfarenheter/kvalifikationer som bedöms likvärdiga
• har flerårig arbetslivserfarenhet av säkerhetsområdet, där du arbetat med verksamhetsutveckling och/eller säkerhetsfrågor på såväl strategisk som operativ nivå
• har erfarenhet av säkerhetsarbete inom området beredskap: kris, kontinuitet och civilt försvar, från en större organisation, gärna från en statlig myndighet
• har mycket god erfarenhet av att utbilda och informera ledningsgrupper och medarbetare
• är strukturerad, har en god analytisk förmåga och är bra på att snabbt sätta dig in i nya frågor
• är duktig på att nätverka, skapa kontakter och samarbeta
• har mycket god förmåga att kommunicera, både muntligt och skriftligt
• är nytänkande, kreativ och kan omsätta kunskaper och erfarenheter till handling samt driva dina uppdrag framåt

Det är meriterade om du


• har erfarenhet av informationssäkerhet, säkerhetsskydd och ledningssystem för säkerhet
• har annan formell utbildning (internutbildningar, kurser), utöver högskoleexamen eller motsvarande, inom säkerhetsområdet
• har erfarenhet av utveckling och införande av förvaltningsmodeller, kravnivåer och regelverk och arbete med etablerade standarder och arbetsmetoder
• har god erfarenhet av att leda riskanalyser

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Övrigt
Två tjänster, tillsvidare, heltid, med tillträde enligt överenskommelse. Provanställning kan bli aktuellt.  Svenskt medborgarskap krävs eftersom tjänsterna är säkerhetsklassade. Resor i tjänsten förekommer.

Kontakt
Chef: Birgitta Målsäter, tfn 010-116 91 48 (för frågor om tjänsten). HR-specialist: Ottilia Rasimus, tfn 010-112 24 09 (för frågor om rekryteringsprocessen). Fackförbundet ST: Charlotta Lamin, tfn 010-116 14 24, Saco-S: Gunnel Andersson, tfn 010-114 54 39, Seko: Fredrik Bruhn, tfn 010-111 86 29.

Ansökan
Välkommen med din ansökan senast den 11 april 2022. Ladda gärna upp dina examensbevis, betyg och intyg i samband med din ansökan.

Har du skyddade personuppgifter kontaktar du den HR-specialist som finns namngiven i annonsen så får du hjälp med att skicka in din ansökan. Du kan även kontakta HR Helpdesk 0771-52 44 40.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Försäkringskassan
  • 2 platser
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 28 mars 2022
  • Ansök senast: 11 april 2022

Liknande jobb


Insights Analyst

Insights Analyst

20 november 2024

Analytiker

Analytiker

19 november 2024

19 november 2024

19 november 2024