Sakkunnig med fokus analys av tillgänglighet i transportsystemet

Arbetsbeskrivning

Som sakkunnig på Trafikverket är du med och underlättar vardagen för invånare och företagare i hela Sverige genom att bidra till en smidig, grön och trygg infrastruktur för dagens och framtidens Sverige.


Sakkunnig med fokus analys av tillgänglighet i transportsystemet

Arbetsuppgifter

Tjänsten är placerad på enhet Personresor på avdelning Transportkvalitet inom verksamhetsområde Planering. Vår enhet utgör en expertfunktion i Trafikverket och bistår med kunskap inom socialt hållbar tillgänglighet i transportsystemet. Vi jobbar med alla färdsätt men med ett fokus på gång och cykel, förutsättningar för kollektivtrafik, tillgänglighet till och på bytespunkter samt digital tillgänglighet. Vi förvaltar och utvecklar indikatorer avseende användbarheten i transportsystemet samt utvecklar vår förmåga att analysera tillgänglighet i transportsystemet. Vi är idag 18 personer på 6 orter.
Som sakkunnig med fokus på analys av tillgänglighet i transportsystemet kommer du att utveckla Trafikverkets analysförmåga samt driva utvecklingen av verktyg för detta. Du kommer att utveckla indikatorer som följer hur användbarheten i transportsystemet utvecklas och identifiera och kvantifiera samband mellan effekter och åtgärder.
Du kommer också att driva processer och projekt i syfte att analysera utvecklingstrender såsom automatisering, elektrifiering och digitalisering och vad de innebär för tillgängligheten och användbarheten. Du initierar framtagande av ny kunskap, genom till exempel FOI, samt genomför uppdrag i syfte att ge expertstöd till verksamheten, hitta nya lösningar och ta fram åtgärdsförslag. Du föreslår, driver och deltar i förändringar av regelverk, ställningstaganden, mål och inriktningar.
En viktig del i arbetet är att kunna analysera och presentera resultat samt att driva förändringsarbete som bidrar till ökad analysförmåga. I arbetet ingår omfattande kontakter såväl internt som externt

Övrig information

Vänligen bifoga ditt CV till ansökan.
I denna rekrytering används webbaserade tester som en del i urvalet.
Vi använder främst mail (från mejladress: noreply@heroma.se) för att göra utskick och kallelser. Kolla din inkorg och även skräppost/SPAM regelbundet under denna tid för att vara säker på att du får all information från oss!
Önskar du att arbeta delvis på distans? I den här tjänsten kan det finnas möjlighet att arbeta hemifrån upp till 40 procent av din arbetstid.
#LI-Hybrid
Intervjuer sker digitalt via Skype, preliminärt under vecka 6 och 7.
Vi eventuella frågor kontakta rekryterande chef Ulrika Wennergren, se kontaktuppgifter nedan.

Kvalifikationer

Vem är du?
För att lyckas i rollen krävs det att du är självgående och duktig på att planera, ta egna initiativ, strukturera och prioritera ditt arbete. Det är viktigt att du är analytisk och har förmåga att se saker i ett helhetsperspektiv. Du kommer att ha många kontakter såväl internt på Trafikverket som externt, så en nyckel till din framgång är att du lyckas väl i dina samarbeten. Som expertfunktion och stöd till andra så behöver du också kunna kommunicera på ett pedagogiskt och tydligt sätt såväl i tal som i skrift. Vidare söker vi dig som är nyfiken som person vilket innebär att du håller dig uppdaterat på det senaste i din profession.
Vi söker dig som
har en universitets- eller högskoleutbildning om minst 240 hp/160 p inom till exempel samhällsplanering, kulturgeografi, statistik eller teknik. Alternativt så har du annan utbildning i kombination med relevant erfarenhet som vi bedömer likvärdigt
har flera års relevant erfarenhet av analysarbete och god utredningsmetodik
har god kunskap om och erfarenhet av projektledning
har goda kunskaper i svenska i tal och skrift
har goda kunskaper i engelska i tal och skrift

Det är meriterande om du
har grundläggande kunskap i statistikverktyg såsom exempelvis R studio, Python, SPSS, SQL


Ansökan

De frågor som du får besvara när du skickar in din ansökan kommer att ligga till grund för det första urvalet vi gör. Om det inte står något annat i annonsen vill vi att du bifogar ditt CV. Vi har slutat begära in personligt brev eftersom vi inte har med det som del av urvalsunderlaget.
På Planering skapar vi innovativa lösningar som bidrar till att nå de transportpolitiska målen, såsom klimatmålen och nollvisionen. Vi planerar Sveriges statliga infrastruktur för väg och järnväg samt långsiktigt även för sjö- och luftfart. Hos oss arbetar du nära den politiska arenan och våra samarbetspartners - men framförallt nära medborgare och näringsliv.
På Trafikverket jobbar vi med att göra Sverige närmare. Vi tror på att en förening av olika erfarenheter, bakgrunder och perspektiv är den bästa grunden för att bygga en arbetsplats fri från diskriminering och en miljö där alla trivs och gör sitt bästa. Vi tror på mångfald där den gemensamma nämnaren är pålitlighet, engagemang och mod. För det är så vi bäst representerar vårt samhälle.

Kontaktpersoner på detta företaget

Enhetschef Jimmy Janske
010-123 3114
Avdelningschef Maria Wååg
010-123 1072
Enhetschef Maria Lundmark
010-123 1148
Avdelningschef Mattias Qwinth
010-124 2132
Sektionschef Mattias Ahlström
010-123 1115
Sektionschef Jennie Fagermo
010-124 1655
Enhetschef Björn Ållenberg
010-123 7347
Enhetschef Lars Holst
010-124 3761
Enhetschef Charlotta Johansson
010-123 6105
Enhetschef Kenneth Fridolin
010-124 0089

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Trafikverket
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 3 januari 2024
  • Ansök senast: 21 januari 2024

Besöksadress

Röda vägen 1
None

Postadress

Röda vägen 1
BORLÄNGE, 78189

Liknande jobb


Trafikhandläggare till Mönsterås Kommun

Trafikhandläggare till Mönsterås Kommun

21 november 2024

21 november 2024

GR söker processledare e-arkiv

GR söker processledare e-arkiv

21 november 2024