Sakkunnig inom Verksamhet försörjning

Sakkunnig inom Verksamhet försörjning

Arbetsbeskrivning

Alla kommer att lyckas! Det är vår målbild på förvaltningen för utbildning, försörjning och arbete. Vi känner stark tilltro till människors förmåga att göra sig själva rättvisa och växa av egen kraft. Vårt arbete och våra samarbeten med omvärlden bidrar till att de vi är till för når sina mål, ökar sin kompetens, rustas för arbetsmarknaden eller vidare studier och försörjer sig själva.  

Om tjänsten
Som sakkunnig arbetar du på såväl verksamhets- som individnivå gentemot chefer och medarbetare i frågor som rör handläggning, dokumentation och verksamhetssystem. I din roll krävs därför att du har en helhetssyn ur både förvaltningens och kommunens perspektiv.

Sakkunnig ansvarar för verksamhetens samråd samt driver frågor vad gäller metodutveckling och rättstillämpning inom verksamheten. Du ska också hålla dig uppdaterad vad gäller forskning, lagändringar, prejudicerande domar och regelverk. Arbetet innebär även uppföljning för att säkerställa kvalité och ansvarar för att förändring och information vidareförmedlas till och förankras hos ledning och medarbetare i verksamheten. Sakkunnig leder arbetsgrupper runt specifika frågor och uppdrag samt bereder och föredrar ärenden inför nämnden. 

Arbetsuppgifterna består även av att arbeta med automatisering och digitalisering. Verksamhet försörjning har E-tjänster och har automatiserat processer som kommer att behövas utvecklas och upprätthållas. Dina arbetsuppgifter kommer att vara den som håller kontakt med andra relevanta aktörer inom IT etc.

Huvudsakliga arbetsuppgifter

• ansvara och hålla i verksamhetens samråd
• driva frågor vad gäller metodutveckling och rättstillämpning inom försörjningsstöd samt vara uppdaterad vad det gäller forskning, lagändringar, prejudicerande domar och regelverk
• arbeta med uppföljning för att säkerställa kvalité och ansvara för att förändring och information vidareförmedlas till och förankras hos ledning och medarbetare i verksamheten
• leda arbetsgrupper runt specifika frågor och uppdrag
• bereda och föredra ärenden för nämnden

Kompetenskrav

• socionomexamen (210hp)
• minst fem års erfarenhet av myndighetsutövning inom individ och familjeomsorg 

Vi söker dig som har ett flexibelt tänk och förmåga att hitta snabba rättssäkra lösningar. Du har ett nytänkande som kan omsättas i praktiken och som leder till resultat, samtidigt som du handlar i enlighet med fattade beslut, policys och riktlinjer. Du tar hänsyn till sakers långsiktiga betydelse och anpassar dina handlingar till detta. Du föredrar att arbeta i team med ett gemensamt ansvarstagande samtidigt som du självständigt och strukturerat driver arbetet framåt. Arbetet ställer krav på god kommunikativ förmåga, vilket bl.a. innebär att du på ett tydligt och strukturerat sätt kan uttrycka dig väl i tal och skrift. Förstås är du även engagerad och vill delta aktivt i att utveckla arbetet till nytta för dem som vi är till för. 

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

Övrigt meriterande 
 


• erfarenhet av att ha jobbat som specialist, sakkunnig 
• erfarenhet av Lifecare
• handläggning av Försörjningsstöd 

Omfattning och tillträde 
Anställningsform: tidsbegränsadanställning

Sysselsättningsgrad: 100%

Tillträde: 1 januari 2023 tom 15 september 2023

Antal tjänster: 1

Om arbetsplatsen
Försörjningsstöd tillhör förvaltningen för utbildning, försörjning och arbete. Vi har digitaliserat ansökningsförfarandet och är nu i en process där vi frigör tid för socialt arbete genom att minska de administrativa arbetsuppgifterna.

Övrig information
Läs mer om hur det är att jobba i Örebro kommun på http://www.orebro.se/jobb

Intervjuer kan komma att ske digitalt. På orebro.se/jobb/digitalaintervjuer kan du läsa mer om våra digitala intervjuer och hur du kan förbereda dig.

Ansökan
Sista ansökningsdag är 30 september.

Välkommen med din ansökan!


Skyddade personuppgifter? Läs mer om hur du ansöker på orebro.se/jobb/skyddadepersonuppgifter

Kontaktpersoner på detta företaget

Peter Örbring, Enhetschef
   019- 21 38 74
Kerstin Awad, Distriktsköterska
   019-21 49 44
Eva Cading, Enhetschef Barn och familj
   019-21 27 11
Ann-Sofie Vennerstrand, Rektor
   019-21 20 52
Emelie Rådström Sipinen, Enhetschef
   019-21 25 35
Peter Thermaenius, Rektor
   070-631 44 90
Mona Hansen, Förskolechef
   019-21 40 84
Johanna Gancarz, Utvecklingsledare
   019-21 32 23
Mona Öhrn, Kontorschef
   076-551 39 76
Anna Lorinius, Rektor
   019-21 49 67

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Örebro Kommun
  • 1 plats
  • 6 månader eller längre
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 16 september 2022
  • Ansök senast: 30 september 2022

Besöksadress

12345 12345 Örebro
None

Postadress

Box 30000
Örebro, 70135

Liknande jobb


20 september 2024

Familjerättssekreterare

Familjerättssekreterare

20 september 2024