OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Halmstad är en expansiv kommun där vi arbetar för att våra 100 000 kommuninvånare ska trivas och få ut mer av livet. Här finns möjligheterna för dig som vill ha ett meningsfullt arbete och bidra med engagemang och nytänkande. Tillsammans med 8000 kollegor är du med och bygger hemstaden, kunskapsstaden och upplevelsestaden. Läs mer om oss https://www.halmstad.se/intro
Kommunledningsförvaltningen har fokus på ledning, samordning och uppföljning för att kommunkoncernen ska arbeta effektivt med invånarnas bästa i fokus. Förvaltningen leder och samordnar samhällsbyggandet och jobbar för hållbar tillväxt i Halmstads kommun. Tillsammans ansvarar vi också för styrning och utveckling av kommungemensamma frågor som HR, kommunikation, administration och ekonomi.
Säkerhets- och trygghetsfunktionen är en del av kommunledningsstaben. Funktionen har ett strategiskt och samordnande ansvar för säkerhetsfrågor, krisberedskap, totalförsvar, informationssäkerhet samt trygghetsfrämjande och brottsförebyggande arbete.
ARBETSUPPGIFTER
Känner du till lagen (2006:544) om kommuners och landstings åtgärder inför och vid extraordinära händelser i fredstid och höjd beredskap? Kan du enkelt förklara vad lagen innebär i praktiken och entusiasmera en hel organisation kring innehållet? Grattis! Då kan du vara vår nya säkerhetsstrateg.
Den säkerhetsstrateg som ska komplettera vår funktion kommer att leda, samordna och följa upp arbetet med att stärka kommunens förmåga att minska risker och sårbarheter, och öka förmågan att hantera oönskade händelser och kriser av olika grad. Funktionen består av sju personer som ansvarar för säkerhets- och trygghetsarbetet i kommunen. Du arbetar strategiskt med krisberedskap och totalförsvar och du bidrar i utvecklingen av koncernens arbete med internt och fysiskt skydd samt hot och våld. Utöver det tillkommer att utveckla kommunens krisledningsorganisation och planera och genomföra utbildningar och övningar allt i samverkan med kommunens förvaltningar och bolag. Dessutom ingår att kunna stötta inom övriga områden som trygghetsfrågor, informationssäkerhet och säkerhetsskydd.
KVALIFIKATIONER
Vi ser att du har relevant högskoleutbildning eller utbildning kombinerat med erfarenhet som arbetsgivaren bedömer lämplig. Det är avgörande att du har erfarenhet och kunskap inom områdena krisberedskap och totalförsvar. Arbetet består till stor del av skriftlig och muntlig kommunikation varför vi ser det som krav att du har en god svenska i både tal och skrift. Utöver detta ser vi att du har:
• Erfarenhet av stabsarbete.
• Erfarenhet av arbete med internt och fysiskt skydd.
• Kunskap och intresse för samhället och omvärldens påverkan.
• Kunskap om offentligt styrd verksamhet.
• Vana att driva strategiska frågor tvärsektoriellt och samverka över gränser.
Vi ser det som meriterande om du har:
• Erfarenhet av säkerhetsarbete i offentligt styrd verksamhet.
• Kunskap om arbetsmiljölagstiftning samt hot och våld.
• Erfarenhet av trygghetsfrågor och brottsförebyggande arbete.
• Erfarenhet av informationssäkerhetsfrågor.
Personen vi söker får saker gjorda, har förmågan att skapa och vårda kontakter och kommer bra överens med personer på alla nivåer. Du är en analytisk person som ser samband och kan skapa fungerande lösningar till olika typer av problem. Du är också en strategisk person som kan lyfta blicken och se helheten och hur dess beståndsdelar hänger ihop. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.
ÖVRIGT
Rollen är inplacerad i säkerhetsklassad befattning nivå 2, godkänd säkerhetsprövning inklusive registerkontroll är en förutsättning för anställning. Svenskt medborgarskap är ett krav kopplat till ovan.
Beredskapstjänstgöring ingår i tjänsten.
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen hos Halmstads kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig ansöka i Visma Recruit och inte via e-post eller pappersformat.
Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.
Varmt välkommen med din ansökan!