OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Har du ett brinnande intresse för samhällsfrågor och den demokratiska processen? Salems kommun söker nu en kommunsekreterare. I den breda rollen som kommunsekreterare fyller du en viktig funktion i hjärtat av en liten kommun som präglas av närhet och dialog mellan kommun och medborgare. Som kommunsekreterare är du navet i ärendeprocessen för kommunstyrelsen, kommunfullmäktige och övriga nämnder och beredningar i kommunen.
Arbetsplatsbeskrivning
Kommunsekreteraren tillhör kansliet som består av 9 medarbetare. Kansliet är en del av kommunstyrelseförvaltningen och rapporterar till kommundirektören. Kansliet ansvarar för administrationen till kommunfullmäktige och kommunstyrelsen. I kansliets ansvarsområde ingår också bl.a. näringslivsfrågor, kommunikation, tillsyn personuppgiftsfrågor, verksamhetscontrolling, kommunaljuridiskt stöd, kris- och säkerhetssamordning och upphandlingssamordning. Kanslienheten ansvarar även för att administrera allmänna val.
Arbetsbeskrivning
Som kommunsekreterare ansvarar du för en korrekt, kvalitetssäker och tidseffektiv berednings- och ärendehanteringsprocess mellan förvaltningar, nämnder samt kommunstyrelse och kommunfullmäktige. Du är sekreterare i kommunstyrelsen, kommunfullmäktige, kommunstyrelsens arbets- och personalutskott, utskottets för nämndadministration, valnämnden och valberedningen. Du har också till uppgift att projektleda och delta i utvecklingsprojekt samt bistå med allmän rådgivning till kommunens förvaltningar. Du har budgetansvar och är en del av kommunens krisledning.
Ytterligare ansvarsområden är att bevaka kommunens efterlevnad av arkivlagstiftning samt att regelbundet se över eventuella behov av reviderade styrdokument. Dessutom ansvarar kommunsekreteraren för en stabil och rättssäker valprocess för såväl nationella val som val till EU. Som kommunsekreterare är du arbetshandledare för registrator/administratör och leder kommunens nämndsekreterarnätverk. Till sist är du systemansvarig för ärendehanteringssystemet LEX, förtroendemannaregistret Troman och e-arkivet Iipax Archive.
Obekväm arbetstid i form av kvällssammanträden förekommer vid ett till två tillfällen i månaden. Tjänsten är säkerhetsklassad vilket innebär att du kommer att få genomgå en säkerhetsprövning vid anställning
Kvalifikationer
Vi söker dig som har en akademisk examen inom statsvetenskap, offentlig förvaltning eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig.
Du ska dessutom ha några års erfarenhet av liknande tjänst inom offentlig förvaltning. Du bör ha varit nämndsekreterare och erfarenhet av valförrättning anses meriterande. Det är också meriterande om du har erfarenhet av ärendehanteringssystemet LEX, förtroendemannaregistret Troman och e-arkivet iipax archive.
Som kommunsekreterare behöver du besitta djupgående kunskaper om beredningsprocesser, ärendehantering, kommunallagstiftning och övriga lagar och förordningar som styr verksamheten.
Du har mycket goda språkliga kunskaper och kommunikativa förmågor i svenska, både i tal och skrift. Självklart är du också en van datoranvändare.
Vi söker en person som är strukturerad och kvalitetsmedveten, som är självgående och kan leverera hög kvalité i rätt tid. Det är också viktigt att du är flexibel, stresstålig, serviceinriktad samt att du har en god analytisk förmåga. Du är en problemlösare, gillar att samarbeta och har en förmåga att se helheten. Du tycker också att det är utvecklande att lära andra. Till sist bör du ha ett genuint intresse för samhällsviktiga frågor och den kommunala verksamheten.
Vi som arbetsgivare kan erbjuda dig en trevlig arbetsplats med bra arbetskamrater och ett gott klimat. Eftersom vi är en liten kommun har vi nära kontaktvägar och lätt att samarbeta över gränserna.
Anställningsvillkor
Tillsvidareanställning, heltid
Tillträde: Enligt överenskommelse
Sista ansökningsdag: 2020-06-07
Provanställning kan komma att tillämpas.
Har du ett starkt intresse för rollen så sök redan nu. Intervjuer sker löpande och tjänsten kan komma att tillsättas innan sista ansökningsdag.
Varmt välkommen till Salems kommuns kansli!
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Salems kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat. Det är dessutom viktigt att Du fyller i din ansökan noggrant då dina meriter kommer att viktas mot andra sökande.
Varmt välkommen med din ansökan!
Inför rekryteringsarbetet har Salems kommun tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Kontaktpersoner på detta företaget
Ekonomichef Jan Lorichs
08-532 598 14
Ekonomiassistent Andrzej Kazmierczak
08-532 59 870
Ekonomiassistent Ria Alkhouri
08-532 59 815
Verksamhetschef Äldreomsorgen Nina Thiel
0706-232 994
HR-konsult Linda Gisselson
08-532 598 02
Ordf. Kommunal Camilo Henriques
08-532 598 00
Enhetschef Marie Tunander
08-532 59 475
Carina Strandberg, Verksamhetschef
Micael Pettersson, Rektor
070-623 29 87
Carina Evenholt, Lärarnas Riksförbund