Sakkunnig inom bygg- och anläggningsarbete till Arbetsmiljöverket

Sakkunnig inom bygg- och anläggningsarbete till Arbetsmiljöverket

Arbetsbeskrivning

Vill du vara med och vidareutveckla en myndighet som arbetar med frågor som gör skillnad för hela arbetsmarknaden? Vår vision är att ingen ska bli sjuk, skadas eller dö av jobbet.

Arbetsmiljöverket erbjuder en attraktiv arbetsplats som utmärks av strävan att vara fri från diskriminering och ge lika möjligheter för alla. Att vi är olika bidrar till att verksamheten blir effektiv och för att kunna ta tillvara varje medarbetares kompetens har vi ett inkluderande synsätt.


Dnr 2024/011217

Vill du vara med och bidra till att ingen blir sjuk, skadas eller dör av jobbet? Då kan det här vara något för dig!

Arbetsmiljöverket söker nu dig som brinner för arbetsmiljöfrågor inom bygg-och anläggningsbranschen och vill jobba som sakkunnig handläggare på avdelningen för regler och internationella frågor.

Ditt nya arbete
I rollen som sakkunnig handläggare kommer ditt mål vara att skapa förutsättningar för en god
arbetsmiljö hos arbetsgivare inom i första hand bygg- och anläggningsbranschen. Du kommer att arbeta med utveckling av information, vägledande material och föreskriftstexter i syfte att stödja arbetsgivare i det förebyggande arbetsmiljöarbetet. Vidare innebär arbetet att föra en dialog externt för att motivera de olika aktörerna att satsa på åtgärder som ger bättre arbetsmiljö. I dessa sammanhang
kommer du att samverka med Arbetsmiljöverkets övriga avdelningar och med externa
aktörer.

Just nu pågår en större översyn av våra arbetsmiljöföreskrifter för att göra regelverket modernt och lättillgängligt, vilket därför för närvarande står i fokus i arbetet. Arbetsuppgifterna kan komma att variera över tid beroende på vad som står i fokus i avdelningens uppdrag, men innebär alltid att så långt som möjligt ta till vara på din kompetens.

Arbetet är självständigt med nära samarbete med kollegor med olika kompetenser, vilket är en förutsättning för att nå resultat. Blandningen av kompetenser och frågor bidrar till att vi har en stimulerande och utvecklande arbetsplats.

Din bakgrund - krav:
Du ska ha:
• utbildning inom byggnadsområdet eller annan utbildning tillsammans med relevant arbetslivserfarenhet som arbetsgivaren bedömer som likvärdig.
• erfarenhet från arbete inom bygg- och anläggningsbranschen.
• mycket goda kunskaper om lagar och regler inom bygg- och anläggningsbranschen
• mycket god förmåga att uttrycka dig tydligt och begripligt i tal och skrift på svenska.
• god förmåga att uttrycka dig väl i tal och skrift på engelska.

Som person ser vi att du lyckas i rollen om du kan arbeta självständigt, är analytisk och har förmåga att anpassa dig och ditt arbetssätt utifrån förändrade omständigheter. Vidare behöver du ha god samarbetsförmåga, då arbetet innebär mycket samarbete såväl internt som externt, samt förmågan att kommunicera väl i olika sammanhang. Vid urvalet kommer vi att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Meriterande
Det är meriterande om du
• har god kännedom om Arbetsmiljöverkets regler för projektering av bygg- eller anläggningsprojekt, för byggherre, projektör som Bas-P eller Bas-U.
• har arbetat med arbetsmiljöfrågor.
• har erfarenhet av arbete som arbetsmiljöinspektör.

Mer om oss och rollen
Enheten för användarregler, som du kommer att tillhöra, består av 15 kunniga och engagerade kollegor. Tillsammans ska vi bidra till att förebygga olyckor och skador i arbetslivet. Enheten leds av Niclas Nyberg som genom sitt ledarskap ger dig mandat till att utveckla interna processer och ditt medarbetarskap. För honom är det prioriterat att arbeta utifrån ett helhetsperspektiv. Dina blivande kollegor brinner för sitt uppdrag, är generösa med att dela med sig av sina kunskaper och tycker att det är viktigt att ha roligt på jobbet.

Enheten är en del av avdelningen för regler och internationella frågor som du kan läsa mer om här: https://www.av.se/om-oss/organisation/regelavdelningen/ .

Anställningen är en tillsvidareanställning på heltid och är för närvarande placerad på vårt kontor i Luleå eller på en annan ort där Arbetsmiljöverket har ett kontor. Vi tillämpar individuell lönesättning och provanställning på sex månader.

Hos oss får du bidra i arbetet att ingen ska bli sjuk, skadas eller dö av jobbet. Vi har ett hybridarbetssätt som innebär att vi på våra kontor har både aktivitetsbaserat och fasta arbetsplatser. Vi strävar efter att alla medarbetare ska ha balans mellan jobb och fritid och ha en hållbar arbetsmiljö, därför har vi flexibla arbetstider och ger möjlighet till distansarbete.

Mer om oss och våra förmåner finner du på https://www.av.se/om-oss/Jobba-hos-oss/vara-formaner-och-villkor/ .

Så rekryterar vi
Vår rekryteringsprocess grundar sig på kompetens och vi kommer därför att använda oss av kompetensbaserad rekrytering för att kvalitetssäkra denna process och därmed motverka diskriminering. Därför ber vi dig att svara på ett antal urvalsfrågor när du registrerar din ansökan och bifogar ditt CV.

För dig med skyddade personuppgifter vill Arbetsmiljöverket erbjuda en så säker ansökningsprocess som möjligt. Du bör inte ansöka digitalt eller genom mejl. Vi ber vi dig att kontakta Avdelningen för HR som kommer att guida dig vidare för en säker ansökningsprocess, telefon: 010-730 90 00.

Vi tycker att det är viktigt att även du får göra din bedömning av oss och därför välkomnar vi alla frågor före såväl som under rekryteringsprocessen. Kontakta rekryterande chef Niclas Nyberg, niclas.nyberg@av.se, för frågor om tjänsten. Har du frågor gällande rekryteringsprocessen kan du i stället kontakta HR-partner Josefine Hjorth, josefine.hjorth@av.se.

Fackliga kontaktpersoner är Adam Jansson för Saco, Marita Jonsson för ST samt Jenny Bengtsson för Seko. Samtliga nås via Arbetsmiljöverkets växel 010-730 90 00.

Välkommen med din ansökan senast den 2024-03-03!

Sammanfattning

Liknande jobb


22 november 2024

Teknisk konsult inom bygg

15 november 2024

29 oktober 2024