Sakkunnig handläggare inom bygg – och anläggningsarbete

Sakkunnig handläggare inom bygg – och anläggningsarbete

Arbetsbeskrivning

Vi arbetar för rätten till sunda, säkra och utvecklade arbetsförhållanden. Vi driver på för att det på varje arbetsplats ska finnas ett aktivt arbetsmiljöarbete, där alla vill och kan bidra.

Vi söker en engagerad sakhandläggare som vill göra skillnad!

Dnr 2020/048466

Vill du arbeta med frågor som gör skillnad för hela arbetsmarknaden och som bidrar till en bättre arbetsmiljö, färre olyckor och tillbud för alla som arbetar med bygg- eller anläggningsarbete i Sverige? Då kan detta vara något för dig. Vi söker en sakkunnig handläggare inom bygg- och anläggningsarbete till avdelning Regler.

Tillsammans med kunniga och engagerade kollegor kommer du att bidra till vårt arbete med fokus på föreskrifter, stöd och verktyg för våra intressenter. Mycket av arbetet bedrivs i projektform och genom samarbete med andra enheter, myndigheter, arbetsmarknadens parter och branschorganisationer.

Du kommer att arbeta på enheten för rörligt arbete och stab (RS) tillsammans med sakkunniga inom områden som systematiskt arbetsmiljöarbete, sprängarbete, berg- och gruvarbete och motorbranschen för att nämna några. Enheten ansvarar även för planering och uppföljning av avdelningens verksamhet, chef, och administrativt stöd samt processen för myndighetens föreskriftsarbete.

Ditt nya arbete Som sakkunnig handläggare kommer du att få jobba med varierande och stimulerande arbetsuppgifter. Du kommer att medverka i föreskriftsarbete och utveckling av behovsanpassat stödmaterial, fungera som stöd till andra avdelningar inom Arbetsmiljöverket och svara på externa frågor via vårsvarstjänst och press. Du kan även få företräda myndigheten i t ex möten med arbetsmarknadens parter, branschorganisationer och andra intressenter. Samverkan med andra myndigheter, omvärldsbevakning och att delta i standardiseringsarbete ingår också i uppgifterna. Arbetet är självständigt, men ett nära samarbete med kollegor med olika kompetenser är en förutsättning för att nå resultat. Det finns goda möjligheter till kompetensutveckling.

Arbetsuppgifterna kan komma att variera över tiden beroende på aktuell fokusering inom avdelningen, men innebär alltid att så långt som möjligt ta till vara på din kompetens.

Kvalifikationskrav
• Högskoleexamen om minst 120 p enligt det gamla systemet eller 180 hp enligt det nya systemet, eller annan utbildning tillsammans med relevant arbetslivserfarenhet som arbetsgivaren bedömer som likvärdig. • Minst 5 års arbetslivserfarenhet efter avslutad examen.
• Erfarenhet från arbete med hälsa och säkerhet inom bygg- och anläggningsområdet.
• Erfarenhet från projektarbete.
• Erfarenhet av samarbete med olika aktörer.

Det är meriterande om du har erfarenhet från arbete med:

• Föreskrifter
• Inspektion eller revisionsverksamhet
• Olika yrkeskompetenser
• Byggherrefrågor, projektering, Bas-P och/ eller Bas-U-frågor eller någon branschorganisation med inriktning på bygg- eller anläggningsarbete.

Som medarbetare på Arbetsmiljöverket är det viktigt att
• Du tar ansvar för ditt eget lärande och utveckling.
• Du samarbetar med andra.
• Du kontinuerligt arbetar med att förbättra ditt arbete.

Du har lätt att samarbeta och framför ditt budskap på ett pedagogiskt sätt. Du har lätt att uttrycka dig i tal och skrift. Du har förmågan att se helheter och arbetar processinriktat. Du är ansvarstagande, analytisk, förtroendeingivande och har ett lösningsinriktat arbetssätt. Vid urvalet kommer vi att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Mer om anställningen
Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid och är för närvarande placerad på Lindhagensgatan 133 på Kungsholmen i Stockholm men kommer att flytta till nya lokaler i Solna Business Park i november 2020. Vi har individuell lönesättning samt tillämpar provanställning om sex månader. Läs mer om vad vi erbjuder på vår hemsida av.se/arbeta hos oss.

Arbetsmiljöverket erbjuder en attraktiv arbetsplats som ska vara fri från diskriminering och ge lika möjligheter för alla. Att vi är olika bidrar till att verksamheten blir effektiv och för att kunna ta tillvara på varje medarbetares kompetens har vi ett inkluderande synsätt. Integrering av jämställdhet och tillgänglighet i alla delar av verksamheten är en självklarhet.

Som medarbetare tar du ansvar för dina arbetsuppgifter och bidrar till helheten genom att visa engagemang och hänsyn i samarbetet med andra. Du agerar efter våra värdeord ”trovärdig, kommunikativ och offensiv” samt har ett likabehandlingsperspektiv i din vardag. Tillsammans ska vi lyckas nå våra verksamhetsmål, bidra till en hälsosam arbetsmiljö och verka för en lärande arbetsplats.

I myndighetsrollen finns lagstadgade krav som sätter ramar för arbetet, och du behöver följa de regler, policys och rutiner som styr myndighetens verksamhet.

Om du har frågor
Frågor om tjänsten besvaras av enhetschef Solfrid Nilsen. Fackliga kontaktpersoner är för fackförbundet ST, Gulli Saeidy, för Saco, Krister Janson och för Seko, Jenny Bengtsson. Samtliga nås på telefonnummer, 010-730 90 00.

Rekryteringen sköts av Arbetsmiljöverket och vi undanber oss säljsamtal från rekryteringsföretag och annonssäljare.

Välkommen med din ansökan senast den 11 oktober 2020 .

Vi tar endast emot ansökningar via detta system. Ansök genom att klicka på länken nedan.

Om avdelningen
På avdelningen för regler arbetar ett sextiotal handläggare fördelade på fem enheter som arbetar med arbetsmiljöregler inom till exempel det kemiska, organisatoriska och sociala, ergonomiska eller tekniska området. Vi medverkar som svenska representanter vid utarbetande av EU-direktiv och standarder, stöttar och medverkar vid arbetsmiljöinspektioner, utför marknadskontroll och utarbetar information och stöd till arbetsmiljöarbete. Avdelningen har också en stabsfunktion som bland annat ansvarar för samordning av avdelningens planering och uppföljningsarbete, administrativt stöd, processledning i föreskriftsarbetet, utvärdering och utredningsarbete samt verksamhetsutveckling inom avdelningens ansvarsområden.

Om oss
Arbetsmiljöverket är en myndighet som har regeringens och riksdagens uppdrag att se till att lagar om arbetsmiljö- och arbetstider följs av företag och organisationer. Alla anställda i Sverige har rätt till en bra arbetsmiljö enligt arbetsmiljölagen. Vårt mål är att ingen ska behöva skadas eller dö av sitt arbete. Vår vision är att alla vill och kan skapa en bra arbetsmiljö. Vi är idag ca 650 medarbetare fördelade på totalt 11 orter i Sverige.

Sammanfattning

Liknande jobb


Inspektörer med ekonombakgrund

Inspektörer med ekonombakgrund

20 december 2024

20 december 2024

Internutredare

Internutredare

20 december 2024

Utredare

Utredare

19 december 2024