Säkerhetsstaben söker en kvalificerad Verksamhetscontroller

Arbetsbeskrivning

Säkerhetsstaben söker dig som är engagerad och driven för att tillsammans med andra kompetenta medarbetare utveckla Säkerhetsstabens arbete med bl.a. verksamhetsplanering, uppföljning och riskhantering.

Säkerhetsstaben inom avdelningen för Ledningsstöd har ansvaret för ledning, styrning, samordning och uppföljning av säkerhetsarbetet inom Försäkringskassan. Inom säkerhetsstabens ansvar inryms bl.a. informationssäkerhet, personsäkerhet, fysisk säkerhet, krisberedskap, kontinuitetsplanering, säkerhetsskydd och incidenthantering. Säkerhetsarbetet utgår från Försäkringskassans ledningssystem för säkerhet. Säkerhetsstaben förvaltar ledningssystemet för säkerhet.

Arbetsuppgifter och ansvar

Arbetsuppgifterna syftar till att driva Säkerhetsstabens arbete med verksamhetsplanering och utveckla arbetet med riskhantering och uppföljning av säkerhetsarbetet i Försäkringskassan samt ge det stöd som krävs för att leda och styra verksamheten mot uppsatta mål.

Som verksamhetscontroller inom Säkerhetsstaben ska du aktivt bidra till att samordna planering och uppföljning inom Säkerhetsstaben och samverka med övriga staber och avdelningar i Försäkringskassan. Du kommer att fungera som ett stöd för Säkerhetsdirektören och stabens övriga medarbetare.

För denna controllerroll söker vi dig som har kunskap och erfarenhet av verksamhetsplanering och uppföljning inom offentlig verksamhet och vill vara med och utveckla Försäkringskassans säkerhetsarbete.

I arbetsuppgifterna ingår att delta i arbetet med utveckling av metoder för planering, styrning och uppföljning samt sammanställning, analys och presentation av ledningsinformation i olika former. Specifikt kommer du att bidra i arbetet med att ta fram verksamhetsplaner, samlad verksamhetsuppföljning, Stabens arbete med Intern styrning och kontroll, svar på beredningar samt utveckling av uppföljning av efterlevnad av riktlinjer för säkerhet. Frågor som rör säkerhetsskydd är också aktuella.

Tjänsten innebär en nära samverkan med andra medarbetare på övriga staber och avdelningar

Kvalifikationer

Vi söker dig som


• har högskoleexamen med relevant inriktning eller erfarenheter/kvalifikationer som kan prövas likvärdiga
• har erfarenhet av arbete på såväl strategisk som operativ nivå
• minst fem års erfarenhet av liknande arbetsuppgifter
• har mycket goda kunskaper i Officepaketet
• har mycket god förmåga att analysera resultat och sammanställa och presentera information på ett samlat och pedagogiskt sätt
• är van att skriva rapporter och vara pedagogisk i din framtoning
• är analytisk, strategisk, strukturerad och kvalitetsmedveten
• har mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift
• är mål- och resultatinriktad samt samverkar väl med andra och bidrar till goda relationer

Det är meriterande om du har god kunskap i statlig verksamhetsstyrning och erfarenhet inom Försäkringskassan.

Personliga egenskaper

Vi söker dig som: 


• Har en god analytisk förmåga och kan snabbt sätta dig in i olika problemställningar och prioritera
• Är en fokuserad problemlösare med hög integritet
• Är professionell, har en stark drivkraft och ett stort engagemang
• Är lyhörd och flexibel
• Har en mycket god kommunikativ och social förmåga
• Kan arbeta både i grupp och självständigt – har förmåga att självständigt driva frågor.

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Övrigt

Anställningen är heltid och tillsvidare. Uppstarten är så snart som möjligt enligt överenskommelse. Tjänsten är placerad i säkerhetsklass, vilket innebär att slutkandidaten kommer att genomgå en säkerhetsprövning och att svenskt medborgarskap krävs. Placeringsort: Stockholm

Mer information

Har du frågor om anställningen kan du gärna kontakta säkerhetsdirektör Birgitta Målsäter tfn 010-116 91 48. Vid frågor om rekryteringsprocessen är du välkommen att kontakta HR–Specialist Victoria Waltenberg tfn 010 116 11 55.

Kontaktpersoner i fackliga frågor är för Saco: Gunnel Andersson tfn 010-114 54 39, ST:Charlotta Lamin tfn 010-116 14 24 och Seko: Irre del Barba tfn 010-115 30 87.

Ansökan

Vi vill ha din ansökan med meritförteckning senast den 10 september 2017. Du behöver inte bifoga betygskopior och liknande till din ansökan. Dessa tas med till en eventuell intervju.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Försäkringskassan -
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Individuell lönesättning
  • Heltid/ Ej specificerat
  • Publicerat: 24 augusti 2017

Liknande jobb


14 november 2024

Business Controller till Recipharm i Uppsala

Business Controller till Recipharm i Uppsala

14 november 2024

14 november 2024

Senior Business Controller till växande team

Senior Business Controller till växande team

14 november 2024