Sales Manager Oresund Drydocks

Sales Manager Oresund Drydocks

Arbetsbeskrivning

Företaget, verksamheten och kunderbjudandet
Oresund Dry Docks (”ODD”) är ett av de ledande varven i Sverige. Varvet finns på anrik mark på Varvsudden i Landskrona och där har det bedrivits varvsverksamhet i över 100 år.
Det strategiska läget i Öresund innebär korta deviationer för rederier som trafikerar Östersjön och Bottenhavet samt Nordsjön.
ODD har två dockor, som kan hantera fartyg upp till 205 meters längd, samt 600 meter kajlängd för reparationer som ej kräver torrsättning.
 
ODD servar alla typer av fartyg, RoRo-, RoPax-, offshore-, container-, tank- och kryssningsfartyg, samt isbrytare för att nämna några. Detta ställer krav på flexibilitet, dels på att kunna hantera de olika system och speciella behov som de olika fartygstyperna har, dels på att man kan möta alla typer av efterfrågan som kan uppstå under ett projekts gång. Arbetena sker både på anläggningen i Landskrona men också ute hos kunderna där de befinner sig.
 
ODD är ett team av dedikerade problemlösare som tar hand om kundens behov. Företaget arbetar på ett strukturerat och noggrant planerat sätt för att göra kundens stopp så kort som möjligt och säkerställa att man levererar inom den tid som överenskommits. Varje projekt innebär för kunden som regel ett stort ekonomiskt åtagande i sig, men stilleståndet är också kostsamt varför det måste vara så kort som möjligt.
 
ODD verkar i en relationsbransch. Förutsättningarna för goda affärer i branschen bygger till mycket stor del på goda relationer, vilket i sin tur bottnar i kundens tillit till att vi utför vårt arbete med hög kvalitet i enlighet med överenskommelse och att man håller en hög grad av tillgänglighet och hög servicegrad.
Det vill säga att affärsverksamheten baseras på förtroende – kundernas förtroende för att ODD som företag och organisation kan assistera och hjälpa dem med de problem som de har och de problem som uppstår vid deras besök, samt göra det med kvalitet och på utlovad tid.
 
ODD har idag ett 80-tal anställda där ca 60% är tjänstemän och 40% kollektiva. Företagets organisation är uppbyggd för att kunna leda stora projekt, som genomförs med hjälp av underleverantörer och partners. Vår egen personalstyrka är internationell, likaså vårt kluster av underleverantörer och partners.
Företaget sysselsätter på årsbasis ca 300 personer dagligen, 7 dagar i veckan, vilket ger en bild av hur verksamheten fungerar, när kunden behöver tillgänglighet finns man där 24 timmar om dygnet - 365 dagar om året.
 
Företagskultur
Företagskulturen präglas av en stark kundorientering och ett fokus på affärsmässighet och kundens förutsättningar. Förutsättningar som innebär att stillestånd är kostsamma och verksamheten pågår därför 24 - 7, 365 dagar om året. Tillgänglighet och hög servicegrad har högsta prioritet. Det internationella inslaget är stort både externt och internt men ambitionen är att verksamheten ska präglas av en svensk managementkultur.

Uppdraget
Som Sales Manager har du ett delansvar för företagets kundprocess och för företagets hantering av kundrelationer.
Du har en nyckelroll i att skapa och vårda våra kundrelationer samt skapa nya affärer och projekt och du arbetar i nära samarbete med våra estimatorer.
 
Kundprocessen omfattar möten hos kunder i både marknadsföringssyfte såväl som säljmöten för att säkra order.
Du medverkar till att offerterna är korrekta och granskade innan de sänds till kunderna, vilket innebär att du skall vara väl förtrogen med de typer av arbeten som sker på varv och i fartyg eller inom landsbunden industri.
Du är driven att sälja, både själv och genom att medverka i det team du är en del av. Det innebär resor till våra kunder som till största delen är inom Europa. Du har en stark vilja att förstå hela företagets verksamhet.
Då vi har ambitionen att expandera verksamheten och vårt utbud förväntas du vara utvecklingsorienterad, och ser företagets utveckling som en naturlig del i din egen utveckling.
 
Vem är du som vi söker?
·             Eftergymnasial relevant utbildning.
·             Vi ser gärna att du har en branschbakgrund med ett etablerat nätverk och en god branschkunskap
·             Har förmåga att göra affärer på ledningsnivå
·             God erfarenhet av projektförsäljning
·             Du har troligen rötterna i tekniken med en god ekonomisk förståelse
·             Affärsmässig
·             Relationsbyggare
·             Drivande med en strategisk höjd
·             Långsiktig
·             God kommunikatör som behärskar svenska och engelska i tal och skrift
 


 

Mer information

För mer information ring Anders Stegersjö (anders.stegersjo@asb-executive.se), 0704-280265.

Ansök senast den 2022-05-29.

Kontaktpersoner på detta företaget

Eva Högsberg
0706-181158
Jan Schröder
0706-181161
Conny Besterman
0706-181162
Rikard Arenius
0706-181160
Mikael Jacobsson
0725-13 06 90
Emelie Törnvall
013-244980
Emelie Törnvall
070-618 11 58
Lena Eklöf
013-244980

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Arenius Schröder & Besterman AB
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 3 maj 2022
  • Ansök senast: 29 maj 2022

Besöksadress

Kungsgatan 41 58218 Linköping
None

Postadress

Kungsgatan 41
Linköping, 58218

Liknande jobb


Junior Account Manager

Junior Account Manager

21 december 2024

20 december 2024

Account Manager Media

Account Manager Media

20 december 2024

Sales Executive inom healthtech!

Sales Executive inom healthtech!

20 december 2024