OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Arbetsgivarverket är en arbetsgivarorganisation för statliga arbetsgivare och en förvaltningsmyndighet. Medlemmar är cirka 250 myndigheter, affärsverk och andra arbetsgivare med anknytning till det statliga området. Tillsammans med medlemmarna utvecklar och samordnar Arbetsgivarverket den statliga arbetsgivarpolitiken och tecknar kollektivavtal för cirka 290 000 anställda.
Är du en controller som tycker att det är viktigt med ordning och reda och är duktig på att göra ekonomiska prognoser? Då ska du läsa detta!
Vi söker dig som ser fram emot möjligheten att få ha ett helhetsperspektiv på myndighetens ekonomi och bidra till myndighetens strategiska utveckling.
Om staben
Du är placerad i staben och du rapporterar till stabschefen. Staben ansvarar för den övergripande samordningen av myndighetens administrativa verksamhet. I staben finns också, förutom hanteringen av myndighetens ekonomi, verksamhetsplanering- och uppföljning, verksjuridik, upphandling, IT, arkiv/registratur, intern service och reception samt HR.
Dina arbetsuppgifter
Ekonomiarbetet görs i nära samarbete med ekonomiadministratören. Du arbetar också nära verksamhetscontrollern och HR-specialisten i planering och uppföljning av verksamheten. Ditt uppdrag innebär att ansvara för det strategiska och operativa ekonomiadministrativa arbetet genom att bland annat analysera Arbetsgivarverkets ekonomiska status och utveckling samt göra ekonomiska uppföljningar och prognoser. Vidare kommer du att ha en aktiv dialog med ledningen om såväl uppföljning som planering av verksamheten ur ett ekonomiskt perspektiv. Du ansvarar även för att hålla ihop budgetering och ekonomisk uppföljning.
Du kommer att vara vår beställare och kravställare gentemot Statens servicecenter där Arbetsgivarverket är en så kallad fullservicekund. Andra externa kontaktytor är Ekonomistyrningsverket, Riksrevisionen och Riksgälden.
Dina kvalifikationer och personliga egenskaper
Du har en akademisk examen i ekonomi med inriktning mot redovisning eller motsvarande. Vi vill också att du har flerårig erfarenhet från liknande arbetsuppgifter från statlig verksamhet. Du har mycket goda kunskaper i regelverken för budget, finansiering och ekonomiadministrativa frågor och erfarenhet av att i praktiken ha arbetat med ekonomiarbete som styrs av dessa regelverk. Vidare har du erfarenhet av arbete med ekonomiska prognoser och planering av investeringar samt goda kunskaper om revisionsarbete.
Du har goda kunskaper i svenska i tal och skrift och mycket goda kunskaper i Excel. I ditt dagliga arbete har du vana av att arbeta i Agresso. Vi ser det som meriterande om du också har erfarenhet av att arbeta i Proceedo och Primula. Det är också meriterande om du har erfarenhet av att självständigt planera, genomföra och följa upp det samlade ekonomiarbetet på en arbetsplats.
För att trivas hos oss har du god samarbetsförmåga. Du lyssnar på andra, rådfrågar dem och skapar dialog. Det är naturligt för dig att noga organisera och strukturera ditt arbete för att hålla tidplaner, utnyttja tiden effektivt och följa upp hur arbetet fortskrider. Vidare är du analytisk, ser samband också i stora informationsmängder och gör väl avvägda bedömningar och överväganden. Du tycker om att kommunicera och presentera information på ett engagerande och lättbegripligt sätt både i tal och skrift.
Om anställningen
Anställningen är en tillsvidareanställning, vi tillämpar sex månaders provanställning. Vi har förtroendearbetstid och möjlighet att arbeta på distans ett par dagar per vecka.
Arbetsgivarverkets värdegrund utgår från att medarbetarna är professionella och engagerade. Vi har ett inkluderande synsätt och eftersträvar mångfald ur alla aspekter. Arbetsgivarverket finns på Mäster Samuelsgatan 60 i Stockholm, nära T-centralen.
Läs gärna mer om Arbetsgivarverket och vårt uppdrag på vår webbplats www.arbetsgivarverket.se och vår plattform Jobba statligt på www.jobbastatligt.se
Är du intresserad?
Har du frågor och vill veta mer om jobbet, kontakta rekryterande chef Anna-Karin Jansson på telefonnummer 08-700 13 31. Du kan även kontakta HR-specialist Anna Dennemark på nummer: 08-700 14 75.
Välkommen att registrera din ansökan i vårt rekryteringsverktyg senast den 5 mars 2024.
Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av uppdraget men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.
Kontaktpersoner på detta företaget
HR-specialist Åsa Kälvegård
08-700 13 00
Chef Stödprocessen Helene Bryskhe
08-700 13 00
Gruppledare Camilla Stenemyr
08-700 13 00
Konsult Skill Annika Elfvingsson
013-473 81 63
Förhandlingschef Monica Dahlbom
08-700 13 00
Förhandlare Anders Stålsby
08-700 13 00
Förhandlare Åsa Krook
08-700 13 00
Utredare/Statistiker Malin Sundeby
08-700 13 00
Utredare/Statistiker Love Lundell
08-700 13 00
Chefsrekryteringskonsult Experis Anna Arborelius
072-537 50 11