OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vill du vara med och vidareutveckla en myndighet som arbetar med frågor som gör skillnad för hela arbetsmarknaden? Vår vision är att ingen ska bli sjuk, skadas eller dö av jobbet.
Arbetsmiljöverket erbjuder en attraktiv arbetsplats som utmärks av strävan att vara fri från diskriminering och ge lika möjligheter för alla. Att vi är olika bidrar till att verksamheten blir effektiv och för att kunna ta tillvara varje medarbetares kompetens har vi ett inkluderande synsätt.
Dnr: 2022/061946
Vill du vara med och vidareutveckla en myndighet som arbetar med frågor som gör skillnad för hela arbetsmarknaden? Brinner du för säkerhetsfrågor och vill ha ett arbete som är både strategiskt och operativt och där du med din kunskap kan göra stor skillnad? Då är det här jobbet för dig! Vår vision är att ingen ska bli sjuk, skadas eller dö av jobbet.
Vi söker nu en säkerhetsspecialist med ansvar för fysisk säkerhet och brandskydd. Du kommer tillhöra enheten för lokaler och service som ingår i den helt nya avdelningen för verksamhetsskydd och lokaler. Enheten ansvarar för Arbetsmiljöverkets lokalförsörjning och service och består idag av sju personer. Din roll kommer att vara nationell och då vi har 12 kontor från norr till söder så kommer resor att ingå. Rollen har funnits tidigare men har renodlats för att kunna fokusera på fysisk säkerhet och brandskydd.
Ditt nya arbete
Du kommer ansvara för att
• samordna och leda det strategiska och operativa fysiska säkerhets- och säkerhetsskyddsarbetet.
• ta fram och implementera riktlinjer och rutiner för det systematiska säkerhetsarbetet.
• fortlöpande upprätthålla rätt nivå på skalskydd och brandskydd i myndighetens lokaler.
• utveckla och förvalta behörighetshantering.
• kravställa inför upphandling samt följa upp leverans av tekniska säkerhetssystem (passagesystem, larmsystem, CCTV) samt tillhörande serviceavtal.
• hantera incidenter och sköta utredningar främst gällande den fysiska säkerheten i lokalerna.
• följa upp SBA kontroller, planera brandskyddsutbildningar och utrymningsövningar.
• utbilda samt ge stöd till chefer och medarbetare i fysiska säkerhetsfrågor.
• stödja övriga funktioner inom enheten.
Du kommer att ha ett nära samarbete med myndigheter, fastighetsägare, entreprenörer och övriga samarbetspartners då det ingår att vara stöd vid fastighetsrelaterade frågor vid t ex myndighetsbesiktningar, reparationsarbeten som berör den fysiska säkerheten. Rollen är bred och det finns möjligheter att utvecklas vidare inom avdelningen.
Kvalifikationskrav
Vi söker dig som har
• högskoleutbildning eller annan utbildning tillsammans med arbetslivserfarenhet, som vi bedömer som likvärdig.
• minst 3 års dokumenterad erfarenhet från arbete med fysiskt säkerhetsarbete de senaste 5 åren.
• goda och dokumenterade kunskaper i säkerhetsskyddslagstiftningen och övriga relevanta föreskrifter.
• erfarenhet av att utveckla regler och rutiner inom det aktuella området.
• god förmåga att uttrycka dig tydligt och begripligt i tal och skrift på svenska och engelska.
För att lyckas i uppdraget är det viktigt att vara strukturerad, handlingskraftig och serviceinriktad men även kommunikativ, prestigelös och social med en god samarbetsförmåga. Du är stabil och stresstålig, även under pressade förhållanden. Vidare är du noggrann, ansvarstagande och har förmåga att arbeta självständigt. I denna befattning är en allmän säkerhetsmedvetenhet och hög integritet en självklarhet.
Vid urvalet kommer vi att lägga stor vikt vid din personliga lämplighet.
Personalsäkerhet
Innan beslut om anställning fattas kommer säkerhetsprövning med registerkontroll genomföras, vilket innebär att du måste vara svensk medborgare. Säkerhetsprövning kommer att göras enligt Säkerhetsskyddslagen (2018:585).
Det är meriterande om du har
• erfarenhet av att arbeta inom eller med offentlig myndighet.
• erfarenhet av att arbeta i eller med ARX-systemet.
• kunskaper kring systematiskt brandskyddsarbete.
Mer om anställningen och din ansökan
Anställningen är en tillsvidareanställning på heltid med placering i Solna eller Mölndal. Vi har individuell lönesättning och tillämpar provanställning om sex månader.
Vi strävar efter att alla medarbetare ska ha balans mellan jobb och fritid. För oss är det viktigt med en hållbar arbetsmiljö. Därför har vi flexibla arbetstider och ger möjlighet till distansarbete några dagar per vecka, där verksamheten tillåter och för de som önskar. Vi arbetar både aktivitetsbaserat och med fasta arbetsplatser.
Arbetsmiljöverket erbjuder en attraktiv arbetsplats som ska vara fri från diskriminering och ge lika möjligheter för alla. Att vi är olika bidrar till att verksamheten blir effektiv och för att kunna ta tillvara på varje medarbetares kompetens har vi ett inkluderande synsätt. Integrering av jämställdhet och tillgänglighet i alla delar av verksamheten är en självklarhet.
Som medarbetare tar du ansvar för dina arbetsuppgifter och bidrar till helheten genom att visa engagemang och hänsyn i samarbetet med andra. Du agerar efter våra värdeord trovärdig, kommunikativ och offensiv samt att du har ett likabehandlingsperspektiv i din vardag. Läs mer om våra förmåner på https://www.av.se/om-oss/Jobba-hos-oss/vara-formaner-och-villkor/?hl=f%C3%B6rm%C3%A5ner .
Om du har frågor
Ytterligare information om tjänsten lämnas av enhetschef Marie Andersson. Fackliga kontaktpersoner är Stefan Lennartsson för Saco, Marita Jonsson för ST samt Jenny Bengtsson för Seko. Samtliga nås via Arbetsmiljöverkets växel 010-730 90 00.
Rekryteringen sköts av Arbetsmiljöverket och vi undanber oss säljsamtal från rekryteringsföretag och annonssäljare.
Välkommen med din ansökan senast den 22 november 2022.
Ansök genom att klicka på länken till höger.
Om avdelningen
Mer information om vår avdelning finner du på https://www.av.se/om-oss/organisation/avdelningen-for-verksamhetsskydd-och-lokaler/ .