Säkerhetsstrateg

Säkerhetsstrateg

Arbetsbeskrivning

Vill du vara med att både utveckla och leda säkerhetsarbetet på Skatteverket? Vi kan erbjuda dig ett utvecklande arbete där vi tillsammans skapar samhällsnytta.

Var med och gör samhället möjligt! 

Om jobbet
Dina arbetsuppgifter som säkerhetsstrateg innebär att du arbetar nära verksamheten i det dagliga arbetet. Säkerhetsarbetet ska möta Skatteverkets inriktning där säkerhet är en integrerad del av myndighetens verksamheter. Din uppgift är att stödja chefer och medarbetare och att utveckla  verksamhetens förmåga avseende säkerhet.  Du verkar för att arbetet bedrivs utifrån Skatteverkets säkerhetsstyrning.

Du kommer ha ett nära samarbete med dina kollegor inom säkerhetsenheten som är specialister inom respektive ansvarsområde. Informationssäkerhet och säkerhetsskydd kommer vara prioriterade uppgifter  Vi söker dig som drivs av att utveckla organisation i samverkan med andra, ser möjligheter och tar dig an uppgifter som inte har någon självklar lösning.

Du tillhör säkerhetsenheten som har runt 60 medarbetare fördelade på fem sektioner. Inom säkerhetsenhetens ansvarsområde inryms bl.a. informationssäkerhet, fysisk säkerhet, krisberedskap, säkerhetsskydd, behörighetsstyrning, incidenthantering, säkerhetsrådgivning och internutredningar.

Enheten leds av Skatteverkets säkerhetschef som är tillika enhetschef.  

Om dig

För att göra ett bra jobb och trivas hos oss på Skatteverket behöver du vara lyhörd, tänka nytt och ta ansvar. Du ska också leva upp till vår https://skatteverket.se/medarbetarpolicy.

I det här jobbet ska du:

- vara utvecklingsinriktad och lösningsorienterad
- vara resultat- och målinriktad
- vara strukturerad och noggrann 
- kunna stödja och samverka
- god kommunikationsförmåga i tal och skrift, både på svenska och engelska.

Du ska även ha:

- relevant akademisk högskoleutbildning eller aktuell och relevant erfarenhet av säkerhetsarbete

Du ska även ha erfarenhet av minst 3 av nedanstående erfarenheter:

- Säkerhetsarbete inom informationssäkerhet
- Säkerhetsarbete inom säkerhetsskydd
- Ledning/styrning
- Krisberedskap
- Incidenthantering
- Erfarenhet från myndighet, stora organisationer eller storföretag

 Bra att veta
Anställningen är tillsvidare och kan inledas med provanställning i sex månader.

En anställning hos oss kan innebära placering i säkerhetsklass. En säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) kan därför komma att genomföras före beslut om anställning. För en del av våra arbetsuppgifter i säkerhetsklass krävs svenskt medborgarskap.

På https://skatteverket.se/jobb kan du exempelvis läsa om vår samhällsbärande roll, fördelarna med att jobba hos oss och hur det går till när du söker våra jobb.

När du ansöker bifogar du ditt cv. Vi använder inte personligt brev i våra rekryteringar och du ska därför inte bifoga det i din ansökan.

 

Välkommen med din ansökan!

Skatteverket har en samhällsbärande roll. Vårt arbete berör alla privatpersoner och företag och genom vårt uppdrag bidrar vi till ett väl fungerande samhälle. Vår utveckling är kunddriven och vi samverkar med andra för att skapa effektiva lösningar. Tillsammans gör vi samhället möjligt.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Skatteverket
  • 5 platser
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 13 maj 2022
  • Ansök senast: 23 maj 2022

Liknande jobb


21 december 2024

20 december 2024

19 december 2024

18 december 2024