Säkerhetsspecialist/säkerhetsrådgivare, VS Operativ säkerhet, Stockholm

Arbetsbeskrivning

Läs mer om Försäkringskassan som arbetsgivare och hur det är att jobba hos oss. Att jobba statligt innebär att du delar våra grundläggande värderingar.

Avdelningen för verksamhetsstöd (VS) är Försäkringskassans försäkrings-, organisations- och utvecklingsstöd. VS stödjer verksamheten för att tillsammans nå Försäkringskassans mål. VS levererar tjänster och stöd inom bl.a. HR, kontorsservice, lokalförsörjning, upphandling, ekonomiadministration, skanning, arkiv, processer, produktionsstyrning, generellt handläggningsstöd, hållbarhet, behörigheter och säkerhet. VS levererar vissa tjänster även till andra myndigheter. Avdelningen har ca 670 medarbetare på 59 orter över hela landet.

Verksamhetsområde operativ säkerhet utför det taktiska och operativa säkerhetsarbetet inom Försäkringskassan och stödjer kundmötesorganisationen i säkerhetsfrågor. Viktiga arbetsområden är:


• Stöd till chefer och medarbetare i kundmötesorganisationer, övriga funktioner och projektverksamhet
• Uppföljning
• Utbildning och information
• Incidenthantering


Ansvar och arbetsuppgifter

Som säkerhetsrådgivare ger du stöd till chefer på olika nivåer, följer upp säkerhetsnivåer och säkerhetsrutiner. Vidare hjälper du till i arbetet med att medvetandegöra och höja kunskap om viktiga säkerhetsfrågor. Du tar fram underlag som beskriver säkerhetsnivåer, risker och förbättringsområden inom säkerhetsområdet.

Du stödjer även chefer när det gäller kontakter med polis, hotbildsbedömningar och ta fram eventuella förslag till säkerhetshöjande åtgärder vid eventuella hot och våldssituationer. Du ska även vid behov kunna hjälpa till i annan region och med mer centrala arbetsuppgifter inom säkerhetsområdet. Du kommer även att arbeta med kris och beredskap.


Vi söker dig som


• Har högskoleexamen med inriktning inom säkerhetsområdet eller erfarenhet/kvalifikationer som bedöms likvärdiga
• har mycket god samarbetsförmåga och som kan skapa goda relationer såväl utåt mot organisationen som inom den egna gruppen
• kan förstå och analysera komplexa frågor samt har ett gott omdöme
• har ett systematiskt och noggrant arbetssätt
• har en stödjande inställning med förmåga att ta fram såväl brister som att motivera till förbättringar
• ha lätt för att uttrycka dig i tal och i skrift
• körkort klass B

Det är meriterande om du har:


• erfarenhet av säkerhetsarbete inom myndighet eller större organisation
• erfarenhet av informationssäkerhetsfrågor
• erfarenhet av ledarskap

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper


Övrigt

En tillsvidareanställning, heltid, med tillträde enligt överenskommelse. Provanställning kan bli aktuellt. Resor inom regionen förekommer i tjänsten. Tjänsten är säkerhetsklassad, vilket innebär att slutkandidaten kommer att säkerhetsprövas. Arbetspsykologiska test kan komma att användas i rekryteringsprocessen. Försäkringskassan gör även viss ekonomisk personkontroll.


Kontakt

För frågor om tjänsten kontaktar du Säkerhetschef Nils Fridolf tfn 010-118 07 63 eller mobil 0708-10 09 46. Vid frågor om rekryteringsprocessen kontaktar du HR-specialist Rebecca Svanedal, 010- 111 37 53. Fackliga kontaktpersoner är för ST Anne Hagberg, tfn 010-116 12 93, för SACO Gunnel Andersson, tfn 010-114 54 39 och för Seko Anne Svensson, tfn 010-113 83 07.


Ansökan

Välkommen med din ansökan senast 8 april 2018. Bifoga ditt CV där du beskriver din utbildning och erfarenhet och ett personligt brev där du berättar varför du söker arbetet.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Försäkringskassan
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Individuell lönesättning
  • Heltid/ Ej specificerat
  • Publicerat: 19 mars 2018

Liknande jobb


Säkerhets- och brandskyddskoordinator

Säkerhets- och brandskyddskoordinator

27 november 2024

Säkerhetssamordnare

Säkerhetssamordnare

26 november 2024

26 november 2024