OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Tjänsten är placerad inom Utbildningsförvaltningen som är en av åtta förvaltningar i Linköpings kommun. Vi arbetar för att erbjuda en utbildning med hög kvalitet, från förskola till vuxenutbildning, som ger Linköpingsborna de bästa förutsättningarna att växa, utveckla sina kunskaper och nå sin fulla potential.Vill du förbättra vardagen, framtiden och livskvaliteten för Linköpingsborna? Hos oss kan du kombinera viktiga uppdrag med en meningsfull vardag. Välkommen till oss!
Dina arbetsuppgifter
Som sakkunnig ansvarar du för handläggning kring skolplaceringar inom grundskola. Du kommer att arbeta i ett team där det förs kontinuerliga dialoger för att stödja varandra vilket bidrar till en ökad säkerhet och erfarenhetsutbyte.
Handläggning av skolplaceringar innebär att du löpande hanterar beslut om skolplacering för elever som bland annat nyligen flyttat till Linköpings kommun. Du hanterar även ärenden som rör byten mellan skolor under de bytesperioder som finns under året. Vidare hanterar du önskemål om skola för blivande förskoleklasselever och elever som ska börja i årskurs 7. I ditt uppdrag ingår också att skriva yttranden i samband med överklaganden om skolplacering. Arbetet innehåller kontakter med sakkunniga, rektorer och vårdnadshavare.
Din arbetsplats
Myndighetskansliet är en del av utbildningsförvaltningen och ansvarar för myndighetsbeslut inom skolformerna förskola, grundskola och gymnasieskola samt de anpassade skolformerna. Enheten består av 16 medarbetare och har fyra inriktningar; ansvar för placering i barnomsorg, placering i grundskola, skolskjuts samt gymnasieantagning. Enheten arbetar även med att handlägga överklaganden. Vi finns på Apotekaregatan 13 C i stora och ljusa lokaler. Normal arbetstid är 7.55-17.00 med en timmes lunch. Vi tillämpar flextid.
Du som söker
Vi söker dig som har högskoleutbildning med inriktning samhällsvetenskap, systemvetenskap eller annan utbildning i kombination med erfarenhet som arbetsgivaren bedömer lämplig. Du har erfarenhet av administrativt myndighetsarbete. Erfarenhet av kundservice och ett kommunikativt arbete ses som meriterande. Kunskap, intresse och erfarenhet av att arbeta med IT som verktyg för administration är en förutsättning. Arbetet kräver goda kunskaper i svenska i såväl tal som skrift då arbetet innebär kontakt med tjänstepersoner och medborgare samt dokumentation.
Du har god samarbetsförmåga och ser möjligheter i att samverka med andra aktörer inom och utanför kommunens verksamhet. Du är tydlig och kan presentera komplexa frågor på ett enkelt sätt och anpassar ditt budskap beroende på vem du möter. Vidare arbetar du strukturerat och planerar, organiserar och prioriterar ditt egna arbete på ett effektivt sätt mot gällande tidsramar. Du väger samman komplex information, olika typer av hänsynstaganden och visar omdöme vid uttalanden, agerande och beslut med hänsyn till helheten och verksamhetens bästa.
Övrig information
Tillträde: Efter överenskommelse
Anställningsform: Tillsvidareanställning
Sysselsättningsgrad: 100 %
Antal lediga befattningar: 1
Ref. nr: 12038
I denna ansökan bifogar du inget personligt brev
Om Linköpings kommun
Linköping är platsen där du möter framtiden. Här finns en snabbt växande stad med hållbarhet, högteknologi och nytänkande i fokus. Vår stad är en välkomnande och livsvänlig plats. En stad där allt är möjligt.
Nu söker vi dig, som tillsammans med oss vill förbättra vardagen, framtiden och livskvalitén för Linköpingsborna. Som arbetsgivare har vi höga ambitioner. Vi arbetar ständigt med att hitta nya vägar för att på bästa sätt möta våra gemensamma utmaningar. Vill du vara med på resan?