OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Statens geotekniska institut (SGI) är en expertmyndighet som arbetar för ett säkert, effektivt och hållbart byggande och ett hållbart användande av mark och naturresurser. I våra uppgifter ingår att förebygga jordskred, ras och stranderosion. SGI arbetar också med att ta fram nya metoder för att sanera förorenade områden. SGI tillhör Miljödepartementet och har totalt cirka 100 medarbetare. Huvudkontoret ligger i Linköping och kontor finns i Stockholm, Göteborg och Malmö.
Vi söker en erfaren och lyhörd kommunikatör med god laganda och stort samhällsintresse. Tjänsten tillhör avdelningen Verksamhetsstöd som arbetar med myndighetens samlade uppgifter inom kommunikation, ekonomi, IT samt HR.
ARBETSUPPGIFTER
I tjänsten arbetar du brett inom kommunikation, såväl strategiskt som operativt, och bidrar till att vi når våra målgrupper med rätt budskap. I teamet som består av en enhetsansvarig och fyra kommunikatörer samarbetar vi och hjälps åt, även om var och en ansvarar för sina egna projekt och uppdrag.
I dina arbetsuppgifter ingår bland annat att:
• ansvara för strategisk planering, praktiskt genomförande och
utvärdering av kommunikationsinsatser
• bistå med kvalificerat kommunikationsstöd i projekt
• synliggöra myndighetens uppdrag och resultat på
identifierade lämpliga arenor
• skapa och publicera innehåll anpassat efter olika kanaler som
intern och extern webb, nyhetsbrev och sociala medier
En stor del av tjänsten innefattar kommunikationsstöd till vårt sekretariat vid delegationen för Göta älv. Risken för skred och ras utmed Göta älv bedöms ha en nationell betydelse. Regeringen har därför gett SGI i uppdrag att bilda en delegation för att utreda och att finansiera konkreta ras- och skredförebyggande åtgärder. Sekretariatet hjälper delegationen med geotekniska expertkunskaper och hantering av bidragsärenden. I uppdraget ingår att utveckla, genomföra och följa upp kommunikationsplaner för sekretariatets uppdrag som helhet men även för specifika delar av sekretariatets processer. Syftet med kommunikationen är att skapa förståelse för problematiken med ras, skred och erosion och hur den påverkas av ett förändrat klimat. Du kommer att bidra till att förstärka informationsflödet till kommuner, fastighetsägare, verksamheter och allmänhet. Tjänsten innebär återkommande resor till vårt kontor i Göteborg.
Då det händer mycket nytt på enheten har du möjlighet att vara med och utveckla och forma kommunikationsarbetet och tydliggöra enhetens roll inför organisationen. Din närmsta chef blir chefen för avdelningen Verksamhetsstöd.
KVALIFIKATIONER
Tjänsten ställer krav på akademisk examen inom medie- och kommunikationsvetenskap eller annan inriktning som arbetsgivaren bedömer lämplig för rollen och våra framtida behov. Du har flerårig erfarenhet av kvalificerat kommunikationsarbete så som beskrivet ovan. Det krävs att du är van att planera och driva kommunikationsuppdrag på ett effektivt sätt, bra på att fånga upp kommunikationsbehov internt och externt och att anpassa informationen mot målgruppen.
Du har mycket goda kunskaper i Officeprogrammen och i svenska språket och kunskap och erfarenhet av att arbeta i Adobe Indesign, Photoshop och gärna Illustrator. Du kan publicera i Episerver och Spintr eller liknande publiceringsverktyg. Därtill är goda kunskaper i engelska, att ha arbetat i offentlig verksamhet samt erfarenhet av kunskapsförmedling och forskningskommunikation meriterande. Att du har ett stort samhällsintresse är en förutsättning för att trivas i rollen.
Arbetet innebär många kontakter, både internt och externt, och därför krävs hög social kompetens med god kommunikativ förmåga och ett utåtriktat och prestigelöst arbetssätt.
Du är:
• ödmjuk, lösningsfokuserad och serviceinriktad
• proaktiv och bra på att växla mellan operativt och strategiskt
fokus
• strukturerad med god förmåga att prioritera
Vid urvalet kommer stor vikt att läggas vid din personliga lämplighet. För att kunna arbeta hos oss ska du dela statens gemensamma värdegrund, https://www.sgi.se/sv/om-sgi/sa-arbetar-vi/vardegrund-och-kompass/
ÖVRIGT
Tjänsten är placerad vid avdelning Verksamhetsstöd i Linköping och är en tillsvidareanställning på 100 procent som inleds med en provanställning.
När du söker anställning hos oss ger du ditt medgivande att vi får hantera dina personuppgifter enligt Dataskyddsförordningen. Vi kommer inte att använda dina personuppgifter i annat syfte än att genomföra rekryteringen.
Välkommen med din ansökan
inklusive meritförteckning, löneanspråk, betygskopior, och andra handlingar som du vill åberopa..
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen inom myndigheten samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig ansöka online via länk i annonsen.
Behöver du hjälp med din digitala ansökan kontakta gärna supporten på 0771-693 693.
Till bemannings- och rekryteringsföretag och till dig som är försäljare:
Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.
Kontaktpersoner på detta företaget
Avdelningschef Mikael Stark
013-20 18 09
HR-ansvarig Jasmina Berberovic
013-20 18 16
Generaldirektör Åsa-Britt Karlsson
013- 20 18 01
Administrativ chef Glenn Sundberg
013-20 18 55
Avdelningschef HannaSofie Pedersen
031-778 65 64
Avdelningschef Helene Kennedy
031 749 65 80