OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Skatteverket skapar samhällsnytta och har ett högt förtroende hos allmänhet och företag. Vi tänker nytt och befinner oss i ständig utveckling. Nyfikenhet och ständigt lärande är förutsättningar för att kunna göra ett bra jobb hos oss.
Vår grundsyn är att vi är till för medborgarna. Vi utgår från att alla vill göra rätt för sig, och vi betraktar varje möte som en möjlighet att ytterligare öka förtroendet för vår verksamhet. Alla som kommer i kontakt med oss ska uppfatta oss som offensiva, pålitliga och hjälpsamma.
Vi behöver förstärka och utveckla arbetet med skatteverkets krisberedskap. I din roll som säkerhetspecialist inom området kommer du att driva , utveckla och samordna Skatteverkets krisberedskapsarbete. Det innebär att du kommer att arbeta med att utveckla, följa upp och stödja krisberedskapsarbetet i Skatteverkets verksamhet. I krisberedskapen ingår kontinuitetshantering och krishantering gällande allvarliga störningar i våra verksamheter och även arbete med civilt försvar.
Du kommer bland annat att arbeta med Skatteverkets övergripande kontinuitetshantering, krisledningsorganisation, krisövningar på ledningsnivån och arbete med risk- och sårbarhetsanalyser. Du utvecklar processer och metoder, leder workshops och riskanalyser samt stöttar Skatteverkets chefer i deras krisberedskapsarbete. Du samverkar med andra myndigheter och organisationer. Du är också Tjänsteman i beredskap (TIB) vilket innebär visst beredskapsarbete.
På säkerhetsenheten är vi idag 35 medarbetare fördelade på två sektioner. Säkerhetsenheten ansvarar för styrning, samordning, stöd och uppföljning av säkerhetsarbetet inom hela Skatteverket. Inom säkerhetsenhetens ansvarsområde inryms bl a informationssäkerhet, fysisk säkerhet, krisberedskap, säkerhetsskydd, behörighetsstyrning, incidenthantering och internutredningar. Säkerhetsspecialisterna Krisberedskap tillhör sektion 1 och rapporterar till sektionschefen.
Vi erbjuder dig en arbetsplats
• med samhällsviktiga, intressanta och utvecklande arbetsuppgifter
• som är till nytta för medborgare och företag
• med öppenhet, respekt, gott bemötande och mångfald
• som stimulerar till kreativitet, lärande och utveckling
• med en god balans mellan arbete och fritid.
Vi söker dig som
• har relevant universitet/högskoleutbildning om minst 120p/180 hp inom t.ex. statsvetenskap, ekonomi, juridik, risk och krishantering alternativt har minst 3 års relevant arbetslivserfarenhet
• har flerårig arbetslivserfarenhet inom ett eller flera av områdena risk-, incident-, kontinuitets- och/eller krisberedskap
• har kunskap och förståelse om de lagar och förordningar som styr arbetet inom krisberedskap
• är analytisk
• är utvecklingsinriktad, drivande och har ett helhetsperspektiv
• har lätt för att samarbeta och har personlig integritet
• talar och skriver sakligt på ett sätt som är lätt att förstå
Det är meriterande om du har erfarenhet av arbete med civilt försvar. Det är också meriterande om du har erfarenhet från arbete inom myndighet, stora organisationer eller storföretag.
Du ska också uppfylla kriterierna i Skatteverkets medarbetarpolicy.
När vi anställer lägger vi stor vikt vid personliga egenskaper och förmågor.
Du måste vara svensk medborgare eftersom arbetsuppgifterna inom anställningen är placerade i säkerhetsklass. Vi kommer att göra en säkerhetsprövning enligt säkerhetsskyddslagen (1996:627).
Anställningen är tills vidare. Vi kan tillämpa provanställning i sex månader.
Välkommen med din ansökan till oss!
Vill du veta mer om Skatteverkets rekryteringsprocess?
Skatteverket använder det statliga ramavtalet för annonsförmedling. Inom detta väljer vi vilka kanaler vi ska använda för att nå intresserade med vår annonsering. Vi undanber oss därför vänligen samtal från annonsförmedlare eller -försäljare.