OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Försäkringskassan är en av Sveriges största myndigheter. Vi spelar en stor roll för den enskilde individen och för välfärden i det svenska samhället. Läs mer om Försäkringskassan som arbetsgivare och hur det är att jobba hos oss. Att jobba statligt innebär att du delar våra grundläggande värderingar.
Verksamhetsområde kontorsservice är en del av Försäkringskassans verksamhetsstöd och svarar för etablering, förvaltning och avveckling av Försäkringskassans lokaler, detta innefattar även den fysiska säkerheten kopplat till fastigheten. Kontorsservice är en rikstäckande organisation med ca 290 anställda, totalt för myndigheten är vi ca 14 000 medarbetare fördelade över hela landet.
Arbetsuppgifter och ansvar
Som säkerhetsspecialist är du vår expert inom fysisk säkerhet lokaler och du kommer ingå i ett team om tre säkerhetsspecialister med uppdrag över hela landet.
I ditt uppdrag som säkerhetsspecialist ingår rådgivning och utbildning inom fysisk säkerhet lokaler, hantering och uppföljning av incidenter inom området, framtagning av rutiner inom säkerhetsområde samt bedömning av sårbarheter vid nyetableringar och ombyggnationer av lokaler. Vidare ingår att samverka internt och externt, genomföra säkerhetssamtal och bidra i arbetet med att utveckla FKs krisberedskap/kontinuitetsplanering. Det ingår även att främja ständig förbättring och vid behov initiera utveckling inom ansvarsområdet samt utföra övriga vid enheten förkommande arbetsuppgifter.
Du kommer stödja chefer och medarbetare i frågor avseende fysiskt skydd, inför, under och efter ombyggnationer eller nyetableringar, samt ta fram rutiner, informera och utbilda i dessa frågor.
Kvalifikationer
Vi söker dig som
• Har högskoleexamen med inriktning mot teknisk, fysisk säkerhet och byggnadsteknik eller motsvarande kunskaper inhämtade på annat sätt
• Har kunskap om Stöldskyddsföreningens normer inbrottsskydd-byggnader och lokaler (SSF 200) och larmklasser (SSF 130)
• Har dokumenterad kunskap om fysisk fastighetssäkerhet så som larm, passerkontroll, Lås, utrymning
• Har kunskap om SBA (systematiskt brandskyddsarbete)
• Har dokumenterad kunskap avseende upprättande av risk och sårbarhetsanalyser
• Har ett högt säkerhetstänk, analytisk förmåga, är noggrann och strukturerad och kan arbeta självständigt och i grupp
• Är professionell, har en stark drivkraft och ett stort engagemang
• Tar ansvar och bidrar till teamets leverans
• Snabbt kan sätta dig in i olika problemställningar och ser till helheten
• Är initiativrik och proaktiv
• Har intresse av att lära nytt och dela med sig av kompetens
• Har förmåga och trivs att arbeta med flera olika projekt och arbetsuppgifter samtidigt
• Har goda kunskaper i svenska i tal och skrift
• Har körkort B (personbil)
Det är meriterande och du har
• Erfarenhet av att jobbat med motsvarande uppgifter inom offentlig sektor
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Övrigt:
En tillsvidareanställning, heltid, med tillträde enligt överenskommelse. Tjänsten är säkerhetsklassad och kräver svenskt medborgarskap. Säkerhetsprövning kommer att genomföras inför anställningen. Placering i Stockholm (Telefonplan).
Kontaktpersoner:
Chef: Kerstin Palm tfn 010-112 82 71 (för frågor om tjänsten), HR-specialist Stig Lindblom tfn 010-116 90 63 (för frågor om rekryteringsprocessen).
Fackförbundet ST Anne Hagberg, tfn 010-116 12 93, Saco-S Cecilia Silverson tfn 010-115 26 18 och SEKO Irre Del Barba tfn 010-115 30 87.
Ansökan
Välkommen med din ansökan senast den 15 januari 2019. Bifoga ditt CV där du beskriver din utbildning och erfarenhet och ett personligt brev där du berättar varför du söker arbetet.
Vi undanber oss vänligen erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.