OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vi får samhället att fungera för människor på väg, på räls, i luften och på sjön. Därför behöver vi den bästa kompetensen. Vårt uppdrag är viktigt och har betydelse i vardagen – både för privatpersoner och företag. Vi är en arbetsplats där våra olika kompetenser samarbetar för att utveckla vår verksamhet.
Hos oss tar vi ansvar, behandlar alla på ett bra sätt och har respekt för olikheter. Som medarbetare bidrar du till en hållbar framtid.
Ditt framtida arbete
Sektionen för luftrum och flygplatser svarar för regelutveckling, tillståndsprövning, tillsyn och analys; inom luftrum, instrument- och flygprocedurer samt flygplatser. Sektionen svarar vidare för avtal och rutiner för samverkan med Försvarsmakten. Även luftrumsplanering, terräng- och hinderdata samt drönarfrågor i luftrummet ingår i sektionens ansvar.
Sektionen behöver stärka sin förmåga inom luftrum och instrumentflygprocedurer. Som sakkunnig med inriktning på luftrum och instrumentprocedurer kommer du att ha mycket kontakt med flygplatsoperatörer och organisationer som är godkända för luftrums- och procedurkonstruktion samt flygvalidering. Kontakterna rör allt från enskilda frågor om pågående ansökningar till regeltillämpning och regelutveckling. Komplexiteten i ärenden gör att du kommer att ha mycket kontakt med andra kollegor inom myndigheten, framförallt inom flygtrafikledningstjänst, flygoperativt och flygplatsverksamhet. Som sakkunnig kommer du även att ansvara för att utveckla våra rutinbeskrivningar och blanketter inom luftrum och instrumentflygprocedurer. Du kommer också att företräda myndigheten på interna och externa seminarier. Tjänsten kommer även att innebära resor både inom och utanför landet. Det är viktigt att du trivs med att arbeta i grupp men även har förmågan att arbeta enskilt och ta ett stort ansvar för tilldelade arbetsuppgifter. Tycker du att det här låter spännande, då kan du vara den vi söker!
Dina framtida arbetsuppgifter
• granska och godkänna instrumentflygprocedurer
• granska och godkänna utformning av luftrum
• granska och godkänna organisationer som konstruerar luftrum och instrumentflygprocedurer
• medverka i nationella och internationella regelprojekt
• granska och godkänna organisationer samt piloter inom flygvalidering
• granskning av flygsäkerhetsbedömningar
• ha kontakt med organisationer som konstruerar luftrum och instrumentflygprocedurer, flygplatsoperatörer, leverantörer av flygtrafiktjänst, användare av luftrummet
• företräda myndigheten nationellt och internationellt i olika mötesformer och grupperingar.
Du måste ha
• erfarenhet av arbete inom något av områdena flygtrafiktjänst, flygprocedurdesign, flygledare, flight operations eller som pilot med instrumentbehörighet
• kunskap om luftrummets utformning och användning
• god matematisk kunskap inom geometri
• god förmåga att kommunicera ditt budskap anpassat till olika målgrupper och sammanhang, såväl på svenska som engelska.
Det är meriterande om du också har
• dokumenterad kunskap inom ICAO PANS-OPS
• dokumenterad kunskap om PinS procedurer
• helikoptercertifikat med instrumentbehörighet
• arbetat med att konstruera instrumentflygprocedurer
• erfarenhet av arbete med kvalitets- eller säkerhetsledning
• erfarenhet av analys- och utredningsarbete
• kunskap inom hindermätning, flygmätning, flygvalidering, flygnavigation eller geodesi.
Vi vill att du
• är driven och har god förmåga att ta egna initiativ
• har lätt att kommunicera och samarbeta med andra människor
• har lätt för att sätta upp mål och förmåga att arbeta strukturerat mot dem
• har lätt för att växla mellan självständigt arbete och att arbeta i grupp.
Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.
Mer information
Anställningen är tillsvidare med placering i Norrköping. Vi tillämpar normalt provanställning. Tillträde enligt överenskommelse.
Du är välkommen att kontakta sektionschef Jörgen Andersson, 010-495 36 97, jorgen.andersson@transportstyrelsen.se.
Saco, Christina Östberg och ST, Anna Malmborg nås via vår växel på 0771-503 503.
Vi vill inte att annonsörer och bemanningsföretag kontaktar oss.
Vi är nyfikna på vem du är, vad du kan och vad du vill. Därför behöver vi din ansökan senast den 7 juni 2020 märkt med referensnummer TSG 2020-4505. Du ansöker via vår webbplats och vi vill att du bifogar ditt CV och ett personligt brev. Vi gör första urvalet utifrån de frågor som du får svara på i vårt e-rekryteringssystem. Vi kan komma att använda urvalstest i vår urvalsprocess.
Välkommen att bli vår nya kollega!
Kort om Transportstyrelsen
Antal anställda:
Ca 1 870.
Verksamhetsområden:
Transportstyrelsen arbetar för att uppnå god tillgänglighet, hög kvalitet, säkra och miljöanpassade transporter inom järnväg, luftfart, sjöfart och väg. Vi tar fram regler, ger tillstånd och följer upp hur de efterlevs. Med hjälp av våra register arbetar vi bland annat med avgifter, tillstånd och ägarbyten.
Verksamhetsorter:
Vi har medarbetare på 13 orter i landet. Den största delen av verksamheten finns i Borlänge, Norrköping och Örebro.
Huvudkontoret ligger i Norrköping.
Läs mer om Transportstyrelsen
Kort om avdelning Sjö- och luftfart
Sjö- och luftfart utformar regler, prövar och ger tillstånd, utövar tillsyn och för statistik över olyckor, tillbud och trafikutvecklingen inom sjö- och luftfarten. Vi arbetar för en effektiv marknad med en sund konkurrens. Vi finns i Norrköping, Stockholm, Göteborg och Malmö och har 350 medarbetare.