Sakkunnig till Staben på Utbildningskontoret

Arbetsbeskrivning

KÄNSLAN AV ATT BIDRA. MÖJLIGHETEN ATT PÅVERKA
Det händer mycket i Norrköping. Allt fler företag väljer att etablera sig här och vi växer dagligen med nya invånare. Att arbeta i Norrköpings kommun betyder att du är med och skapar välfärden. Våra 11 000 medarbetare bidrar och gör skillnad. Varje dag. Vi erbjuder en kreativ och dynamisk arbetsplats för nyfikna och öppna människor som vill ha mer än ett jobb. Tillsammans skapar vi Norrköpings framtid.

VERKSAMHET

Utbildningskontoret är den del av kommunens utbildningsorganisation där man arbetar med frågor inom förskola, grundskola, fritidshem, grundsärskola, gymnasiesärskola, gymnasieskola och fritidsgårdar.

Tjänsten som sakkunnig är placerad i Staben som är en av fyra avdelningar som fungerar som stödfunktion till Utbildningskontorets kärnverksamhet.

Stabens huvuduppgift är att bidra till att de administrativa funktionerna och rutinerna fungerar så bra som möjligt så att chefer och medarbetare ute i våra olika verksamheter och på kontoret ska kunna fokusera på ledarskap, lärande och undervisning.

Vi söker dig som med din juristkompetens vill vara med och utveckla vårt sakkunnigteam i Staben på Utbildningskontoret. Teamet är stöd till så väl den politiska nämnden som till verksamhets- och skolledning med processer, projekt och utredningar av varierande slag.

ARBETSBESKRIVNING

Som sakkunnig delar du ditt uppdrag mellan att utreda och skriva fram ärenden till nämnden, fungera som sakkunnigstöd till verksamhetschefer samt utföra utredningsuppdrag utifrån verksamhetens behov. Som sakkunnig är det även du som genomför muntliga framställningar inför nämnd.

I ditt uppdrag har du särskilt fokus på juridiska frågor utifrån skollagstiftning och annan relaterad lagstiftning. Du arbetar med tillsyn och hantering av sedvanliga juridiska spörsmål, med särskilt ansvar för förskolan i ett nära samarbete med vår skoljurist. Du ansvarar även för att hantera tillsynsärenden hos Skolinspektionen, både det förebyggande arbetet samt hantering av synpunkter och klagomål.

I din roll ingår också att vara informationssamordnare för Utbildningskontoret. Du är kontaktperson i frågor om informationshantering och fungerar som ett stöd för ledningsgruppen. Med informationshantering avses frågor som handlar om hur kontoret hanterar all information från registrering till arkivering/gallring. Juridiska frågor, bland annat personuppgiftsbehandling och informationssäkerhet är två särskilt viktiga områden. Du ser till att verksamhetsspecifika styrdokument finns och uppdateras, och informerar chefer och medarbetare om dessa.

DIN PROFIL

Vi söker dig som har en examen från en juristutbildning, t.ex. juristprogrammet, affärsjuridiska programmet eller liknande utbildning enligt arbetsgivarens bedömning. Du har god kunskap om personuppgiftsbehandling och informationssäkerhet, och vi ser gärna att du har kunskap om skollagstiftning också.

Vi ser det som meriterande om du har arbetat inom offentlig förvaltning, gärna med övergripande frågor inom skolområdet. Du har god vana av att använda digitala verksamhetssystem och program.

Du har lätt för att samarbeta med andra och är strukturerad och initiativtagande. Du har förmåga att snabbt sätta dig in i olika frågeställningar och har gott juridiskt omdöme, personlig integritet samt pedagogisk förmåga.

Du har förmågan att se till helheten, modet att ta ansvar och vill driva utvecklingen framåt tillsammans med oss andra. Du arbetar strategiskt och har verksamhetsfokus och brinner för att alla barn och elever ska lyckas i förskolan och skolan.

Du vill verka i en politiskt styrd organisation och har förståelse för din stödjande respektive myndighetsutövande roll.

Du uttrycker dig mycket väl i både tal och skrift på svenska och har god datorvana.

MER INFORMATION OCH ANSÖKAN

Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid med tillträde snarast möjligt eller enligt överenskommelse.

Vill du veta mer om tjänsten kan du kontakta Elisabeth Stärner, verksamhetschef Staben, på 011-15 18 37, elisabeth.starner@norrkoping.se, eller Anna-Therése Dijak, rekryteringsspecialist, på 011-15 30 43, anna-therese.dijak@norrkoping.se.

Vi vill ha din ansökan senast den 5 september.


Vi söker dig som har kompetens att bidra till våra verksamheter oavsett kön, könsidentitet eller könsuttryck, ålder, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, sexuell läggning eller funktionsnedsättning.

När du söker jobb hos oss i Norrköpings kommun använder du dig av vårt rekryteringsverktyg. Du påbörjar din ansökan genom att klicka på ansök längst ner i annonsen.

Välkommen med din ansökan!

Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Norrköpings kommun
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 13 augusti 2021
  • Ansök senast: 5 september 2021

Postadress

Förvaltningshuset Rosen Trädgårdsgatan 21
NORRKÖPING, 60242

Liknande jobb


7 oktober 2024

Kommunjurist

Kommunjurist

4 september 2024

Kommunjurist

Kommunjurist

12 augusti 2024

Kommunjurist

Kommunjurist

5 augusti 2024