OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Var med och driv kommunens viktiga trygghetsskapande och krisberedande arbete tillsammans med Säkerhetsenheten! Linköpings kommun bedriver ett säkerhets- och trygghetsarbete där Säkerhetsenheten är en viktig del. Enhetens arbete består av olika delar som det brottsförebyggande arbetet men även delar som säkerhetsskydd och civilt försvar. Säkerhetsenheten består av tolv personer som samverkar för att ge stödjande insatser till kommunens tjänstepersoner, kommunpolitiker, kommunala verksamheter och kommuninvånare. Arbetet bedrivs på framför allt strategisk, men även, operativ nivå där du som medarbetare erbjuds stort ansvar att driva och utveckla ditt ansvarsområde och arbeta tillsammans med engagerade och kompetenta kollegor. Vi har ett viktigt och prioriterat uppdrag inom Linköpings kommun varför Säkerhetsenheten nu utökas med ytterligare en medarbetare inom arbetet för intern säkerhet och krisberedskap. Vi söker därför dig som vill driva detta arbete tillsammans med oss i rollen som säkerhetsstrateg. Arbetsbeskrivning I den här tjänsten arbetar du inom området för intern säkerhet och krisberedskap. Du kommer att bli involverad i vårt arbete med etableringen av en ny, kommunövergripande säkerhetsorganisation vilket innebär arbete med interna säkerhetsfrågor. Tjänsten omfattar även arbete inom krisberedskap och säkerhetsskydd. Som säkerhetsstrateg arbetar du strategiskt och operativt inom ditt område. Du arbetar för att utveckla det interna säkerhetsarbetet och krisberedskap. Arbetet sker i samverkan med myndigheter och aktörer inom kommunen och näringslivet. Du arbetar tätt tillsammans med de olika förvaltningarna för att medvetandegöra verksamheterna kring vilka risker som finns och hur dessa ska hanteras. Din roll är att vara sammankallande, hålla sammanträden, samla in och bearbeta statistik och underlag. Detta för att utveckla kommunens arbete med krisberedskap där olika delar som krisledning och risk- och sårbarhetsanalyser inryms. Du kommer, i samverkan med andra, även ta fram åtgärdsplaner samt att utveckla och driva arbetet framåt. Det är en roll med många kontaktytor som innebär såväl gemensamt som individuellt arbete och ett flexibelt förhållningssätt. Du kommer in i en strategiskt viktig utvecklingsfas och vi hoppas att du vill vara med och bidra till vårt arbete. Kvalifikationer Vi söker dig som har högskoleutbildning eller annan relevant utbildning inom säkerhet och krishantering eller annan för tjänsten lämplig utbildning. Du har arbetat ett antal år med strategiska frågor inom området och har mycket god insikt i bland annat hur samhällets krisberedskap är uppbyggd, krisledning och riskanalysarbete. Eftersom arbetet innebär både interna och externa kontakter behöver du ha god samarbetsförmåga och kunna uttrycka dig väl i tal och skrift. Du trivs i en samverkande roll och är trygg i att driva samverkansmöten och tala inför exempelvis politiker. Du är driven och målmedveten i ditt arbete att verka inom givna ramar för att nå uppsatta mål. Att arbeta tillsammans och hjälpas åt är en självklarhet för dig. Du ser helheter och tar hänsyn till det större perspektivet samt kan hantera känslig information. För att lyckas i rollen behöver du också vara initiativtagande och strukturerad. B-körkort är ett krav för tjänsten. Tjänsten är placerad i säkerhetsklass Då anställningen för tjänsten är placerad i säkerhetsklass krävs svenskt medborgarskap. Säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras före anställning
Mer information
För mer information kontakta Emelie Törnvall (emelie.tornvall@asb-executive.se), 070-618 11 58.
Ansök senast den 2021-09-26.
Kontaktpersoner på detta företaget
Eva Högsberg
0706-181158
Jan Schröder
0706-181161
Conny Besterman
0706-181162
Rikard Arenius
0706-181160
Mikael Jacobsson
0725-13 06 90
Emelie Törnvall
013-244980
Emelie Törnvall
070-618 11 58
Lena Eklöf
013-244980