Säkerhetsspecialister inom civil beredskap

Säkerhetsspecialister inom civil beredskap

Arbetsbeskrivning

Har du erfarenhet och intresse av strategiskt och praktiskt arbete inom civil beredskap och krishantering? Vill du vara med och driva utvecklingsarbete inom ett område som utvecklas snabbt? Då kanske du är vår nästa kollega! Hos oss får du en arbetsgivare som värnar om en god balans mellan arbete och fritid och erbjuder ett hybridarbetssätt.

Arbetsbeskrivning

Ditt arbete består på ett övergripande plan av strategisk styrning, planering och genomförande av insatser som ökar Pensionsmyndighetens förmåga inom civil beredskap och krishantering. I det ingår att analysera utvecklingsbehov, att följa utvecklingen inom beredskapsområdet och att arbeta med verksamhetsutveckling som skapar förutsättningar för att Pensionsmyndigheten kan utföra sitt samhällsviktiga uppdrag i alla situationer.

Exempel på arbetsuppgifter: 

- analysarbete, styrning och uppföljning gällande myndighetens uppdrag som beredskapsmyndighet
- utveckling av arbetsformer för krishantering, kontinuitetsplanering och praktiskt arbete vid händelser
- arbete med förmågebedömningar, remisser och till exempel regeringsuppdrag inom beredskapsområdet
- samverkan inom och utom myndigheten, till exempel inom beredskapssektor ekonomisk säkerhet
- insatser för att öka praktisk förmåga och god säkerhetskultur, till exempel genom övningar och utbildningar

Pensionsmyndigheten är beredskapsmyndighet och med tanke på säkerhetsläget är uppgifterna omväxlande och sker inom ett område som utvecklas snabbt.

För att möta skärpta krav inom beredskapsområdet arbetar myndigheten och säkerhetsenheten med att stärka det systematiska säkerhetsarbetet. Enheten är under delvis förändring, med flera nya kollegor och ny chef. I nuläget ska enheten bestå av nio kollegor och här arbetar främst säkerhetsspecialister med kompetens inom bland annat civil beredskap, säkerhetsskydd, verksamhetsskydd och internutredningar. För att trivas med uppdraget behöver du därför vara intresserad av att driva utveckling, både genom att se saker ur nya perspektiv men också genom att förbättra det som redan finns etablerat. Du behöver också förstå vikten av en god myndighetsstyrning – och förvaltning, och tycka om att ta fram och bereda underlag och beslut på ett strukturerat sätt.

Utbildning och erfarenhet

Vi söker dig som har:

- akademisk utbildning som arbetsgivaren kan bedöma som relevant
- flerårig erfarenhet av strategiskt och praktiskt arbete inom civil beredskap

Den mesta dokumentationen sker på svenska varför det är viktigt att du har god kunskap i svenska, i tal och skrift. Du behöver behärska engelska, i tal och skrift.

Det är meriterande om du har:

- utbildning med inriktning motsvarande civil beredskap och krishantering
- flerårig erfarenhet från arbete inom offentlig verksamhet, gärna från beredskapsmyndighet
- erfarenhet av verksamhetsutveckling samt förändringsledning av komplexa system
- erfarenhet av externt såväl som internt samarbete 
- erfarenhet av kontinuitetsarbete 

Egenskaper

Som person har du god analytisk förmåga. Du har med utgångspunkt i ett helhetsperspektiv, förmåga att se hur delar hänger ihop och påverkar varandra. Du hanterar operativa, taktiska och strategiska frågor väl. Du är bra på att samarbeta och kan skapa samt upprätthålla goda relationer. Du är lugn, stabil och metodisk även i pressade situationer. Genom ett gott omdöme verkar du för en god säkerhetskultur genom att själv leva upp till de krav som ställs och leda genom goda exempel.

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper och lämplighet för tjänsten.

Vi erbjuder

Ett myndighetsuppdrag som är viktigt på riktigt! En arbetsplats där vi värnar om att våra medarbetare ska ha en god balans mellan arbete och fritid. Vi tillämpar hybridarbetssätt med möjlighet till distansarbete och på kontoret utifrån en överenskommelse med arbetsgivare. Som statligt anställd har du även goda anställningsvillkor och ett förmånspaket med friskvård, flexibel arbetstid, lediga klämdagar samt goda semester- och pensionsvillkor.

Vi sitter i ljusa och trevliga lokaler centralt vid Hornstull på Södermalm i Stockholm. Du kan läsa mer om våra förmåner och hur det är att jobba hos oss https://www.pensionsmyndigheten.se/om-pensionsmyndigheten/jobba-hos-oss/jobba-pa-pensionsmyndigheten.

Övrigt

Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid med tillträde enligt överenskommelse. Vi tillämpar sex månaders provanställning.

Placeringsort är Stockholm.

Arbetspsykologiska tester kan komma att förekomma i urvalet.

Anställningen kan komma att placeras i säkerhetsklass.

Vi jobbar kompetensbaserat i hela processen och är måna om en inkluderande, rättvis, objektiv och kandidatvänlig process. Därför använder vi oss av urvalsfrågor istället för att be om personligt brev, du ska därför inte bifoga det.

Vi strävar efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka och välkomnar därför sökande med olika bakgrund.

Har du skyddade personuppgifter kontakta rekryterande chef som hjälper dig med din ansökan.

#LI-HYBRID

#VårtJobbBerörAlla

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till annonskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför ytterligare kontakt med media-/annonsförsäljare, rekryteringssajter och liknande.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Pensionsmyndigheten
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 7 maj 2024
  • Ansök senast: 24 maj 2024

Liknande jobb