OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
På Arbetsmiljöverket jobbar vi tillsammans för att ingen ska bli sjuk, skadas eller dö av jobbet. Vi hjälper arbetsgivare att uppfylla de krav genom att, med arbetsmiljölagen som grund, ta fram regler, inspektera arbetsplatser och sprida kunskap om arbetsmiljöfrågor. Vill du använda ditt engagemang, ditt mod och din kompetens för att göra skillnad i våra livsavgörande frågor? Då är vi nyfikna på att få veta mer om dig.
Ditt nya arbete
Som sakkunnig kommer du att ha omväxlande arbetsuppgifter inom området belastningsergonomi. Det kan handla bland annat om att
• omvärldsbevaka och analysera utvecklingen på landets alla arbetsplatser inom våra områden
• utforma och följa upp våra föreskrifter och allmänna råd
• ta fram vägledande material
• utgöra sakkunnigt stöd till andra handläggare, jurister och arbetsmiljöinspektörer på myndigheten
• svara på remisser från departement och andra myndigheter.
På enheten Människa och omgivning arbetar vi med frågor inom hälsa, säkerhet och inomhusmiljö såsom exempelvis systematiskt arbetsmiljöarbete, utformning av arbetsplatser, arbetsanpassning, ergonomi, organisatorisk och social arbetsmiljö, medicinska kontroller. Vi är en del av avdelningen för regler, marknadskontroll och internationella frågor. Vi medverkar som svenska representanter vid utarbetande av EU-direktiv och standarder. Vi stöttar och medverkar vid arbetsmiljöinspektioner.
I arbetet ingår även att företräda myndigheten i exempelvis möten med arbetsmarknadens parter och intressenter, att besvara frågor från massmedia t.e.x. i intervjuer.
Hos oss får du tillgång till kollegor som tillsammans utgör en bred och hög kompetens inom arbetsmiljöområdet. Som sakkunnig ergonom samarbetar du nära två kollegor med spetskompetens inom området.
Din bakgrund
Rollen kräver att du har:
• Examen från universitet eller högskola om minst 180hp samt examen från påbyggnadsutbildning inom ergonomi och MTO om 60 hp eller motsvarande.
• Erfarenhet av praktiskt arbete inom ergonomiområdet.
• Mycket god förmåga att uttrycka sig på svenska i tal och skrift.
• God förmåga att uttrycka sig på engelska i tal och skrift.
Det är meriterande om du även har:
• Erfarenhet av praktiskt arbete inom området kognitiv ergonomi.
• Erfarenhet av praktiskt arbete inom området synergonomi.
• Kunskap om människa-datorinteraktion.
• Kunskap om arbetsmiljölagstiftningen.
För att trivas och lyckas i rollen ser vi att du har en god komunikativ förmåga och kan förmedla information på ett tydligt och enkelt sätt. Du drivs av att finna lösningar på komplexa frågor och fokusera på att nå resultat. Du har god analytisk förmåga, och kan planera och organisera ditt arbete väl. Vidare ser vi också gärna att du är en lagspelare, har lätt för att knyta kontakter och samarbeta med andra samt bidrar till en positiv atmosfär. Vid urvalet kommer vi att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper.
En anställning hos oss kan innebära att befattningen placeras i säkerhetsklass. Säkerhetsprövning med eller utan registerkontroll kan därför komma att göras före beslut om anställning. För en del av våra arbetsuppgifter i säkerhetsklass krävs svenskt medborgarskap. Säkerhetsprövning genomförs enligt Säkerhetsskyddslagen (2018:585).
Vad vi erbjuder dig
Arbetsmiljöverket är en trygg och stabil arbetsgivare och en myndighet som hela tiden förändras med samhället vi verkar. Vi är stolta över att få använda vår kunskap och vårt förtroende i vårt viktiga samhällsuppdrag. Tillsammans skapar vi en inkluderande kultur, som rymmer hjärta, mod och hjärna. Hos oss blir hela du en viktig del i något större.
Anställningen är en tillsvidareanställning, på heltid och är för närvarande placerad på vårt kontor i Solna. Vi tillämpar individuell lönesättning och provanställning på sex månader.
Vi har ett hybridarbetssätt som innebär att vi på våra kontor både har aktivitetsbaserade och fasta arbetsplatser. Vi strävar efter att alla medarbetare ska ha en hållbar arbetsmiljö och en balans mellan jobb och fritid. Därför har vi flexibla arbetstider eller tillämpar en förtroendearbetstid och ger möjlighet till distansarbete. Mer om oss och våra förmåner finner du på av.se/om-oss/Jobba-hos-oss/vara-formaner-och-villkor.
Så rekryterar vi
Vi kommer att använda oss av kompetensbaserad rekrytering, både för att kvalitetssäkra rekryteringen och motverka diskriminering. Därför ber vi dig att svara på ett antal urvalsfrågor när du registrerar din ansökan och bifogar ditt cv. Intervjuer sker från vecka 20.
Vi tycker att det är viktigt att även du får göra din bedömning av oss. Därför välkomnar vi frågor före såväl som under rekryteringsprocessen. Fackliga kontaktpersoner är Adam Jansson för Saco, Marita Jonsson för ST samt Jenny Bengtsson för Seko. Samtliga nås via Arbetsmiljöverkets växel: 010-730 90 00.
Vill du jobba tillsammans med oss för att ingen ska bli sjuk, skadas eller dö av jobbet?
Välkommen med din ansökan senast den 2024-05-12!