OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Har du ett brinnande intresse för samhällsfrågor och den demokratiska processen? Salems kommun söker nu en Planeringsstrateg. I den breda rollen som Planeringsstrateg fyller du en viktig funktion i hjärtat av en liten kommun som präglas av närhet och dialog mellan kommun och medborgare. Som Planeringsstrateg är du en viktig kugge i kommunens strategiska planering avseende samhällsbyggnadsfrågor, och andra kommunövergripande planeringsfrågor samt ärendeberedningen av dessa frågor.
Arbetsplatsbeskrivning
Planeringstrategen tillhör kansliet som består av 9 medarbetare. Kansliet är en del av kommunstyrelseförvaltningen och rapporterar till kommundirektören. Kansliet ansvarar för administrationen till kommunfullmäktige och kommunstyrelsen. I kansliets ansvarsområde ingår också bl.a. kommunikation, näringslivsfrågor, tillsyn personuppgiftsfrågor, verksamhetscontrolling, kommunaljuridiskt stöd samt kris- och säkerhetssamordning.
Arbetsbeskrivning
Som Planeringstrateg ansvarar du för att utreda frågor inom flera områden som kommunen arbetar med. Du arbetar med strategiska frågor inom hållbarhetsfrågor, mark, miljö och översiktsplanering. Ditt uppdrag är att med överblick och långsiktighet bidra till utvecklingen av Salems kommun. När Salem växer så ska förskolor och skolor, ledningar och gator, trygghetsboenden, kollektivtrafik och grönstruktur utvecklas med. Du ska även svara på motioner, enkäter och remisser och ansöka om bidrag inom dina ansvarsområden. Översiktsplaner, fördjupningar, program och infrastrukturfrågor är bekanta arbetsuppgifter för dig. I arbetet kommer du att samverka med många externa parter på regional och nationell nivå liksom med duktiga kollegor inom kommunen. Du planerar och agerar beställare i övergripande planeringsprojekt. Du definierar uppdragen när det gäller kvalitet, fördjupningsgrad, tidplan och ekonomi. Du säkerställer att planeringen sker i linje med kommunstyrelsens prioriteringar och intentioner.
Du har också till uppgift att projektleda och delta i utvecklingsprojekt samt bistå med allmän rådgivning till kommunens förvaltningar. Du har budgetansvar för ditt ansvarsområde.
Ytterligare ansvarsområden är att arbeta med omvärldsbevakning och i den rollen delta i olika nätverk inom Södertörn och Stockholmsregionen.
Obekväm arbetstid i form av kvällssammanträden förekommer i samband med politiska möten.
Kvalifikationer
Vi söker dig som har högskoleexamen inom statsvetenskap, offentlig förvaltning, kulturgeografi eller annan examina som bedöms likvärdig. Kanske är du samhällsplanerare, plan-/landskapsarkitekt eller civilingenjör. I vilket fall har du goda kunskaper i frågor om planering, infrastruktur, hållbarhetsfrågor, miljö och stadsutveckling. Vi ser gärna att du tidigare har arbetat på en övergripande nivå och gärna i en politiskt styrd organisation. Självklart har du god förståelse för den kommunala planerings- och beslutsprocessen. Du är en person som kan planera, organisera och prioritera ditt arbete på ett effektivt sätt. Som planeringsstrateg behöver du kunna arbeta med komplexa frågor utifrån bestämda tidsramar och ur ett strategiskt och brett perspektiv. Det är viktigt att snabbt kunna sätta sig in i nya frågor och att kunna se sakers långsiktiga betydelse och dess vidare konsekvenser. Du trivs med att ta initiativ till utveckling och tar ansvar för att slutföra dina uppdrag och uppnå resultat. Som person har du en relationsbyggande attityd och samarbetar bra med andra människor. Din språkliga förmåga är god i såväl tal som skrift och du kan skapa dokument av hög kvalité. För att lyckas hos oss kombinerar du initiativ och vilja att nå resultat med lusten att göra tillsammans. Det är ett krav för tjänsten att inneha B-körkort.
Som Planeringsstrateg behöver du besitta kunskaper om beredningsprocesser, ärendehantering, kommunallagstiftning och övriga lagar och förordningar som styr verksamheten.
Vi söker en person som är strukturerad och kvalitetsmedveten, som är självgående och kan leverera hög kvalité i rätt tid. Det är också viktigt att du är flexibel, stresstålig, serviceinriktad samt att du har en god analytisk förmåga. Du är en problemlösare, gillar att samarbeta och har en förmåga att se helheten. Du tycker också att det är utvecklande att lära andra. Till sist bör du ha ett genuint intresse för samhällsviktiga frågor och den kommunala verksamheten.
Vi som arbetsgivare kan erbjuda dig en trevlig arbetsplats med bra arbetskamrater och ett gott arbetsklimat. Eftersom vi är en liten kommun har vi nära kontaktvägar och lätt att samarbeta över gränserna.
Anställningsvillkor
Tillsvidareanställning, heltid
Tillträde: Enligt överenskommelse
Sista ansökningsdag: 2020-11-29
Provanställning kan komma att tillämpas.
Har du ett starkt intresse för rollen så sök redan nu. Intervjuer sker löpande och tjänsten kan komma att tillsättas innan sista ansökningsdag.
Varmt välkommen till Salems kommuns kansli!
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Salems kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat. Det är dessutom viktigt att Du fyller i din ansökan noggrant då dina meriter kommer att viktas mot andra sökande.
Varmt välkommen med din ansökan!
Inför rekryteringsarbetet har Salems kommun tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Kontaktpersoner på detta företaget
Ekonomichef Jan Lorichs
08-532 598 14
Ekonomiassistent Andrzej Kazmierczak
08-532 59 870
Ekonomiassistent Ria Alkhouri
08-532 59 815
Verksamhetschef Äldreomsorgen Nina Thiel
0706-232 994
HR-konsult Linda Gisselson
08-532 598 02
Ordf. Kommunal Camilo Henriques
08-532 598 00
Enhetschef Marie Tunander
08-532 59 475
Carina Strandberg, Verksamhetschef
Micael Pettersson, Rektor
070-623 29 87
Carina Evenholt, Lärarnas Riksförbund