Säkerhetsspecialist till Specialfastigheter

Säkerhetsspecialist till Specialfastigheter

Arbetsbeskrivning

Hos oss blir du en del av Sveriges ledande fastighetsbolag när det gäller säkerhetsfastigheter. Flera av våra kunder bedriver verksamhet som är av betydelse för vårt lands säkerhet, vilket ställer speciella krav både på lokalerna och på oss. Just nu befinner vi oss i en kraftig tillväxtfas och vår projektvolym är större än någonsin tidigare – därför behöver vi bli fler! Välkommen till Specialfastigheter!
Är du vår nya Säkerhetsspecialist med inriktning mot informationssäkerhet?
Specialfastigheter är marknadsledande inom säkerhetsfastigheter och säkerhet är en av våra mest prioriterade frågor. Säkerhetsenheten, där denna roll är placerad, arbetar bolagsövergripande med det systematiska säkerhetsarbetet, där informationssäkerhet, personsäkerhet, fysisk säkerhet och driftsäkerhet utgör centrala delar.
I rollen som säkerhetsspecialist har du en central roll för att informationssäkerheten når ut i hela organisationen, inkluderat de projekt som bedrivs. Genom ditt arbete kommer du ge vår interna organisation så väl som projekt, förutsättningar att leva upp till de säkerhetskrav som ställs på verksamheten. Huvudfokus kommer att vara att utföra analyser, genomföra åtgärder och uppföljningar kopplade till informationssäkerhet.
Du kommer att tillhöra en arbetsgrupp bestående av specialister och ansvarigroller inom säkerhetsområdet och du rapporterar till Specialfastigheters säkerhetschef.
Dina huvudsakliga arbetsuppgifter
Stötta, kravställa och följa upp projekt
Genomföra informationsklassningar och riskanalyser
Utreda/hantera incidenter
Vara delaktig i att utveckla och uppdatera styrande och stödjande dokument
Omvärldsbevakning inom området
Ta fram och genomföra utbildningar
I övrigt förekommande arbetsuppgifter på enheten

Om dig
Vi söker efter en erfaren säkerhetsspecialist med flerårig erfarenhet av att arbeta med informationssäkerhet som har vana av att leda, driva och genomföra arbete inom området.
Vi ser att du har ett strukturerat arbetssätt, är självgående i ditt arbete och du tar ansvar för dina uppgifter samtidigt som du har en god förmåga att skapa relationer och samarbeta med andra. Som person är du öppen, social och kan arbeta med flera uppgifter parallellt.
För att vara framgångsrik i rollen har du:
Högskoleutbildning eller annan utbildning tillsammans med aktuell arbetslivserfarenhet som arbetsgivaren bedömer som likvärdig
Minst 3 års erfarenhet av arbete inom liknande uppgifter och ansvar som beskrivs ovan
Erfarenhet av arbete med informationssäkerhet utifrån relevanta standarder inom informationssäkerhetsområdet som exempelvis SS-ISO/IEC 27001
Erfarenhet av att upprätta, hantera och utveckla riktlinjer och regelverk inom ovanstående områden
Förmåga att anpassa dig efter nya förutsättningar och tar dig an uppgifter med ett helhetsperspektiv
God förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska
Förmåga att leda och samordna mindre uppdrag och arbetsuppgifter
Körkort (B)

Det är meriterande om du har:
Erfarenhet av att hålla utbildningar
Erfarenhet från att arbeta i verksamhet med höga säkerhetskrav

Placering
Din placeringsort är i Stockholm eller Linköping men då vi har fastigheter i hela landet ingår resor i tjänsten.
Tillträde
Enligt överenskommelse.
Ansökan
Välkommen med din ansökan! Sista ansökningsdag är 10 november.
Vi genomför en särskild säkerhetsbedömning genom att genomföra ett säkerhetssamtal och ta del av lagakraftvunna domar från svenska domstolar. Vi genomför även drogtest genom vår företagshälsovård innan anställning. Utöver detta kräver en del av våra kunder i vissa fall inplacering i säkerhetsklass och efterföljande registerkontroll i enlighet med Säkerhetsskyddslagen (2018:585 kap. 3).
Fackliga företrädare
Akademikerföreningen, Thony Eriksson, 010-788 62 37
Unionen, Patrik Svensson, 010-788 63 42
SEKO, Roger Törngren, tel. 010-788 62 78
Ledarna, Fredrik Persson, tel 010-788 62 28


Specialfastigheter är ett statligt ägt företag som äger, utvecklar och förvaltar bland annat kriminalvårdsanstalter, ungdomshem, domstolsbyggnader och polisfastigheter. Det är speciella verksamheter som ofta utgör viktiga samhällsfunktioner och som ställer höga krav – framför allt på säkerhet och hållbarhet. Vårt fastighetsinnehav har en lokalarea på cirka 1,2 miljoner kvadratmeter och ett marknadsvärde som uppgår till närmare 43 miljarder kronor. Fastigheterna finns i drygt 60 kommuner, från Ystad i söder till Haparanda i norr, och där finns också våra cirka 250 medarbetare.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: HUVUDKONTOR Solna
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 29 oktober 2024
  • Ansök senast: 10 november 2024

Postadress

Hemvärnsgatan 15
Solna, 17154

Liknande jobb


29 oktober 2024

29 oktober 2024