OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Skatte- och avgiftsavdelningen ansvarar för ursprungskontroll av fordon samt besvarar frågor från allmänheten och handlägger ärenden om bl a ägarförhållanden, fordonsskatt och trängselskatt. Vi finns i Arjeplog, Borlänge, Visby och Örebro och har ca 300 medarbetare. Vårt arbete med att ta in skatter och avgifter omfattar ca 14 miljarder per år.
Skatte- och avgiftsenheten har bland annat ansvar för trängselskatt och infrastrukturavgifter. Vi har också ansvar för att påverka och bevaka den nationella och internationella lagstiftningen inom området och vara den publika ytan ut mot medborgare och samhälle. Vår verksamhet är under ständig utveckling med många aktörer inblandade och allmänintresset är stort hos medborgare och näringsliv.
Som sakkunnig handläggare kommer du att delta i olika utredningar, utvecklingsprojekt och uppdrag med uppgift att fånga upp och förmedla intressenternas informationsbehov. Arbetsuppgifterna ställer höga krav på samarbete mellan avdelningar och samordning med olika aktörer, myndigheter och media. Du kommer att vara noden mellan skatte- och avgiftsverksamheten och myndighetens kommunikationsavdelning.
I dina arbetsuppgifter ingår att:
• vara expertstöd och agera kontaktyta mot massmedia i frågor för trängselskatt och infrastrukturavgifter
• ansvara för att aktuell och korrekt information förmedlas genom myndighetens olika kanaler
• ta emot internationella besök samt sköta vissa kontakter med andra myndigheter och departement
Du måste ha
• högskoleutbildning och minst tre 3 års arbetslivserfarenhet
• goda kunskaper i svenska och engelska avseende tal och skrift
• erfarenhet av att planera och samordna interna informationsbehov
• erfarenhet av mediekontakter.
Det är meriterande om du också har kunskap om trängselskatt och infrastrukturavgifter, samt god kunskap inom statsvetenskap och offentlig förvaltning.
Det är viktigt att du är en bra relationsbyggare. Du kommer att ansvara för både interna och externa relationer som är avgörande för vår verksamhet. Det är också viktigt att du förstår myndighetsrollen och att du
lever upp till Transportstyrelsens värdegrund; Engagerad, Begriplig och Pålitlig.
Du kommer att vara del av Transportstyrelsens ansikte utåt och därför är dina personliga egenskaper viktiga när vi väljer ny medarbetare.
Anställningsvillkor
Anställningen är tidsbegränsad till och med 31/12 2014 med placering i Örebro. Tillträde snarast möjligt.
Vill du veta mer?
Om du vill veta mer om anställningen är du välkommen att kontakta Fredrik Sand, enhetschef, 010 –495 63 71 eller Jonna Öström, sektionschef 495 62 30.
Fackliga frågor
SACO, Jonas Maran och ST, Anna Malmborg. De nås via vår växel 0771-503 503.
Välkommen med din ansökan
Vi behöver din ansökan senast den 7 april 2014, märkt med diarienummer TSG 2014-491 via vår webbplats. Bifoga ditt CV där du beskriver relevant arbetslivserfarenhet och utbildning
samt ett personligt brev.