OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vill du vara med att både utveckla och leda säkerhetsarbetet på Skatteverket? Vi kan erbjuda dig ett utvecklande arbete där vi tillsammans skapar samhällsnytta.
Var med och gör samhället möjligt!
Om jobbet
Dina arbetsuppgifter som säkerhetsstrateg innebär att du arbetar nära verksamheten i det dagliga arbetet. Din uppgift är att stödja chefer och medarbetare inom den avdelning som du är satt att verka inom. Du jobbar med säkerhet utifrån ett brett perspektiv och samverkar inom hela organisationen. Du verkar för att arbetet bedrivs utifrån Skatteverkets säkerhetsstyrning.
Du kommer ha ett nära samarbete med dina kollegor inom säkerhetsenheten som är specialister inom respektive ansvarsområde. Informationssäkerhet kommer vara en prioriterad uppgift men beroende på vilken avdelning du har till uppgift att stödja så kommer du även ha andra fokusområden. Vi söker dig som drivs av att utveckla organisation i samverkan med andra, ser möjligheter och tar dig an uppgifter som inte har någon självklar lösning.
Du får gärna ha arbetat med säkerhetsarbete i någon form. Arbetet kräver att du har driv och har lätt för att samarbeta med andra. Du har kapacitet att växla tempo vid behov. Du tycker om miljöer där det händer mycket och du anpassar dig snabbt till nya förutsättningar. Du kommer vara organisatoriskt placerad på säkerhetsenheten. Säkerhetsstrategsektionen finns idag utspridd geografiskt vilket ger en viss flexibilitet i placeringsort.
Du tillhör säkerhetsenheten som har runt 60 medarbetare fördelade på fem sektioner. Inom säkerhetsenhetens ansvarsområde inryms bl.a. informationssäkerhet, fysisk säkerhet, krisberedskap, säkerhetsskydd, behörighetsstyrning, incidenthantering, säkerhetsrådgivning och internutredningar.
Enheten leds av Skatteverkets säkerhetschef som är tillika enhetschef.
Om dig
För att göra ett bra jobb och trivas hos oss på Skatteverket behöver du vara lyhörd, tänka nytt och ta ansvar. Du ska också leva upp till vår https://skatteverket.se/medarbetarpolicy.
I det här jobbet ska du:
Vi söker dig som
- är utvecklingsinriktad och lösningsorienterad
- är resultat- och målinriktad
- är strukturerad och noggrann
- har god kommunikationsförmåga
- stödjer och samverkar
Du ska även ha:
- en relevant akademisk högskoleutbildning eller aktuell och relevant erfarenhet av säkerhetsarbete
- uttrycker dig väl i tal och skrift på svenska och engelska
Det är önskvärt att du har erfarenhet av säkerhetsarbete, gärna med fokus på informationssäkerhet, eller annan relevant erfarenhet från arbete inom myndighet, stora organisationer eller storföretag.
Vidare är det önskvärt med erfarenhet av ledning och styrning i någon form.
Bra att veta
Anställningen är tillsvidare och kan inledas med provanställning i sex månader.
En anställning hos oss kan innebära placering i säkerhetsklass. En säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) kan därför komma att genomföras före beslut om anställning. För en del av våra arbetsuppgifter i säkerhetsklass krävs svenskt medborgarskap.
På https://skatteverket.se/jobb kan du exempelvis läsa om vår samhällsbärande roll, fördelarna med att jobba hos oss och hur det går till när du söker våra jobb.
När du ansöker bifogar du ditt cv. Vi använder inte personligt brev i våra rekryteringar och du ska därför inte bifoga det i din ansökan.
Med anledning av covid-19 genomför vi tills vidare våra intervjuer via videolänk. Det är viktigt att vi tillsammans minskar risken för smittspridning.
Välkommen med din ansökan!
Skatteverket har en samhällsbärande roll. Vårt arbete berör alla privatpersoner och företag och genom vårt uppdrag bidrar vi till ett väl fungerande samhälle. Vår utveckling är kunddriven och vi samverkar med andra för att skapa effektiva lösningar. Tillsammans gör vi samhället möjligt.