OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Göteborgs universitet möter samhällets utmaningar med mångsidig kunskap. 53 300 studenter och 6 500 medarbetare gör universitetet till en stor och inspirerande arbetsplats. Stark forskning och attraktiva utbildningar lockar forskare och studenter från hela världen. Med ny kunskap och nya perspektiv bidrar Göteborgs universitet till en bättre framtid.
Göteborgs universitet ska vara öppet, inbjudande och lättillgängligt och i kontakt med det omgivande samhället. Universitetet ska ha ett nära samarbete och kunskapsutbyte med många olika parter, både inom och utanför den akademiska världen, och skapa förutsättningar för givande möten mellan olika vetenskapliga forskningsområden och internationella akademiska synsätt. Göteborgs universitet är en myndighet. Kärnverksamheten inom myndigheten har till uppdrag att bedriva utbildning och forskning.
Tjänsten som säkerhetstekniker är placerad vid fastighets- och serviceenheten där kompetens samlas inom en rad olika områden. Tillsammans erbjuder enheten expertstöd och levererar stöd, service och tjänster till hela universitetet.
Säkerhetsfunktionen vid Göteborgs universitet ansvarar för att utveckla och hantera myndighetsgemensamma säkerhetsfrågor inom fysisk säkerhet, personsäkerhet, krishantering, säkerhetsskydd, systematiskt brandskydd, krisberedskap samt informations- och cybersäkerhet på strategisk och operativ nivå. Arbetet bedrivs alltid i samråd med kärnverksamheten och baseras på universitetets säkerhetspolicy och regler. Inriktningen på säkerhetsarbetet ska vara att förebygga risker och skada genom kostnadseffektiva säkerhetslösningar. Detta görs genom ett aktivt och systematiskt arbetssätt som syftar till att:
• Göteborgs universitet ska utgöra en trygg arbets- och studiemiljö för både medarbetare, studenter och besökare samt vara en säker samarbetspartner
• värna om universitetets materiella och immateriella värden
• skydda förtroendet för Göteborgs universitet och dess varumärke
Arbetsuppgifter
I rollen som säkerhetstekniker kommer du att bidra med spetskompetens och leverera expertis, stöd och rådgivning till en verksamhet där samhällsansvar, globalt engagemang och samarbeten med olika parter är viktigt. Tillsammans med universitetets säkerhetssamordnare ingår säkerhetsteknikerna i den operativa delen av universitets säkerhetsfunktion. I det dagliga arbetet samverkar säkerhetstekniker framförallt med universitets säkerhetssamordnare. Merparten av en säkerhetsteknikers arbetsuppgifter är kopplade till områdena fysisk säkerhet och systematiskt brandskydd på en operativ nivå.
I dina arbetsuppgifter ingår bland annat:
• Administration, drift och underhåll av universitetets säkerhetssystem och låssystem
• Hantering av bevaknings- och larminstruktioner
• Stöd till verksamhetens systematiska brandskyddsarbete (SBA)
• Kunna stödja i hanteringen av säkerhetsincidenter inom verksamheten och assistera vid polisanmälningar och brottsutredningar
• Felanmäla och följa upp fel och brister i fastighetsägarens åtaganden relaterade till säkerhet och brandskydd
• Planera och genomföra mindre säkerhetsprojekt
• Delta i arbetet med framtagande, revision och implementering av policy, regler och rutiner
Kvalifikationer
Vi söker dig som har lägst gymnasiekompetens, gärna kompletterad med utbildning inom området fysisk- och teknisk säkerhet. Du har erfarenhet av systematiskt säkerhets- och utvecklingsarbete inom områdena fysisk säkerhet och systematiskt brandskydd. Du har minst 3 års erfarenhet från arbete med säkerhetsrelaterade uppgifter. Du har erfarenhet av administration och planering av mindre projekt och god kännedom om säkerhetssystemet Pacom Unison. Du har god förmåga att kommunicera på svenska och engelska i tal och skrift.
Du söker ständigt vägar att förbättra arbetssätt och rutiner. Du är självgående, ansvarstagande, strukturerad, serviceinriktad och har förmåga att kommunicera med verksamheten och kollegor på ett positivt, professionellt och tydligt sätt. Arbetet ställer krav på flexibilitet och god planerings- och organisationsförmåga. Stor vikt läggs vid personliga egenskaper.
Det är meriterande om du har erfarenhet från att jobba med serviceinriktade arbetsuppgifter, innehar körkort B samt kännedom och kunskap om säkerhetssystem Vanderbilt Omnis.
Anställning
Anställningen är tillsvidare, heltid 100%, med placering vid Fastighets- och Serviceenheten. Provanställning kan komma att tillämpas. Tillträde enligt överenskommelse.
Kontaktuppgifter för anställningen
Har du frågor om anställningen är du välkommen att kontakta campuschef Henric Snygg 031-786 10 12, henric.snygg@gu.se
Fackliga organisationer
Fackliga företrädare vid Göteborgs universitet hittar du här: https://www.gu.se/om-universitetet/jobba-hos-oss/hjalp-for-sokande
Ansökan
Du söker anställningen via Göteborgs universitets rekryteringsportal genom att klicka på knappen "Ansök". Du som sökande ansvarar för att ansökan är komplett i enlighet med annonsen och att den är universitetet tillhanda senast sista ansökningsdag.
Ansökan ska vara inkommen senast: 2022-02-03
Universitetet arbetar aktivt för en arbetsmiljö med jämställda förhållanden och sätter värde på de kvalitéer mångfald tillför verksamheten.
Universitetet tillämpar individuell lönesättning.
Enligt Riksarkivets föreskrifter är universitetet skyldigt att förvara ansökningshandlingar i två år efter tillsättningsbeslutet. Om du som sökande till en anställning särskilt begär tillbaka dina handlingar återsänds de när de två åren har förflutit, i annat fall kommer de att gallras ut.
Till bemannings- och rekryteringsföretag och till dig som är försäljare: Göteborgs universitet anlitar upphandlad annonsbyrå i samband med rekrytering av personal. Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av jobbannonser.